Mer fakta i het energidebatt

Montage med exteriör på kärnkraftverk och två vindsnurror i landskap vid vatten.
Kärnkraft som ett hållbart energislag och genomslaget för förnybara energikällor är några frågor som avhandlas i en antologi om framtidens energisystem. (Foto: Leif Ingvarsson och Bertil Bernhardsson/Mostphotos)
Publicerad 2022-08-22

Debatten om hur vi ska ställa om energisystemet för att bromsa klimatförändringarna kan upplevas som både polariserad och förvirrande. Med en ny bok vill forskare inom energi vid KTH bidra till klokare beslut baserade på grundläggande kunskap.

Global uppvärmning, Ukrainakris, ökade elpriser, värmeböljor och valrörelse – intresset för energifrågan är hetare än på länge och tonläget högt i debatten om världens energisystem.

Med antologin ”Mot framtidens energi – den osynliga revolutionen bakom eluttaget” vill 14 forskare ge en mer nyanserad bild med betoning på den kunskap som behövs för en omställning av vår energiförsörjning.

Ambitionen med boken, som ges ut av KTH:s energiplattform, är lättillgängliga texter och ett populärvetenskapligt språk och innehåll: Hur blev vi så beroende av olja och gas? Vad är biomassa? Kan kärnkraft användas på ett hållbart sätt? Vilken roll kan vätgas spela?

Komplext forskningsfält

Porträtt på Christophe Duwig.
Christophe Duwig, professor, institutionen för kemiteknik.

– Medborgarna behöver ha bättre koll på energins utmaningar och möjligheter så att de kan göra faktabaserade val och själva delta i samhällsdebatten, säger Christophe Duwig , professor vid institutionen för kemiteknik och en av bokens redaktörer.

– I stort sett alla samhällsutmaningar och hållbarhetsmål är på ett eller annat sätt knutna till hur vi producerar, transporterar och använder energi. Syftet med boken är att stimulera samtal och konstruktiv debatt kring hur vi tar oss an omställningen till ett hållbart energisystem.

Energiområdet är ett komplext forskningsfält som kan vara svårt att överblicka och med samband som inte är enkla att göra tydliga. Antologins författare kommer från forskningsområden som fysik, kemi, elkraft, teknikhistoria, material- och datavetenskap.

– Utmaningen är så stor och komplex att ingen vet allt – vi behöver samarbeta. Det finns inte enskilda lösningar utan ett nät av vägar framåt som interagerar, säger Christophe Duwig.

Nya perspektiv

Samtidigt gör inte författarna anspråk på att ge en komplett bild. Antologin, som ges ut tillsammans med den ideella föreningen Vetenskap & Allmänhet, ska ses som ett sätt att stödja det offentliga samtalet.

Förhoppningen är att en ökad kunskap inom energiområdet kan leda till nya perspektiv och fruktbara diskussioner hos både politiker, näringsliv och allmänhet.

– Ett mål har varit ökad förståelse av energiområdet genom att problematisera och inte polarisera. Vår uppgift är att höja tempot i omställningen för att vi tillsammans ska kunna hantera klimatutmaningen, säger Christophe Duwig.

Text: Christer Gummeson

Webbinarium: Den osynliga revolutionen bakom eluttaget

Den 24 augusti kl 14-15 hålls ett webbinarium om boken i regi av KTH Energiplattform och Vetenskap & Allmänhet (VA).

Så kan du läsa boken

Boken kan läsas gratis online, laddas ner kostnadsfritt som pdf (på svenska och engelska) via VA:s webbplats . Den finns också tillgänglig i bokhandeln.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH