Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Mercedes-Benz Trucks chef om framtidens hållbara lastbilar

Karin Rådström står framför röda lastbilar
Karin Rådström beskriver sig själv som ettrig och uthållig, egenskaper som hon fått med sig från åren som elitidrottare. Foto: Daimler Truck
Publicerad 2022-04-04

Hon har rott för landslaget, bott utomlands i flera vändor och gjort karriär på Scania. För ett drygt år sedan tog Karin Rådström, VD för Mercedes-Benz Trucks, farväl av svenska lastbilsjätten och flyttade till Stuttgart i Tyskland för att leda Scanias konkurrent Mercedes-Benz mot en mer hållbar framtid.

– Som världens största tillverkare av kommersiella fordon har vi möjlighet att påverka klimatomställningen och vi är fast beslutna att vara en del av lösningen, säger Karin Rådström.

En viktig del av Karin Rådströms uppdrag är att skynda på omställningen till ett fossilfritt transportsystem. Utmaningarna ligger framförallt i all ny teknik som krävs för el- och bränslecellsdrivna fordon och självkörande fordon.

– För att möta utmaningarna jobbar vi med partners. Dels för att dela kostnader och dels för att snabbare kunna utveckla teknik och kommersialisera den. Vi tillverkar bränsleceller i ett samriskföretag med Volvo som heter Cellcentric. Inom självkörande fordon jobbar vi med Waymo och Torc, säger hon.

Samtidigt tror Karin Rådström att infrastrukturen som krävs för laddning och tankning samt tillgången på grön energi kommer att vara en större utmaning än utvecklingen av fordonen.

– Här behöver vi fler breda initiativ från både näringsliv och politiken.  

Från KTH till toppchef

Karin Rådström växte delvis upp i Kanada, dit hon flyttade som tonåring med familjen. Hon återvände till Sverige i 20-års-åldern och påbörjade civilingenjörsutbildningen i Industriell ekonomi på KTH.

– Det var en bred utbildning där jag fick lära mig massor om problemlösning. Dessutom träffade jag flera av dem som fortfarande är mina bästa vänner. Utan deras stöd hade jag inte kommit dit jag är idag i min karriär, säger hon.

Efter examen började Karin Rådström som trainee på Scania där hon blev kvar i 16 år. Hennes senaste uppdrag var som försäljningsdirektör, en roll hon inte hade några planer på att lämna. Men så kom frågan från en rekryterare.

– Det kändes rätt och så himla spännande att få ett helhetsansvar och tas ur min komfortzon genom att flytta till Tyskland med familjen.

Lärdomar från elitidrotten

Under åren på Scania hann Karin Rådström göra några avstickare. Hon arbetade på bolagets kontor i Kenya i ett och ett halvt år. Och under senare delen av 2000-talet tog hon tjänstledigt för att tävla i rodd för svenska landslaget.  

Enligt henne är det viktigaste hon lärt sig från idrotten att alla måste vara på topp för att laget ska prestera.

– Som chef lägger jag därför stor vikt vid att skapa starka team genom att våga vara öppna och sårbara med varandra. Om jag lyckas med det blir teamet större än summan av individerna.

Hon beskriver sig som ettrig och uthållig, egenskaper som hon fått med sig från åren som elitidrottare och menar passar bra i näringslivet.

– Men det handlar lika mycket om återhämtning som prestation. Chefsrollen är förknippad med hög arbetsmängd och stress. På samma sätt som inom idrotten behöver jag planera in tid där jag vilar och gör roliga saker för att hämta tillbaka energi.

Sedan oktober förra året är Karin Rådström även styrelseledamot i det amerikanska företaget Ouster från Silicon Valley. De tillverkar lidars – sensorer som använder radar för att mäta avstånd till ett objekt eller en yta och används till bland annat självkörande fordon.

– Ouster växer snabbt och arbetar med samma teknik som vi på Mercedes-Benz gör för att möjliggöra självkörande lastbilar. Jag inspireras av deras korta utvecklingscykler, innovationsförmåga och snabbrörlighet.

Nicky Rosenberg

Karin Rådström

Ålder: 43 år

Gör: VD för Mercedes-Benz Trucks

Utbildning: Civilingenjör i Industriell ekonomi vid KTH 1998-2004

Familj: Gift, två barn

Fritidsintressen: Vara ute i naturen, skidor och rodd

Framtidsvisioner: ”Utsläppsfri transport. Om vi gör vårt jobb rätt nu kan vi förändra världen till det bättre.”

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2022-04-04