Nytt och noterat

Publicerad 2022-09-14

Vem har fått vilka anslag? Vilka rön, resultat och forskare har uppmärksammats i omvärlden? Under vinjetten Nytt och noterat ges ett axplock av senaste nytt och händelser från KTH.

Framtidens forskningsledare

Porträtt på Tiziana Fuoco
Tiziana Fuoco.

Helena Lundberg , docent i organisk kemi, och Tiziana Fuoco , forskare inom polymerteknologi, har fått 15 miljoner vardera inom satsningen Framtidens forskningsledare som drivs av Stiftelsen för strategisk forskning. Helena Lundberg får pengarna för projektet Hållbar omvandling av biomassa till funktionella föreningar, och Tiziana Fuoco för projektet Polymera material med miljöspecifik nedbrytning. Målet med satsningen är att ge nyetablerade forskare med högsta vetenskapliga och pedagogiska kompetens möjlighet att utvecklas som forskningsledare. Pengarna betalas ut under en femårsperiod.

KTH topprankat inom start up-företag

KTH rankas på femte plats i Europa när det gäller antalet start up-företag inom techbranschen – så kallade ”enhörningar” – som startats av tidigare studenter. Enhörningsföretagen är techbolag som är värderade till minst en miljard dollar. Enligt en kartläggning av organisationen Sifted, som står bakom rankingen, grundades 78 sådana företag i Europa förra året. Nio av dessa startades av alumner från KTH.

Professor mäktig inom energi

Porträtt på Lina Bertling Tjernberg.
Lina Bertling Tjernberg,

Lina Bertling Tjernberg , professor i elkraftnät, finns med på en lista över de 20 mäktigaste personerna inom energiområdet i Sverige. Bertling Tjernberg, rankad på 14:e plats, beskrivs som en folk- och opinionsbildare när det gäller att förklara energiomställningen och varför kärnkraft har en roll att spela även i framtiden. Listan har tagits fram av Dagens Industri i samarbete med nyhetsbrevet Energimarknaden.

Student vann kunglig tävling

Elis Nyström, student vid KTH, har vunnit en designtävling om att ta fram ett emblem som ska vara symbolen för det kungliga jubileumsåret 2023. År 2023 markerar 50-årsjubileet för kungens trontillträde 1973. Jubileet sammanfaller även med 500-årsminnet av valet av Gustav Vasa till kung 1523. Emblemet kommer att användas för en rad aktiviteter och högtidlighållanden som genomförs runtom i Sverige under året.

Fastighetsekonom leder klimatråd

Porträtt på Cecilia Hermansson.
Cecilia Hermansson.

Cecilia Hermansson , docent och forskare i fastighetsekonomi, har utsetts till ordförande i klimatpolitiska rådet. Cecilia Hermansson har tidigare, sedan januari 2021 varit rådets vice ordförande. Klimatpolitiska rådet är ett oberoende tvärvetenskapligt expertorgan med uppdrag att utvärdera om regeringens samlade politik leder till att klimatmålen uppnås.

Naturstigar till det förflutna

Sverker Sörlin , professor i miljöhistoria, är en av tre redaktörer för en ny bok om vandringsleder. Boken, Pathways: Exploring the Routes of a Movement Heritage, baserad på svensk forskning, undersöker hur stigar och vandringsleder inte bara är vägar för att uppleva naturen utan också kan användas som vägar till kultur och historia.

Text: Christer Gummeson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se