Caroline ser till att bolag som investeras i är hållbara

Porträttbild på Caroline Sundin med utsikt över Stockholm.
Hållbarhetsanalytikern Caroline Sundin vill se fler från hållbarhetssektorn i finansvärlden. Foto: Fredrik Persson
Publicerad 2021-11-08

När Caroline Sundin nått olika vägskäl i livet har hon alltid valt det alternativ som känts bäst i magen. Nu har hon landat sitt drömjobb som hållbarhetsanalytiker på fondbolaget Swedbank Robur.

– Jag har hamnat mer rätt än någonsin och använder min erfarenhet och expertis för att påverka hållbarhetsutvecklingen.

Hon har nyligen kommit tillbaka till sin hemstad Stockholm efter tre år i Schweiz. Med utsikt över Zürichsjön jobbade Caroline Sundin på Carbon Delta, ett startupbolag som skapar klimatmodeller för finansiella instrument. Bolaget köptes senare upp av MSCI – en av de största indexleverantörerna i världen.

– Det var ett familjärt center där alla hjälptes åt. Vi arbetade hårt men hade roligt och blev uppskattade.

Pandemin kombinerat med en längtan efter familj och vänner gjorde att Caroline Sundin började söka jobb i Stockholm. Som miljöingenjör med finanserfarenhet fick hon rollen som hållbarhetsanalytiker på Swedbank Robur och tillträdde för tre månader sedan. Senaste tiden har hon arbetat med att sätta nya klimatmål inför COP26, FN:s klimatkonferens, och agerar expert i samtal med olika bolag.

– Vi är fyra personer i mitt team som jobbar med hållbarhet i olika sektorer, mitt jobb är att se till att de bolag vi investerar i uppfyller våra processer och rutiner kring hållbarhet. Det innebär mycket dialogarbete.

Våga lita på magkänslan

Vill du jobba med hållbarhet?

Är du intresserad av energi- och miljöfrågor och vill jobba med hållbar utveckling utifrån både tekniska och samhälleliga perspektiv? På Civilingenjörsutbildningen inom Energi och miljö  blir du expert på att ta fram innovativa lösningar för stora hållbarhetsutmaningar som minskad klimatpåverkan, bättre energisystem och renare vatten.

Att bli civilingenjör var inte självklart för Caroline Sundin och vägen till hennes nuvarande roll har varit krokig. Hon har hittat rätt genom att prova sig fram.

– Jag gick naturinriktning på gymnasiet men tyckte att det var tråkigt med fysik och matematik. Politik och språk var mina stora intressen.

Efter att ha bläddrat i universitetskataloger föll valet ändå till sist på KTH.

– Det jag gillar med KTH är att det går att leva storstadsliv och studentliv parallellt. Jag var engagerad i sektionen och kåren under min studietid – det är viktigt att associera skolan med roliga evenemang, inte bara plugg.

Caroline Sundin läste först en teknisk bastermin och tyckte det var positivt att det gav en inblick i KTH:s olika program. Själv valde hon civilingenjörsutbildningen Energi och miljö men betonar att det finns möjlighet att ändra sig om man tycker att man har valt fel.

– Jag är nöjd med min utbildning. Men det finns fantastiskt bra stöd att få av KTH:s studievägledare om det inte känns rätt, jag känner flera som valde att byta studieinriktning.

Caroline Sundin återkommer ofta till vikten av att göra val som känns roliga.

– Jag går på magkänsla och den brukar stämma. Jag sitter här idag och har hittat rätt – jag har kul på jobbet och genom det stora kapital vi förvaltar har jag möjlighet att påverka.

Fler hållbarhetsexperter till finansvärlden

Caroline Sundin hoppas att fler från hållbarhetssektorn ska söka sig till finansvärlden.

– Det finns en trend i att sätta koldioxidneutrala mål, men de behöver mätas och följas upp. Finansiella incitament är starka och där har vi som fondbolag möjlighet att påverka. Det krävs även politiska åtgärder, systeminnovation och publika investeringar. Men jag tror att vi kan ha en ledande roll och knyta samman aktörer.

Det finns ett allt större intresse för hållbara investeringar och Caroline Sundin säger att det behövs fler experter på sakfrågor.

– Just nu är biodiversitet på tapeten i finansvärlden. Jag hoppas att vatten blir nästa stora fråga. Fler behöver förstå hur vattenavtryck bidrar till miljöproblem.

Text: Nicky Rosenberg

Caroline Sundin

Ålder: 30

Bor: Södermalm

Yrke: Hållbarhetsanalytiker på Swedbank Robur

Utbildning: Civilingenjörsutbildningen inom Energi och miljö med inriktning Miljöteknik och hållbar infrastruktur på KTH

Familj: Sambo

Fritidsintressen: Vandra och testa nya restauranger i Stockholm

Drivkrafter: ”Att ha roligt, har man kul så orkar man.”

Framtidsplaner: ”Köpa ny lägenhet och sedan arbeta för att sätta vattenfrågan på agendan hos investerare.”

Tips till ungdomar som ska söka högskoleutbildning: ”Våga testa. Ångrar du dig kan du alltid ändra dig. Jag har vänner som pluggat klart, jobbat några år och kommit fram till att det inte var rätt och börjat plugga på nytt. Gör det som känns bra nu, du kan inte planera för hur något kommer att kännas i framtiden. Och tänk brett, du kan studera hållbarhet och ändå jobba i finansvärlden. Här behövs fler ingenjörer och experter inom miljövetenskap.”

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH