Digital konferens sparar hundratals ton utsläpp

En flygplats med massor av parkerade flygplan. Vid horisonten skymtar en storstad med skyskrapor.
Genom att arrangera en konferens digitalt går det att uppnå utsläppsbesparingar. Foto: Miguel Ángel Sanz.

NYHET

Publicerad 2020-06-08

Hallå där, Daniel Vare. Du är en av projektledarna bakom en tre dagars internationell konferens om hållbar konsumtion. Berätta mer om det heldigitala arrangemanget som KTH och Mistra Sustainable Consumption anordnar mellan den tionde och tolfte juni.

– Konferensen var från början tänkt att hållas på plats i Boston av Northestern University. Då den handlar om hållbar konsumtion och social rättvisa kontaktade programcheferna för Mistra Sustainable Consumption Northeastern University, lyfte frågan om det inte vore bättre att istället samlas någonstans där de europeiska deltagarna inte behövde flyga för att delta. Eller åtminstone dra ner på flygandet och koppla upp sig mot Boston. De bad om att få bli värdar för en nordeuropeisk hubb och involverade mig som projektledare. På grund av det nya coronaviruset blev arrangemanget helt digitalt, men det visste vi inte när denna resa började för mer än ett år sedan.

Porträttfoto som föreställer Daniel Vare. Han är mycket glad och bär en blå t-shirt.
Daniel Vare.

Med tanke på att konferensen från början var tänkt som ett hybridarrangemang; hur mycket skulle ni spara på miljön genom detta tillvägagångssätt?

– Vi räknade initialt med besparade utsläpp på cirka 100 ton koldioxid. Dock visade det sig tidigt att intresset från KTH:s sida att vara med var stort, och att vi skulle kunna göra ännu större besparingar i utsläpp. Det är väldigt svårt att göra en uppskattning av besparade utsläpp från konferensen då vi numera har en helt digital version och därmed fler deltagare som aldrig hade genererat några utsläpp. Sammanfattningsvis uppskattar vi utläppsbesparingen till att vara minst 150-200 ton koldioxid. Vi hoppas att detta kan vara ett lyckat framgångsrecept så att fler konferenser inser vilken miljöbesparing det är.

Berätta lite grand om programmet. Såg att en del KTH-forskare är med och bidrar. Kan du välja ut några favoriter ur flödet?

– Jag har ingen personlig favorit ännu, men hoppas verkligen på många utvecklande och stimulerande presentationer och diskussioner. Eller vänta. En liten favorit är nog att få se hur det går med det virtuella besöket och utflykten som vi anordnar tillsammans med ReTuna återbruksgalleria i Eskilstuna.

Konferensen är ett samarbete mellan EECS-skolan på KTH och Mistra Sustainable Consumption (ABE-skolan på KTH), med stöd av KTH - Sustainability office. Den heter Sustainable Consumption Research & Action Initiative Conference och mer information om konferensen hittar du här .

Läs mer om Mistra Sustainable Consumptions forskning kring hållbar konsumtion här.

Text: Peter Ardell