Ellinor var på studentutbyte i Australien

Porträttbild av Ellinor Westerberg.
Ellinor Westerberg går femte och sista året på civilingenjörsprogrammet i datateknik. Hon kom just hem från studentutbyte i Australien där hon också praktiserade på SAAB. Foto: Peter Ardell
Publicerad 2020-02-28

Hallå där Ellinor Westerberg, som läser sista året på civilingenjörsprogrammet i datateknik. Du har just kommit hem efter studentutbyte på University of South Australia. Dessutom praktiserade du på SAAB Australia. Kan du berätta om dina erfarenheter?

– Det här är en av mitt livs bästa upplevelser. Australien är ett fantastiskt land och det finns otroligt mycket att se där. Själva studierna var helt okej men de är bättre på KTH. Jämfört med KTH var det hyfsat låga krav. Jag lärde mig mycket, men nivån för att bli godkänd var ganska låg. Lärarna var bra och det var lätt att få hjälp från universitetet om man hade problem med något, vilket gjorde att det gick smidigt att vara där som utbytesstudent. Jag hade en del kontakt med studenter som bodde i Australien men jag umgicks mest med andra utbytesstudenter. Fördelen med det var att jag fick träffa folk från hela världen och det var väldigt roligt.

Hur ordnade du med boende?

Vill du vara med och påverka den digitala utvecklingen?

Är du sugen på att jobba med kreativa arbetsuppgifter inom allt från traditionell industri och centrala samhällsfunktioner till nyare företag som utvecklar smarta appar och sociala medier? Då kanske det program som Ellinor Westerberg läser – civilingenjörsprogrammet i datateknik  – är någonting för dig?

– Jag bodde med två australiensare som jag lärt känna när de var utbytesstudenter på KTH. De gjorde samma utbyte då som det jag gjorde nu, fast åt andra hållet: studenter från University of South Australia åker till Sverige och pluggar en termin på KTH för att sedan jobba 6 veckor på SAAB i Järfälla.

Sedan praktiserade du på SAAB Australia i Adelaide. Hur var det? Vilka uppgifter fick du göra?

– Det var bland det roligaste jag gjorde under min tid i Australien. Det kan vara svårt att lära känna folk som är från Australien som utbytesstudent i och med att man mest umgås med andra utbytesstudenter. Men på SAAB hade de tagit in flera praktikanter från olika universitet i Adelaide. Jag var mjukvaruutvecklare där och satt och programmerade i ett projekt med en av de andra praktikanterna. Vi lärde därför känna varandra väldigt bra.

Hur klarade du den här resan ekonomiskt?

– Eftersom jag länge har velat åka på utlandsstudier hade jag sparat pengar. Men det går att få ihop ändå. Man kan få utökat lån av CSN och det finns stipendier att söka. Det som kostade mest för mig var att jag passade på att resa runt i Australien samt flygbiljetter dit och tillbaka. Jag fick också betalt för veckorna jag jobbade på SAAB.

Vad gör du nu?

– Just nu fokuserar jag på att skriva min masteruppsats, som är mitt sista moment innan examen. Jag ska göra det i Tyskland. Exakt vad jag ska göra när jag är klar har jag inte bestämt än. Det finns så många möjligheter!

Håkan Soold

Intresserad av att plugga utomlands under en del av utbildningen?

En unik chans att spetsa ditt CV, upptäcka världen och få vänner för livet. Gör som en tredjedel av KTH:s alumner (före detta stud enter) har gjort: spendera en del av din studietid utomlands. KTH erbjuder stora möjligheter till utbytesstudier. Utbytesstudier innebär att du byter ut en eller två terminer på KTH mot studier vid ett av KTH:s över 200 utbytesuniversitet runt om i världen. Läser mer om utlandsstudier på KTH.