Hallå där alumn Elsa Arksand!

Porträttbild av Elsa Arksand
Tack vare stöd från KTH Opportunities Fund kunde Elsa Arksands studentteam delta i tävlingen iGEM 2021, där gruppen tog hem guldmedalj. I ett år jobbade teamet i Albanova med projektet Mikroskin, i samarbete med experter och team från hela världen. – Vi fokuserade på akne i vårt projekt. Vi ville sätta ljuset på olika hudsjukdomar, för att bryta stigmat som ofta är kopplat till dem och hitta nya behandlingsmetoder.
Publicerad 2024-03-04

Du var en av ledarna för teamet som vann guld i iGEM Stockholm, en av världens största studenttävlingar inom området syntetisk biologi. Hur skulle du beskriva samhällsproblemet som gruppen tog sig an?

– Hudsjukdomar, som exempelvis akne och eksem, drabbar uppemot en tredjedel av befolkningen, och åkommorna påverkar människor både fysiskt och psykiskt. Vi i teamet ville göra något åt problemet och bana väg för en personanpassad, billig och tillgänglig vård av hudrelaterade besvär.

Hur skulle du beskriva projektet Mikroskin ?
– På huden finns bakterier och andra mikroorganismer som utgör vår huds så kallade mikrobiota. Vi studerade möjligheten att hudåkommor kan kopplas till en obalans, dysbios, i mikrobiotan, för att därefter undersöka olika vägar till mer effektiv behandling.

– Vi såg att jämförelser mätdata och data kan man bidra till att bygga upp en kunskapsbas om hudsjukdomar och dess orsaker. Detta skulle kunna användas för att skapa en mer individanpassad behandling och leda till minskad antibiotikaanvändning. I vårt iGEM-projekt ville vi skapa ett snabbt och användarvänligt test för att upptäcka om det råder obalans i hudens mikrobiota.

Vad ser du som de mest värdefulla erfarenheterna av projektet från ett student- och forskarperspektiv?
– Jag uppskattade verkligen att iGEM-communityt är så hjälpsamt, innovativt och drivande. Vi hade även framgångsrika samarbeten med flera andra team, exempelvis genom att närvara vid workshopar, ordna presentationer och ge feedback.
– Dessutom bidrog flera experter utifrån, som doktorer, professorer och dermatologer, till att ge oss i teamet en riktning och perspektiv i projektarbetet.

Hur ser dina framtidsplaner ut?
– Jag själv trivs i R&D-världen och gillar samtidigt att se hur saker hänger ihop. Just nu har jag ett konsultuppdrag som Scrum master på Scanias avdelning för batteriprovning. Arbetsmiljön präglas av ett snabbt driv framåt. Jag hoppas att jag framöver får fortsätta dyka ner i spännande teknik och bidra till ett mer hållbart samhälle.

Tack vare stöd från KTH Opportunities Fund kunde ditt team delta i tävlingen 2021. Har du en hälsning till givare?
– Summan från donatorerna, 50 000 kronor, gjorde det möjligt för vårt lag att registrera tävlingsbidraget, som vi senare blev tilldelade en guldmedalj för. Jag vill tacka donatorerna ofantligt mycket för stödet som gav oss en möjlighet att vara med i iGEM 2021.

Katarina Ahlfort
Foto: Jesper Lundberg

Bidra till framtidens forskning och utbildning

• Tack vare donationer till KTH Opportunities Fund har 121 studenter och unga forskare fått antingen bidrag till studieavgiften eller finansiellt stöd till att genomföra projekt.
  • Möjligheten att stödja studenter finansiellt via KTH Opportunities Fund har avslutats och du kan fortsätta att vara med i utvecklingen av framtidens forskning och utbildning genom att ge en gåva och investera i framtiden  på andra vis.
  • Alumner kan även engagera sig genom att ge av sin tid och erfarenhet , vilket är avgörande för KTH:s fortsatta framgång.
Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH