Helhetstänk som utvecklar idéer
KTH har utvecklat en modell för innovationsutveckling som gör det lättare att navigera i de olika delar en ny idé behöver hantera för att lyckas. I ett samarbete med H&M Foundation stöttar modellen entreprenörer inom klädindustrin när de ska ta sina hållbara teknologier från idé till marknad.
KTH:s internationella renommé när det gäller innovationer kretsar kring några stora namn med rötter vid universitetet – som exempelvis Spotify och Soundcloud. Men det bygger också på en lång rad av mindre företag, som har startats med hjälp av KTH:s innovationsstöd, .
– I hjärtat av dessa succéhistorier har vi the KTH Innovation Readiness Level Model , säger Gustav Notander, affärsutvecklingscoach på KTH.
Rätt sak vid rätt tillfälle
Med en stark meritlista när det gäller att stötta nya idéer och startups från KTH skapar modellen efterfrågan hos en rad universitet, inkubatorer och företag i hela världen, konstaterar han.
– Vår modell går ut på att göra rätt sak vid rätt tillfälle och se till att ha rätt resurser för att kunna göra det, säger Gustav Notander och fortsätter:
– Modellen bryter ner en pågående och komplex resa i mindre steg, så att du får en bättre känsla för var du befinner dig, vart du är på väg och vad du ska göra. Den hjälper ett team att behålla fokus, utan att glömma bort de andra områdena, säger han.
Sex viktiga fokusområden
Innovation Readiness Level-modellen är konstruerad på ett sätt som är enkelt att följa, med visualisering som visar de framsteg en startup gör i sex viktiga fokusområden: kund, affärer, teknologi, IP, team och finansiering. Dessa fokusområden är alla dimensioner av innovationsutveckling där olika aktiviteter påverkar varandra.
– Den visuella aspekten är mycket viktig. Om du pratar om din idé med någon annan – en coach eller en medlem i ditt team – så kan du helt enkelt ta upp modellen på skärmen och gå igenom de olika nivåerna tillsammans, säger Gustav Notander.
Att få hela bilden klar för sig och bibehålla det perspektivet är en av de största utmaningarna för entreprenörer, enligt Gustav Notander.
– Det är få människor som har en känsla för alla de olika delarna. Du ser det i de tidiga stegen av en idés utveckling. De flesta tenderar att ha en bra förståelse för ett eller två av områdena, säger han.
I egenskap av affärsutvecklingscoach kan han se hur modellen ger struktur både i individuella coachmöten och i innovationsprocessen som helhet.
Fokus på helheten
På ett universitet som KTH är det många av entreprenörerna som har större fokus på den tekniska delen, enligt Gustav Notander. Men Innovation Readiness Level-modellen tar med i beräkningen att ett fokusområde kan ta över ett teams uppmärksamhet på bekostnad av de andra områdena. Det gör att de kan undvika att lägga för mycket fokus på bara ett av områdena, menar han.
– Det är ett bra ramverk som hjälper oss att följa utvecklingen på ett mer objektivt sätt, säger Gustav Notander.
Modellen är en viktig del av KTH:s partnerskap med H&M Foundation och deras . Varje år väljs fem vinnande innovationer ut för att delta i ett ettårigt acceleratorprogram som KTH erbjuder tillsammans med H&M Foundation och det globala konsultföretaget Accenture.
– Syftet är att stötta innovationer som kan bidra till att skapa en hållbar klädindustri och hjälpa entreprenörerna att nå marknaden, säger Gustav Notander.
Fler partnerskap är på gång med universitet och inkubatorer världen över, konstaterar han.
– Just nu är behovet för nya lösningar större än någonsin. Genom partnerskap kan KTH spela en större roll i att hjälpa innovationer att hitta rätt väg framåt och bidra till att lösa krisen vårt samhälle befinner sig i.
David Callahan / Håkan Soold