Karma räddar överbliven mat från att slängas
Karma är en tjänst där man via en app räddar överbliven mat från att slängas. Egentligen bygger tjänsten på att kunderna själva hämtar den mat de beställt. Men nu efter utbrottet av det nya Coronaviruset erbjuder de även hemleverans.
– Idag erbjuder vi hemleverans i Stockholms innerstad, men vi utökar inom kort till närförort, Göteborg och Malmö. Självklart följer vi strikt alla rekommendationer och direktiv från lokala myndigheter och WHO, säger Ludvig Berling, en av fyra grundare av startup-företaget Karma.
Kunderna kan också prenumerera på måltidsboxar och boxar med frukt och grönt. Dessutom finns även ”icke-svinnvaror” tillgängliga till ordinarie pris i appen nu under Coronakrisen.
– Vi har fortsatt högt tryck, inte minst nu när många vill köpa just takeaway. Däremot ser vi att efterfrågan har flyttat från primärt innerstadsområden, där efterfrågan normalt är hög på grund av att många jobbar där, till närförorter där många bor. Det är därför som vi har börjat erbjuda hemleverans, säger Ludvig Berling.
Skulle först bli en lojalitetsapp
När han och hans kollegor startade Karma var tanken att de skulle ta fram en lojalitetsapp för småföretagare för att koppla ihop dem med deras kunder. Tjänsten byggde dock på bluetooth, vilket inte hade slagit igenom på mobilmarknaden. Så den idén havererade. Men i kontakterna de haft med företagen gav upphov till en ny idé.
– Det som många av de här företagen tog upp var att de i slutet av dagen hade mat över. Ett kafé kunde ha bullar över och en restaurang kunde ha luncher över. Och då tänkte vi, här har vi någonting intressant. Ett konkret problem som skulle kunna gå att lösa, säger Ludvig Berling.
Förvisso fanns det redan befintliga metoder där företag kan donera mat, men processerna var ofta tidskrävande och kostsamma, enligt Ludvig Berling. Så han och kollegorna tänkte ”varför inte bygga en app istället?”
Över en miljon användare
Idag, tre och ett halvt år efter att de gick i skarpt läge, har Karma drygt en miljon användare och har räddat över två miljoner matvaror från att slängas genom att köpa överbliven mat till ett rabatterat pris.
– Våra samarbetspartner laddar upp överbliven mat i vår app. Sedan går det ut en notis till alla som har valt att följa den här restaurangen i Karma. Därefter kan du som konsument hitta maten i appen, köpa den och sedan hämta ut den på plats, säger Ludvig Berling.
Karma började med att samarbeta med restauranger och kaféer. Och sedan drygt tre år tillbaka ingår även matvarubutiker i deras erbjudande. Till en början har butikerna förvarat den överblivna maten i delidisken, vilket fungerar till en viss gräns. Men efter ett tag gav några av de butiker som hade varit med ett tag att ”nu håller det inte längre”. Då tog Karma kontakt med Electrolux och tillsammans med företaget tog man fram ett Karma-kylskåp i företagets rosa profilfärg.
– I ett flertal butiker runtom i landet kan man hitta en sådan kyl där butikspersonal förvarar varorna. När kunderna hämtar sina varor låser de upp kylen med sin mobil, Nu i samband med det nya Coronaviruset har vi fått in Karmakylar i fler butiker, säger Ludvig Berling.
Samarbete med grossister
Kylskåpen har fått ytterligare ett användningsområde nu när Karma har börjat samarbeta med matgrossister, som förutom att leverera överbliven mat till butiker även kan leverera direkt till kund.
– Det har varit jättelyckat hittills. Vi har kylskåp ute bland annat i Mall of Scandinavia, Solna Centrum, vi har ett på Daniel Wellingtons kontor, säger Ludvig Berling.
Förutom i Sverige finns Karma även i London, Brighton, Paris och Toulouse.
Håkan Soold