Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Karma räddar överbliven mat från att slängas

Bild på Ludvig Berling framför en Karma-logotyp på företagets kontor.
Ludvig Berling, alumn från KTH, är en av fyra medgrundare av Karma, som erbjuder kunder att via en app köpa överbliven mat till nedsatt pris. Foto: Håkan Lindgren
Publicerad 2020-03-31

Karma är en tjänst där man via en app räddar överbliven mat från att slängas. Egentligen bygger tjänsten på att kunderna själva hämtar den mat de beställt. Men nu efter utbrottet av det nya Coronaviruset erbjuder de även hemleverans.

Porträttbild på Ludvig Berling.
KTH-alumnen Ludvig Berling var med och grundade företaget Karma för fyra och ett halvt år sedan. Foto: Håkan Lindgren.

– Idag erbjuder vi hemleverans i Stockholms innerstad, men vi utökar inom kort till närförort, Göteborg och Malmö. Självklart följer vi strikt alla rekommendationer och direktiv från lokala myndigheter och WHO, säger Ludvig Berling, en av fyra grundare av startup-företaget Karma.

Kunderna kan också prenumerera på måltidsboxar och boxar med frukt och grönt. Dessutom finns även ”icke-svinnvaror” tillgängliga till ordinarie pris i appen nu under Coronakrisen.

– Vi har fortsatt högt tryck, inte minst nu när många vill köpa just takeaway. Däremot ser vi att efterfrågan har flyttat från primärt innerstadsområden, där efterfrågan normalt är hög på grund av att många jobbar där, till närförorter där många bor. Det är därför som vi har börjat erbjuda hemleverans, säger Ludvig Berling.

Ludvig Berling tittar på Karmas app i sin mobil.
Genom Karmas app kan kunder köpa överbliven mat till nedsatt pris. Foto: Håkan Lindgren

Skulle först bli en lojalitetsapp

När han och hans kollegor startade Karma var tanken att de skulle ta fram en lojalitetsapp för småföretagare för att koppla ihop dem med deras kunder. Tjänsten byggde dock på bluetooth, vilket inte hade slagit igenom på mobilmarknaden. Så den idén havererade. Men i kontakterna de haft med företagen gav upphov till en ny idé.

– Det som många av de här företagen tog upp var att de i slutet av dagen hade mat över. Ett kafé kunde ha bullar över och en restaurang kunde ha luncher över. Och då tänkte vi, här har vi någonting intressant. Ett konkret problem som skulle kunna gå att lösa, säger Ludvig Berling.

Vill du jobba med att ta fram nya produkter och tjänster?

Är du, som Ludvig Berling, intresserad av att lära dig om hela processen, från idé till färdig produkt? Vill du få kunskaper och färdigheter inom industridesign kan du skapa produkter för ett hållbart samhälle? Då kanske civilingenjörsprogrammet Design och produktframtagning  är något för dig.

Förvisso fanns det redan befintliga metoder där företag kan donera mat, men processerna var ofta tidskrävande och kostsamma, enligt Ludvig Berling. Så han och kollegorna tänkte ”varför inte bygga en app istället?”

Över en miljon användare

Idag, tre och ett halvt år efter att de gick i skarpt läge, har Karma drygt en miljon användare och har räddat över två miljoner matvaror från att slängas genom att köpa överbliven mat till ett rabatterat pris.

– Våra samarbetspartner laddar upp överbliven mat i vår app. Sedan går det ut en notis till alla som har valt att följa den här restaurangen i Karma. Därefter kan du som konsument hitta maten i appen, köpa den och sedan hämta ut den på plats, säger Ludvig Berling.

Karma började med att samarbeta med restauranger och kaféer. Och sedan drygt tre år tillbaka ingår även matvarubutiker i deras erbjudande. Till en början har butikerna förvarat den överblivna maten i delidisken, vilket fungerar till en viss gräns. Men efter ett tag gav några av de butiker som hade varit med ett tag att ”nu håller det inte längre”. Då tog Karma kontakt med Electrolux och tillsammans med företaget tog man fram ett Karma-kylskåp i företagets rosa profilfärg.

Ludvig Berling demonstrerar Karmas rosa kylskåp på företagets kontor.
I ett flertal matbutiker i Sverige finns en Karmakyl där butikspersonalen förvarar överblivna varor. Foto: Håkan Lindgren

– I ett flertal butiker runtom i landet kan man hitta en sådan kyl där butikspersonal förvarar varorna. När kunderna hämtar sina varor låser de upp kylen med sin mobil, Nu i samband med det nya Coronaviruset har vi fått in Karmakylar i fler butiker, säger Ludvig Berling.

Samarbete med grossister

Kylskåpen har fått ytterligare ett användningsområde nu när Karma har börjat samarbeta med matgrossister, som förutom att leverera överbliven mat till butiker även kan leverera direkt till kund.

– Det har varit jättelyckat hittills. Vi har kylskåp ute bland annat i Mall of Scandinavia, Solna Centrum, vi har ett på Daniel Wellingtons kontor, säger Ludvig Berling.

Förutom i Sverige finns Karma även i London, Brighton, Paris och Toulouse.

Håkan Soold

Ludvig Berling

Ålder: 31 år

Bor: Solna

Favoritvaror i appen: Luncher från Kitchen & Table Kungsholmen och bullar från Fabrique.

Utbildning: Design- och produktframtagning på KTH, har en master inom integrerad produktutveckling, tog examen 2014.

Varför valde du att plugga till civilingenjör och det programmet? ”Jag har alltid varit estetiskt lagd men också haft ett intresse för det tekniska. Med utbildningen inom design- och produktframtagning kunde jag kombinera dessa intressen, samtidigt som jag fick en bred och gedigen utbildning som kan ge jobb inom väldigt många områden!”

Vad gjorde du efter examen, innan ni startade Karma? ”Jag och min kompis Hjalmar Ståhlberg Nordegren startade företaget Responster medan vi pluggade. Och det drev vi tills vi startade Karma efter examen.”

Vilka är de andra medgrundarna och vad har de för bakgrund? "Hjalmar Ståhlberg Nordegren, läkare från Karolinska Institutet (Grundade tidigare Responster tillsammans med mig), Elsa Bernadotte, som har studerat ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm (Drev tidigare företaget Pop Fruits som sålde fryst frukt på pinne), Mattis Larsson, ingenjör från Luleå tekniska högskola (Rekryterades först som teknikchef till Responster)."

Om man vill jobba hos er, vilka egenskaper ska man ha? ”Är man dataingenjör och kan koda så är det väldigt intressant. Fast det viktigaste är vem man är som person. Det måste finnas en nyfikenhet, en ivrighet och en rastlöshet att vilja testa nya saker.”

Har du några tips till studenter som skulle vilja testa en idé de har? ”Jag kan ju bara prata av egen erfarenhet. Men jag känner mig väldigt nöjd att ha valt den här vägen istället för att börja jobba inom industrin. För jag tror att det är svårare att gå från ett tryggt jobb till den ganska otrygga tillvaron det innebär när man driver en startup. Det andra är att det viktigaste är vilka människor man startar ett företag med. Så se dig omkring i din kompiskrets, din studiekrets, vilka människor jobbar du bra med? Vilka klickar du med? Hitta personer som du känner att du skulle kunna gå igenom eld och vatten med.”

Tema Innovation

KTH:s innovationsarbete har en lång historia av att bidra till samhällsutvecklingen. Den här artikelserien samlar några exempel på hur KTH:s forskare och studenter bygger framtidens hållbara samhälle – genom nya uppfinningar och lösningar som når marknaden, men också genom nya sätt att se på världen och angripa viktiga utmaningar.