Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Hitta rätt väg i karriären genom en KTH-mentor

Porträttbilder av Kim Taalbi och Katarina Wall Stenberg
KTH-studenten Kim Taalbi får karriärtips av sin mentor Katarina Wall Stenberg, gruppchef för teknisk infrastruktur på Handelsbankens IT-avdelning.
Publicerad 2023-04-17

KTH-alumn Katarina Wall Stenberg och ingenjörsstudenten Kim Taalbi träffas regelbundet som mentor och adept på fiket i KTH Biblioteket.
– Vi stämmer av nuläget och arbetet framåt. För mig är det framför allt värdefullt att få en inblick i vad som väntar i arbetslivet och hur företagen resonerar, säger Kim Taalbi, som siktar på ingenjörsexamen i farkostteknik med inriktningen teknisk mekanik.

Till vardags är Katarina Wall Stenberg gruppchef för teknisk infrastruktur på Handelsbankens IT-avdelning. Sedan början av läsåret är hon även Kim Taalbis mentor.
– Vi samtalar om aktuella frågor och är noga med att få med en konkret uppgift eller fundering till varje möte, berättar hon.

Sedan hon tog KTH-examen i farkost- och systemteknik 1995 har Katarina Wall Stenberg hunnit leda projekt och arbetsgrupper inom bland annat telekom-branschen, transportindustrin, Polisen, försäkringsbolag och inom universitets- och bankvärlden.

Fakta mentor Katarina Wall Stenberg

KTH-utbildning:
Farkostteknik/systemteknik
Yrke:
Gruppchef för teknisk infrastruktur på Handelsbankens IT-avdelning.
På fritiden är hon även spinning- och yogainstruktör.

Fakta adept Kim Taalbi

Pågående KTH-utbildning:
Civilingenjörsutbildning i farkostteknik
Yrkesbakgrund:
Tidigare säkerhetsvakt Securitas, samt coach för amerikanska fotbollslaget Stockholm Mean Machines 2020-2023.

De senaste fyra åren har hon även valt att ta sig an adepter från KTH.
– Dels är jag tacksam över att kunna ge tillbaka lite av all den tid och energi som jag har fått genom min egen utbildning. Dels är det superroligt att se hur ingenjörsstudierna har förändrats sedan jag själv gick på KTH – idag har studenterna en helt annan bredd i sin samlade kompetens, säger hon.

Kim Taalbi berättar att han siktar på en framtida karriär inom området materialprovning, med specialisering på fogteknik och hållfasthet.
– Min plan att undvika att fastna i ett spår när det är dags att gå ut på arbetsmarknaden. Det är viktigt att behålla ett öppet sinne och våga prova olika alternativ. Jag vill vara flexibel när det gäller inriktningen och testa mig fram i början för att fördjupa mig i en specifik yrkesroll i ett senare skede, säger han.

Mentor Katarina Wall Stenbergs tips till KTH-studenter

– Våga testa nytt, utifrån dina intressen på arbetsmarknaden. Om du som ingenjör hamnar i en jobbsituation du inte trivs med kan du alltid byta.
– När jag själv anställer tittar jag inte främst på betygen – när jag sett att personen har en examen är de mest intressanta frågorna: ”Vad vill du bidra med” och ”Vad ser du som roligast att utveckla i jobbet?”
– Tänk på att teoretiska kunskaper inte är allt – i ingenjörsrollen är det ofta viktigast att vara analytisk och noggrann.
– Kom ihåg att inspiration, arbetsglädje och det personliga mötet aldrig kan konkurreras ut av AI.

Katarina Wall Stenberg kan konstatera att dagens KTH-studenters vanligaste frågor och funderingar fortfarande är desamma som när hon själv pluggade.
– Flera av tankegångarna känner jag igen, som oro för betygen. Mitt bästa tips är att alltid gå på känsla och satsa på att plugga de ämnen man själv tycker är roligast. I slutändan är det viktigare att ha tagit examen än att ha jättehöga betyg i svåra ämnen.

I sitt jobb som gruppchef på Handelsbanken anställer hon själv ingenjörer, och hon ser det både som värdefullt och lärorikt att få följa dagens studenter.
– Idag kopplas de teoretiska studierna tydligare till tillämpbara sammanhang, närmare industrin, och det är intressant att få följa den utvecklingen.

Hon konstaterar att pedagogiken inom teoretiska studier är annorlunda idag, med bland annat hemtentor och grupparbeten.
– Studenterna jobbar mycket mer tillsammans, medan jag upplevde att vi på 1990-talet mest satt och arbetade var och en för sig. Dagens studenter förbereds verkligen på hur framtidens yrkesvardag kommer se ut, säger hon.

Kim Taalbi har pedagogiken med sig i sin yrkesbakgrund som lärarvikarie i svenska och matematik på högstadiet, och som tidigare coach i amerikansk fotboll på proffsnivå för Stockholm Mean Machines – Sveriges mest framgångsrika lag i amerikansk fotboll.
– Jag kan tänka mig att själv bli mentor i framtiden, för att hjälpa KTH-studenter att hitta rätt karriärvägar framåt, säger han.

Text: Katarina Ahlfort
Foto: Privat/Malin Norlén

KTH Alumni mentorprogram

Mentorprogrammet på KTH syftar till att stötta och inspirera en student inför kommande karriär och arbetsliv och skapa goda kontakter mellan student och arbetsmarknad.
Mentor och student matchas i första hand ihop baserat på studiebakgrund och intressen och träffas sedan minst fyra gånger där mentor och student själva bestämmer upplägg.
Mentorn är en alumn, det vill säga en tidigare student från KTH, med erfarenheter och kunskaper om hur livet efter examen kan se ut.
Adepten är en student som vill utvecklas och förbättra sina prestationer i professionella sammanhang.
Genom att samtala och lyssna på alumners erfarenheter får studenten inspiration och stöd inför yrkeslivet. Deltagare är med på två gemensamma träffar som anordnas av KTH Alumni, en vid start och en som avslutar programmet.
Förra året deltog 250 personer i mentorprogrammet med både svenska och internationella deltagare.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2023-04-17