Nu kan eleverna räkna med Mattecoach igen
År 2009 startades Mattecoach, en tjänst på internet där studenter vid KTH, Linköpings universitet och Chalmers hjälper elever i grundskolan med matematik. På KTH har Mattecoach vilat några år, men efter ett nytillskott om åtta miljoner kronor från Erling-Perssons stiftelse kan Ajla Agic och de andra studenterna fortsätta undervisningen.
Det är en brokig samling frågor som brukar komma in till Mattecoachstudenterna. Men så är det elever från årskurs ett i grundskolan ända upp till tredje ring på gymnasiet som hör av sig. Oftast har eleverna en uppgift från matteboken eller en hemläxa som de vill ha hjälp med, berättar Ajla Agic, student på programmet Civilingenjör och lärare vid KTH.
– Ibland hör elever av sig som vill att vi ska förklara något begrepp eller en del i matematiken som de har svårt att förstå. I de fallen får vi oftast komma med exempel på uppgifter för att de ska ha lättare att förstå begreppet eller för att de själva ska prova att lösa uppgiften, säger Ajla Agic.
Snabbare tempo
Det skiljer så klart en del mellan olika utbildningar som teknisk fysik och arkitektur när det kommer till matematik på KTH. Enligt Ajla Agic finns det dock en rad saker som förenar olika utbildningsprogram alldeles oavsett vilken nivå matematiken är på. En sak är till exempel tempot.
– Något som man kan förvänta sig när man börjar på KTH, vilket inte enbart är applicerbart på matematiken utan alla kurser, är att det kommer att gå i mycket snabbare tempo än vad det gör under gymnasiet. Man måste vara beredd på att lägga ner en hel del tid för självstudiet utanför föreläsningar och övningar.
Öva mer
Ajla Agic berättar att alla elever tar sig an matematiken på sitt eget sätt. Det gör det lite svårt att komma på ett universellt sätt att förklara och inspirera som funkar för alla. De eleverna som har svårt för matematik eller tycker att matematik är tråkigt behöver börja men något som de redan kan och sedan spinna vidare på det.
– Mitt bästa tips är att öva mer om man tycker det är svårt med matematik. Ju mer man räknar och gör olika typer av uppgifter dessa mer kommer man att lära sig. Man kommer stöta på flera olika typer av problem och knäcka koderna som behövs. Detta kan man göra själv eller om man tar hjälp av någon - exempelvis en mattecoach.
Extremt glad
Ajla Agic har tidigare jobbat på en mellan- och högstadieskola och har hjälpt elever i ett klassrum vilket är en annorlunda upplevelse jämfört med Mattecoach där all kommunikation sker via chat. Hon kan emellertid se likheter. Oavsett om eleven befinner sig framför henne eller i en chat märker hon om eleven är frustrerad eller hänger med och lyckas med en matteuppgift.
– Som mattecoach blir man extremt glad om ens elev klarar en uppgift och förstår det som man har jobbat med tillsammans. Det blir nästan lite som att man själv har nått en milstolpe.
Text: Peter Ardell
För mer information, kontakta Malin Jansson (Mattecoach verksamhetsledare på KTH) på maljan@kth.se.