Nu kan eleverna räkna med Mattecoach igen

Två stycken bärbara datorer i närbild, samt några händer och ett papper med anteckningar.
Ajla Agic berättar att alla elever tar sig an matematiken på sitt eget sätt. Det gör det lite svårt att komma på ett universellt sätt att förklara och inspirera som funkar för alla. Foto: Scott Graham / Unsplash.
Publicerad 2023-06-01

År 2009 startades Mattecoach, en tjänst på internet där studenter vid KTH, Linköpings universitet och Chalmers hjälper elever i grundskolan med matematik. På KTH har Mattecoach vilat några år, men efter ett nytillskott om åtta miljoner kronor från Erling-Perssons stiftelse kan Ajla Agic och de andra studenterna fortsätta undervisningen.

Det är en brokig samling frågor som brukar komma in till Mattecoachstudenterna. Men så är det elever från årskurs ett i grundskolan ända upp till tredje ring på gymnasiet som hör av sig. Oftast har eleverna en uppgift från matteboken eller en hemläxa som de vill ha hjälp med, berättar Ajla Agic, student på programmet Civilingenjör och lärare vid KTH.

– Ibland hör elever av sig som vill att vi ska förklara något begrepp eller en del i matematiken som de har svårt att förstå. I de fallen får vi oftast komma med exempel på uppgifter för att de ska ha lättare att förstå begreppet eller för att de själva ska prova att lösa uppgiften, säger Ajla Agic.

porträttfoto Ajla Agic
Ajla Agic, student på programmet Civilingenjör och lärare vid KTH. Foto: Privat.

Snabbare tempo

Det skiljer så klart en del mellan olika utbildningar som teknisk fysik och arkitektur när det kommer till matematik på KTH. Enligt Ajla Agic finns det dock en rad saker som förenar olika utbildningsprogram alldeles oavsett vilken nivå matematiken är på. En sak är till exempel tempot.

– Något som man kan förvänta sig när man börjar på KTH, vilket inte enbart är applicerbart på matematiken utan alla kurser, är att det kommer att gå i mycket snabbare tempo än vad det gör under gymnasiet. Man måste vara beredd på att lägga ner en hel del tid för självstudiet utanför föreläsningar och övningar.

Öva mer

Ajla Agic berättar att alla elever tar sig an matematiken på sitt eget sätt. Det gör det lite svårt att komma på ett universellt sätt att förklara och inspirera som funkar för alla. De eleverna som har svårt för matematik eller tycker att matematik är tråkigt behöver börja men något som de redan kan och sedan spinna vidare på det.

– Mitt bästa tips är att öva mer om man tycker det är svårt med matematik. Ju mer man räknar och gör olika typer av uppgifter dessa mer kommer man att lära sig. Man kommer stöta på flera olika typer av problem och knäcka koderna som behövs. Detta kan man göra själv eller om man tar hjälp av någon - exempelvis en mattecoach.

Extremt glad

Ajla Agic har tidigare jobbat på en mellan- och högstadieskola och har hjälpt elever i ett klassrum vilket är en annorlunda upplevelse jämfört med Mattecoach där all kommunikation sker via chat. Hon kan emellertid se likheter. Oavsett om eleven befinner sig framför henne eller i en chat märker hon om eleven är frustrerad eller hänger med och lyckas med en matteuppgift.

– Som mattecoach blir man extremt glad om ens elev klarar en uppgift och förstår det som man har jobbat med tillsammans. Det blir nästan lite som att man själv har nått en milstolpe.

Text: Peter Ardell

För mer information, kontakta Malin Jansson (Mattecoach verksamhetsledare på KTH) på maljan@kth.se.

Faktaruta

• I augusti förra året kom beskedet att Erling-Perssons stiftelse skjuter till åtta miljoner  för att Mattecoach ska kunna fortsätta bedrivas vid KTH.
  • Ajla Agics bästa tips för att förbereda sig inför KTH är att kolla igenom sina tidigare matematikstudier. Se till så att man har grundläggande förståelse för algebra, trigonometri, differentialekvationer och vanliga räkneregler. Det kan också vara bra att bekanta sig med olika matematiska verktyg som derivator, integraler och matrisalgebra.
  • En viktig aspekt när det kommer till matematik på KTH är att den används som ett verktyg för att lösa tekniska problem, enligt Ajla Agic. Hennes åsikt är att kurserna ofta varit inriktade på tillämpningar av matematik i tekniska sammanhang, och har hon läst en matematikkurs samtidigt som en kurs i fysik har de gått hand i hand när det kommer till uträkningar.
Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH