Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "Definition av Klar klar" mellan 2014-01-17 10:18 av Mikael Lamming och 2014-01-23 15:48 av Mikael Lamming.

Visa < föregående ändring.

Definition av Klar klar

Klar-klar är det tillstånd ett inkrement ska vara i innan det anses vara färdigt. Som vi normalt arbetar innebär det att det för varje användar-story finns ett klar-klar-kort vars syfte är att gå igenom följande checklista och kontrollera att den är uppfylld:

* Källkod och andra relevanta filer är incheckade i versionshanteringsverktyget.
* Källkoden är granskad om den ej är parprogrammerad.
* Funktionaliteten finns i integrationsmiljön (ofta hudson).
* Funktionaliteten är testad (automatiskt och/eller manuellt) och resultatet dokumenterat.
* Relevant systemdokumentation (kod/"javadoc", release notes, installationsbeskrivning till driften, sql_update_script etc) är uppdaterad/sparad.Tillägg; Kopps: Även fitnesse. MSX: I första hand doc-katalogen.
* Resultatet är avstämt med produktägaren.
* Testat även från en WIKS-dator
* Uppgiften tillagd på agendan för nästa sprintdemo. Lämpliga testfall/testpersoner och/eller bilder/dokument för att dema funktionen är framtagna och länkade till från agendan
* Flytta kortet/tasken¨till "done" på tavlan men även i det digitala systemet om något sådan används (tex Jira)