DNA-test för corona kan snart bli billigare

Detta är en elektronisk testremsa för coronaprovtagning. Är enligt bilden fyra olika typer av remsor av olika material som är sammanfogade.
Så här ser forskarnas elektronisk testremsa för coronaprovtagning ut.

NYHET

Publicerad 2020-04-23

Ett forskningslabb på KTH ställer nu om delar av sin verksamhet för forskning runt patientnära diagnoser. Målet är att utveckla en genbaserad teknik på en elektronisk engångstestremsa för provtagning för det nya coronaviruset.

Forskarna hoppas uppnå två saker. Dels vidga den flaskhals som dagens tidskrävande tester på sjukhus innebär, dels att på sikt tillgängliggöra billiga DNA-tester för hela världen genom att öppna upp all teknologi. Det vill säga släppa den som open source.

Pappersremsa med tryckt elektronik

Porträttfoto som föreställer Max Hamedi, forskare på avdelningen fiber- och polymerteknologi vid KTH. Max ser allvarlig ut.
Max Hamedi, forskare på avdelningen fiber- och polymerteknologi vid KTH.

Max Hamedi på avdelningen fiber- och polymerteknologi vid KTH är en av forskarna bakom arbetet. Han berättar att de har utvecklat ett billigt nukleinsyratest på en pappersremsa med tryckt elektronik som hittills använts för att detektera bakterieinfektioner. Forskarna har också en tidig prototyp på en testapparat baserad på öppen design och källkod och därmed kan tillverkas fritt av alla, för att läsa av remsorna och analysera proven.

– Jag tror det är fullt möjligt att ha både testapparat och remsor färdiga inom några månader. Vi kommer prioritera detta och satsa på virus och covid-19. Vi hoppas också på att få utökad finansiering för att påskynda detta, säger Max Hamedi.

Testerna flyttar ut från sjukhusen

Arbetet med de portabla DNA-testerna finansierades initialt av Europeiska forskningsrådet, och Max Hamedi berättar att han tagit avstamp i sitt forskningsarbete som postdok vid Harvard University. Arbetet handlar om att kombinera tryckt elektronik, mikroelektronik och biokemi för att skapa avancerade biosensorer som kan göra DNA-diagnostik.

– I grund och botten är detta ett nytt sätt att tänka runt medicinska tester. Att gå från stora centraliserade labb till decentraliserade tester som kan göras i små kliniker, i utplacerade "kiosker" eller kanske även hemmet, säger Max Hamedi.

Idag görs provtagningen av sjukvårdspersonal. Proverna går igenom en analysprocess i många steg som kallas "reverse-transcription polymerase chain reaction" (RT-PCR) på engelska. Denna process omvandlar virusets RNA till DNA, som sedan replikeras i miljoner kopior. Detta för att få en så stor analysmängd så att ett PCR-instrument kan upptäcka om virus finns.

Den teknik Max Hamedis grupp utvecklat förkortar RT-PCR-processen och delar in den i sekvenser som alla sker i den billiga testremsan med inbyggda kretsar och reagenser. Den elektroniska, portabla testapparaten opererar sedan testremsan och analyserar eventuell förekomst av det nya coronaviruset.

Text: David Callahan

För mer information, kontakta Max Hamedi  på mahiar@kth.se.