Students’ Experience and Use of Assessment

In this study, a phenomenographic research approached is used to categorize and capture students’ experience of assessment in an online introductory programming course. The results showed five different levels in which the assessment was experienced, ordered in a hierarchy, where a lower level is part of the higher ones. The two lower levels, 1. Grading is important to the teacher and 2. Grading is important to the student, had a summative focus (focus on the grade), while the three higher levels,  3. Assessment as guidance, 4. Assessment as an opportunity to learn and 5. Assessment as a way to communicate had a formative focus. The formative levels are viewed as more desirable since the assessment is of more use for the students and the value of the assessment goes beyond the grade. The paper was presented at the 2017 International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering in Hong Kong and is available in the proceedings at http://ieeexplore.ieee.org/document/8064428/?reload=true.

The five assessment categories, organized in their hierarchy.
How the defined categories are related.

På svenska: I denna studie används en fenomenografisk forskningsansats för att kategorisera och fånga elevernas upplevelser av bedömningsstuationerna i en online introduktionskurs i programmering. Resultaten visade fem olika nivåer som bedömningen upplevdes på, ordnade i en hierarki, där en lägre nivå är en del av de högre. De två lägre nivåerna, 1. Betygsättningen är viktigt för läraren och 2. Betygsättningen är viktigt för studenten, hade ett summativt fokus (fokus på betyget), medan de tre högre nivåerna, 3. Bedömning som vägledning, 4. Bedömning som en möjlighet att lära sig och 5. Bedömning som ett sätt att kommunicera hade ett formativt fokus. De formativa nivåerna ses som mer önskvärda eftersom bedömningen då är mer användbar för studenterna och värdet av bedömningen går utöver betyget. Artikeln presenterades i Hongkong på 2017 International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering och finns tillgängligt på http://ieeexplore.ieee.org/document/8064428/?reload=true.