Hidden Dreams crowdsourcar dolda problem och bygger företag

Maria Norberg, Fabian Assarsson och Johan Lindblad från företaget Hidden Dreams.
KTH-alumnerna Maria Norberg, Fabian Assarsson och Johan Lindblad startade företaget Hidden Dreams 2018.
Publicerad 2021-05-03

För tre år sedan startade tre alumner från KTH företaget Hidden Dreams. En riskkapitalfond som startar nya företag utifrån problembeskrivningar de får in via sociala medier. Hittills har de startat sex företag, men målet är 50 stycken på fem år.

Det var när Fabian Assarsson gjorde sitt examensarbete på Industriell Ekonomi 2018 som ett frö till vad som skulle bli företaget Hidden Dreams såddes. Han ville skriva om innovation i stora organisationer och gjorde examensarbetet tillsammans med Serendipity Group, ett företag där han hade jobbat parallellt med sina studier.

Porträtt på Fabian Assarsson.
Fabian Assarsson från företaget Hidden Dreams.

– Det började med att jag åt lunch med Saeid Esmaeilzadeh från Serendipity. Vi spånade kring olika uppslag för mitt examensarbete. Och det landade i den modell vi jobbar efter nu, säger Fabian Assarsson.

Frågar anställda runtom i Sverige via sociala medier

Vill du jobba med liknande saker som Fabian?

Vill du få kunskap inom teknik och management som ger en eftertraktad kompetens i affärs- och verksamhetsutveckling? Vill du få en spets i att förstå utveckling av hållbara innovationer? Då kanske civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi på KTH  är något för dig.

Modellen, som han tog vidare med sina tidigare kurskamrater Maria Norberg och Johan Lindblad, går ut på att via sociala medier crowdsourca och samla in problembeskrivningar från anställda i olika företag och organisationer. Problembeskrivningar som är tillräckligt intressanta och svarar upp mot ett behov hos flera organisationer tar Fabian Assarsson och hans kollegor vidare och bygger startupbolag kring.

– Vår affärsmodell är att vi letar efter vad vi kallar dolda problem. Via LinkedIn och andra sociala medier frågar vi anställda runtom i Sverige om de sitter på någon nischad och specifik problembeskrivning som de inte får gehör för att lösa. En del av dessa problem bygger vi bolag kring, säger han.

Har startat sex bolag

Ett exempel är ett av de första bolagen de startade, ChainTraced. Ett företag vars teknologi hjälper tillverkningsföretag att digitalisera certifikat som visar att produkterna uppfyller krav på material, robusthet, och så vidare. Av den problembeskrivning Hidden Dreams fick in via sociala medier visade det sig att många av dessa certifikat utfärdas som papperskopior som läggs ner i plastfickor på emballaget. Bolaget ifråga hade fem heltidsanställda som bara jobbade med att sortera certifikaten. Utifrån detta byggde Hidden Dreams en digital lösning som nu är integrerad i företagets logistikflöde.

– Så det är egentligen ganska ”tråkiga” problem vi jobbar med. Det handlar ju inte om nya VOI eller Spotify, säger Fabian Assarsson.

Så här långt har han och kollegorna, som nu har hunnit bli ett team på nio personer, byggt sex startupbolag. Dessutom har de en handfull case där de ligger i förhandlingar och snart ska de anmälas som nya företag hos Bolagsverket.

– Vårt mål är att starta 50 företag på fem år, säger Fabian Assarsson.

Håkan Soold

Fakta Hidden Dreams

Den första grundplåten till Hidden Dreams fick Fabian Assarsson för sitt examensarbete, en halv miljon kronor från Vinnova.

Företagets investeringskommitté, som satsat 75 miljoner kronor, består av: Saeid Esmaeilzadeh (som också är medgrundare av företaget), Christer Hellström (som också är styrelseordförande), Andreas Rutili, Fredrik Holmström och Robin Rutili.

Förutom de tre som startade företaget tillsammans med Saeid Esmaeilzadeh – Fabian Assarsson, Maria Norberg och Johan Lindblad – består teamet av: Roumi Roumi, Investment trainee, har gått på KTH; Amanda Axman, Head of pre-transaction, har gått på Chalmers; Alma Jernberg, Event manager, tidigare på Micael Bindefeld; Robin Eriksson, Pre-transaction trainee, har gått på Linköpings universitet; Hanna Julin, PR & Communications manager, tidigare på PR-byrån Agency; Sofia Tångelin, Chefsjurist, tidigare på EQT och Gernandt & Danielsson.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH