Nytt och noterat

Publicerad 2021-12-16

Vem har fått vilka anslag? Vilka rön, resultat och forskare har uppmärksammats i omvärlden? Under vinjetten Nytt och noterat ges ett axplock av senaste nytt och händelser från KTH.

Portrait of Danica Kragic
Danica Kragic

Danica Kragic är Årets AI-svensk

Robotforskare Danica Kragic Jensfelt , KTH-professor, har utnämnts till Årets AI-svensk 2021.
Bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige  vill genom utmärkelsen uppmärksamma den person som under året har bidragit mest till utvecklingen och synliggörandet av svensk artificiell intelligens.
I sin motivering skriver juryn bland annat: ”Hennes ledarskap, tunga styrelseuppdrag och samarbeten bidrar till större samverkan som driver på en angelägen utveckling inom AI på bred front. Hon är forskaren och experten som med sitt arbete i gränslandet mellan akademi och näringsliv, bygger förtroende och som med unika egenskaper och en färgstark personlighet väcker uppmärksamhet, synliggör och konkretiserar hur teknik kan göra våra liv bättre för såväl den enskilda individen som för samhällsutvecklingen.”

Portrait Lina Bertling Tjernberg
Lina Bertling Tjernberg

Lina Bertling Tjernberg är Årets Kraftkvinna 2021

Föreningen Kraftkvinnorna  har utsett Lina Bertling Tjernberg , professor i elkraftnät och föreståndare för Energiplattformen vid KTH, till Årets Kraftkvinna 2021.
Nätverket Kraftkvinnorna vill genom priset synliggöra och lyfta kvinnor i energisektorn och samtidigt bredda rekryteringsbasen genom att locka nya förmågor till branschen.
Juryn skriver i motiveringen: ”Med styrka, tålamod och konkret handling har hon i sitt uppdrag som professor i den akademiska miljön på egna meriter kunnat bygga en stark vetenskaplig och medial plattform för att lyfta energifrågorna långt bortom att enbart vara en teknisk fråga. Som Årets kraftkvinna vill vi ge henne ytterligare energi och kraft i sitt engagemang för att attrahera fler unga, inte minst flickor, att välja och välkomnas till energiområdet och på så sätt bidra till en faktisk och långsiktig jämställdhet.”

Patricia Diaz tilldelas Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021

Portrait Patricia Diaz
Patricia Diaz

För att lyfta personer som haft stor betydelse för att inspirera lärare till att utforska och utveckla de digitala möjligheterna i skolan delas Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021  ut till 20 enskilda personer och grupper. Patricia Diaz , KTH-doktorand och pedagogisk utvecklare, är mottagare till jubileumsutmärkelsen i kategorin ”Fristående nationella aktörer, föreläsare och författare” med motiveringen ”För spridning och inspiration kring undervisning och lärande med digitala verktyg.”

Rutger Gyllenram är årets mottagare av Silverbalken

Silverbalken är Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträdande insatser för stålbyggandets utveckling. Årets pristagare, Rutger Gyllenram, är bergsingenjör från KTH och grundare samt vd för företaget Kobolde & Partners . Företaget utvecklar tjänster och programvara inom hållbar stål – och metallframställning.
I sin motivering skriver prisjuryn bland annat: ”Återbruk och återvinning är numera obligatoriska områden att beakta då olika materialslag ska värderas i hållbarhetsdiskussionerna. Rutgers engagemang för stålet som byggmaterial märks inte minst i rollen som påverkare i kommittéer och arbetsgrupper. Han är även en förebild för unga teknologer och samhällsbyggare”.

Thuréuspriset till Sverker Sörlin

Kungl. Vetenskaps-Societeten delar i år ut Thuréus-priset i den historisk-arkeologiska klassen till KTH-professor Sverker Sörlin . Han får priset för sina ”framstående insatser som pionjär inom miljöhistoria, eller ”miljöhumaniora”, i Sverige och internationellt, samt för sin omfattande verksamhet som forskningspolitisk författare och debattör.”

Portrait Göran Stemme
Göran Stemme

Göran Stemme får internationell topp-utmärkelse inom mikro- och elektromekaniska system

IEEE, som beskrivs som världens största tekniska professionella organisation för utvecklingen av teknologi, ger pris till KTH-professor Göran Stemme . Priset Robert Bosch Micro and Nano Electro Mechanical Systems Award  delas ut till Göran Stemme med motiveringen ”För banbrytande bidrag inom MEMS-sensorer, särskilt för medicinska applikationer, och uthålligt engagemang för att överföra MEMS till industrin och samhället”.
MEMS står för Micro-electromechanical Systems, och omfattar teknikområdet för utveckling av mikrosensorer till bil och mobil, samt till avancerade medicinska verktyg i mikro- och nanoskala.

Text: Katarina Ahlfort

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se