Andrea Eriksson
Professor
Detaljer
Forskare
Om mig
Andrea Eriksson är professor i ergonomi med inriktning mot psykosocial arbetsmiljö. Hennes forskning berör främst aspekter relaterade till att organisera och utveckla ett hållbart arbete. Hon har ett särskilt fokus på ledarskapets betydelse för att medarbetare ska må bra och prestera bra på jobbet.
Andrea har över åren främst bedrivit forskning inom hälso- och sjukvården där hon fokuserat
faktorer som bidrar till hälsa, arbetsengagemang, prestation och personalomsättning. Det innebär att hon har lett och medverkat i projekt som fokuserat samspel mellan krav och resurser i arbetet, betydelsen av förbättringsarbete och lärande processer samt utveckling av interventionsprogram för hållbart och hälsofrämjande ledarskap.
Vidare har Andrea lett forskning som rör hbtqi-personers organisatoriska och sociala arbetsmiljö inklusive hur inkluderande arbetsplatser kan utvecklas.
Andrea har under senar år också utvidgat sin forskning till att inkludera samspel mellan människa-teknik-organisation (MTO). Hon bland annat utifrån MTO-perspektiv lett forskning om hur ett hållbart lärande i privata företag kan utvecklas under och efter omställning till flexibilitet i var och när medarbetare arbetar till följd av COVID-19 pandemin.
Den mesta av Andreas forskning har skett i nära samarbete med arbetsorganisationer och hennes forskning har, förutom vetenskapliga publikationer, ofta resulterat i praktiska råd och handböcker som arbetsorganisationer kan använda som vägledningar för utveckla hållbart arbete.
Exempel på projekt som hon har lett:
Hållbart lärande i radikal omställning. Syftet är att undersöka hur ett hållbart lärande kan utvecklas efter att en verksamhet ställt om till flexibilitet kring var, när och hur arbetsuppgifter ska utföras.
Hbtq-personers organisatoriska och sociala arbetsmiljö
Lärkraft. Resultaten har resulterat i en handbok om att skapa förutsättningar för ett lärandeklimat som bidrar till hälsa och engagemang: Handbok: Lärande för hållbar verksamhetsutveckling (interaktiv pdf); Handbok: Lärande för hållbar verksamhetsutveckling (för utskrift). Sunt arbetsliv har också gjort en film och ett reflektionsmaterial om resultaten som arbetsplatser kan använda för att starta igång lärprocesser på arbetsplatsen som bidrar till hälsa och engagemang.
Utveckling av hållbart och hälsofrämjande ledarskap. Ett arbetsmaterial om hållbart och hälsofrämjande ledarskaphar utvecklats inom projektet.
Kurser
Examensarbete inom teknik, arbete och hälsa (HN205X), examinator, kursansvarig | Kurswebb
Examensarbete inom teknik, arbete och hälsa (HN206X), examinator, kursansvarig | Kurswebb
Förändringsledarskap i arbetsmiljöutveckling (CH204V), lärare | Kurswebb
Förändringsledning och arbetsmiljö (HN2015), lärare | Kurswebb
Hållbar utveckling och ergonomi (HF1201), examinator, lärare | Kurswebb
Introduktion till teknik, arbete och hälsa (CH2013), lärare | Kurswebb
Ledarskap och hållbara arbeten (CH215V), examinator, kursansvarig | Kurswebb
Ledarskap och hållbart arbete (CH2001), examinator, kursansvarig | Kurswebb
Planering av ett vetenskapligt projekt inom teknik, arbete och hälsa (CH2011), examinator, kursansvarig, lärare | Kurswebb
Systemsäkerhet och riskhantering (HN2022), lärare | Kurswebb
Vetenskaplig teori och metod med tillämpningar (ergonomi) (HN2021), examinator, kursansvarig | Kurswebb