Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Course materials, fall 2015

This course is given in a sequence of two-hour meetings. There is a mid-term exam the 27th of November (covering material contained in meetings 1-11) and a mid-term re-exam on the 18th of December (covering the same material). Overall plan for the whole course: courseplan.pdf.

The literature i free and is provided here for free access:

* Introduktion till Diskret Matematik och Kryptering (by Johnny Panrike): idk.zip.
* Discrete Math for Computer Science Students, by Bogart, Drysdale, Stein, (Department of Computer Science and Engineering, Indian Institute of Technology Delhi): fullbook.pdf.
* Lecture Notes in Discrete Mathematics, by MB Finan, (Arkansas Tech University)
: main2.pdf.

There is some practical work (laborationer) too, but more information about that will appear here shortly.

Important statement about breach of discipline: Om fusk och plagiering: När det gäller laborationer i denna kurs så får ni absolut inte ta andra studenters arbetsresultat, eller delar av andras arbetsresultat, och lämna in som ert eget arbete. Flytta därför aldrig kod från en studentdator till en annan! Det inkluderar också att titta på andra studenters lösningar till laborationerna. Man kan titta på andra studenters lösningar till övningar, men lösningarna till laborationerna måste ni hemlighålla för varandra. Ni har också lovat att respektera detta då ni skrev på er ansvarsförsäkran i början av era studier. Om vi finner, vid en plagiatkontroll, att ni trots allt flyttat kod från en dator till en annan och lämnat in som eget arbetsresultat måste vi anmäla detta till disciplinnämnden och både den student som gett kod och student som tagit emot kod riskerar straff i form av disciplinär åtgärd. Detta kan innebära 6 veckors avstängning från studierna med förlust av studiemedel och en ful plump i meritlistan (som syns för framtida arbetsgivare). Verktygen för att upptäcka plagiat är mycket effektiva och hittar fusk även om man försöker dölja det genom att redigera koden som tagits från någon annan. Det är dock så i den här kursen att laborationerna genomförs i par så inom paret är det OK att flytta kod från en students dator till en annan.

Typical layout of a week of work in this course (the first week does not have this layout!):

Monday: Meeting with presentation of new material and follow-up of previous material. Particularly Peer-Instruction questions are worked with on material that the student is supposed to have studied independently.
Tuesday or Wednesday: The same thing as on Monday.
Friday: Meeting with studies of exercises: to this meeting it is very important to bring questions. Work with the material beforehand and note your questions and bring them to the meeting.

To support the students in working continuously with the course, there are two written mid-term exams and also a studyplan is provided: studyplan.pdf.

The assignments really do not contain anything new in programming. You have just attended the course in Java and the Octave language is a very easy MATLAB-lookalike which you can learn through online tutorials. The assignments (assignments.pdf) are best solved on the Groucho platform which runs perfectly under VirtualBox: https://kth.box.com/s/x9b5c9ck1chllfynjt9o. Two Java programs are needed to more easily get started: P2PTCP.java , StringSender.java. And here are some films in Swedish which will help you to get those programs going: gettingstarted.mp4 (for assignment 1a). And: gettingstarted2.mp4 (for assignment 2a). The solutions to the assignments must be submitted for plagiarism detection prior to examination at https://maceo.sth.kth.se. Submission must take place no later than lunch the day before the examination as I need to consolidate the material the day before the examination. Examination of the assignments are done on Fridays and a time slot have to be booked via Bilda.

Here are material for all meetings: m1.pdf, m2.pdf, m3.pdf, m5.pdf, m6.pdf, m8.pdf, m9.pdf, m11.pdf, m12.pdf, m14.pdf, m15.pdf, m17.pdf, m18.pdf, m20.pdf. This material must be watched when needed: funktioner.pdf

Here are films to be watched before certain meetings: formeeting2.mp4, formeeting3.mp4, formeeting4.mp4, formeeting6.mp4, formeeting8.mp4, formeeting9.mp4. Short video that explains why an implication (p->q) is always true if it's premise (p) is false: implication.mp4. Completion of meeting 18: completionmeeting18.mp4.

This is a mock exam (låtsastenta): mockexam.pdf. (Some solutions. may not all be correct: solutions.zip.) Here are three previous exams: writtenexam_2015_01_19.pdf, solutions_written_exam_2015_01_19.pdf. writtenreexam.pdf, solutions_april_2015.pdf. writtenexam_aug_2015.pdf, Solutions_2015_aug_extra_exam.pdf. (The last written exam is what your exam will look like.)

Anonymous diagnostic tests (this is from last year and for reference only): anondiagtest.pdf anondiagtest2.pdf anondiagtest3.pdf

Corrected handed in solutions: corrected_solutions.pdf

Solutions to problems in the tests: solutionsadtest.pdf.

Midterm exam 1 with solutions: midterm1solutions.pdf. (Rättelse: det står "-1" i induktionsbeviset på ett ställe, ska vara "+1".)

Midterm exam 2 with solutions: midterm2solutions.pdf. (Rättelse: Det står p>=1 sist i induktionsbeviset i steg 2, det ska stå p>=0.)

(Tyvärr hann jag inte få tag i kontrollskrivningarna innan expeditionen stängde. Det verkar också som om studerandeexpeditionen inte har öppet så mycket nu alls - finns en risk för att jag inte kan rätta innan januari! Jag är ledsen för det! Men oavsett vad ni får på kontrollskrivningen så gör det ingen skillnad för hur ni studerar inför tentan.)

Kontrollskrivningarna är nu rättade och jag försökte lämna ut dem på dagens övning, men det var ganska få närvarande. Jag ska lämna dem till studerandeexpeditionen så kan ni hämta ut dem där. Tyvärr jag jnte mått så bra under jullovet så jag har inte haft möjlighet att lösa de problem som mejlats till mig. Jag vet inte när jag har möjlighet att lösa och publicera dessa, förhoppningsvis imorrn.

Angående kontrollskrivningarna så har jag beslutat mig för att sänka kraven på godkänt något: man kan få bonusen på tentan om man antingen klarat den ena kontrollskrivningen med 4 poäng eller skrivit minst 3 poäng på båda kontrollskrivningarna. Några har gjort det och jag ska mejla dem och ge det beskedet.

Rättningen är nu fullbordad, jag arbetar just nu med att sammanställa resultatet. Godkäntgränsen kommer att sänkas lite för att det fanns några tveksamma formuleringar i själv tentan. Totalt 40 skrev och resultatet är inte så tokigt, 50%, alltså precis 20 personer fick antingen godkänt eller komplettering så troligtvis kommer cirka hälften av de skrivande vara godkända inom några veckor.

Jag arbetar med sammanställningen och berättar när ni kan hämta ut tentorna.

Här är själva tentan: tenta1.pdf med lösningar: tenta1solutions.pdf.

Omtentan: TentamenMars2016.pdf

Lärare Johnny Panrike skapade sidan 15 juni 2015

Lärare kommenterade 5 november 2015

Hej Allihop,

Tyvärr måste man ladda ner filmerna till sin dator, man kan tyvärr inte se filmerna direkt på webbsidan.

Lärare kommenterade 9 november 2015

Hitta labbpartner,

Ni som inte har någon att arbeta med kan skriva upp er i den här tråden och på så sätt hitta en laborationspartner.

Lärare kommenterade 9 november 2015

Fel i övning 2.2.1: mängden B kan inte uttryckas som det krävs, ta bort nollan i någon av M1 så går det. I facit anges rätt svar till en annan övning.

kommenterade 9 november 2015

Hej,

Jag söker en laborationspartner.

Min mobil: 076 056 09 36

E-post: zhengyuw@kth.se

kommenterade 10 november 2015

Hej Johnny,

2.10

Question should be "True"? Your .pdf says that "A är innesluten till B" includes both "A är del av B" and "A equals B".

Answer: "False" is only for the case that A == B.

Lärare kommenterade 10 november 2015

Gäller detta en övning?

kommenterade 10 november 2015

Ja, blanda övningar.

Lärare kommenterade 10 november 2015

Ja, det är ett fel här, för att övningen och facit ska stämma så får man byta inklusionstecknet i uppgiften mot likhetstecken, uppgiften ska alltså formuleras

"Avgör om regeln \(A\cap(B\cup{}C)=B\cup(A\cap{}C)\) är sann eller inte. ..."

Lärare kommenterade 15 november 2015

Nu finns en video att titta på inför onsdagens möte.

kommenterade 26 november 2015

Hej, när det kommer till mängdläran, ska man kunna matematiska relationer?  tex ekvivalensrelationer

Lärare kommenterade 26 november 2015

Inte till kontrollskrivningen, ekvivalensrelationer kommer senare.

kommenterade 24 december 2015

Hej Johnny,

Jag undrar, kommer diofantiska ekvationer att dyka upp på tentan? 

Diofantiska ekvationer tillåter endast heltalslösningar, men det är inget som vi har gått igenom så det är därför jag frågar. Eller är det utanför kursens område kanske?

Lärare kommenterade 24 december 2015

Det som ingår i kursen är det som gått igenom på kursmötena *och* de avsnitt av självstudier som anvisats på kursmötena, till exempel har vi inte gått igenom hur man tar fram ett minsta uppspännande träd, men det ingår ändå.

kommenterade 18 januari 2016

Hej, kommer du att lägga upp svaren på tentan här?

Lärare kommenterade 18 januari 2016

Efter rättningen och eventuella kompletteringar är klara så kommer tentan + lösnignar upp här.