Tio KTH-startups som förändrar skolan

Överst från vänster: Teammedlemmar från Anymaker, Inicio och Zifro. Underst från vänster: en Furhatrobot, CodaEasy, Feedos kamera
Publicerad 2018-07-03

Är KTH Innovation Sveriges största edtech-fabrik? När tekniken börjar leta sig in i skolorna möter studenter och forskare från KTH upp med nya lösningar som ser till att Sverige inte hamnar på efterkälken. Vi har listat tio edtech-startups från KTH som kan hjälpa svenska skolan att hänga med.

Digitalisering, programmering, artificiell intelligens, förstärkt verklighet. Utvecklingen går snabbt framåt och skolan behöver verktyg för att möta de nya kunskapsbehoven. Tur då att det på KTH finns kunskap, ambition och resurser för att möta upp framtidens behov. KTH Innovation stöttar varje år ett stort antal blivande startups inom edtech-området. Här är tio av dem!

Se en 3D-teckning bli till

1: Anymaker

Teamet bakom Anymaker har skapat en app som gör 3D-modellering tillgängligt för alla. Teamet tog kontakt med KTH Innovation redan 2013, och har sedan dess utvecklats från en idé till ett fullfjädrat företag och har vunnit priser som "Bästa interaktionsdesign" vid C Awards och Wistrand Startup Star. Besök deras hemsida!

2: Digiexam

Digiexam låter eleverna göra prov på datorn med automatiserad rättning, och kan på så vis hjälpa lärare och skolor att spara massor av tid och pengar. Snart passerar de två miljoner inlämnade prov. Här kan du läsa mer!

3: Inicio

Inicio är en ideell förening som erbjuder tillämpade övningar i teknik och digitalt skapande med målet att stärka förmågan att utveckla idéer och färdigheter. Den långsiktiga ambitionen är att öka alla medborgares digitala delaktighet så att fler förstår och kan bidra till framtidens smarta och hållbara samhällen. Läs mer och hitta Inicios nästa event här.

4: CodaEasy

CodaEasy jobbar efter devisen ”enkelt men inte förenklat” och har utvecklat ett eget programmeringsspråk; Easy. Teamet har själva programmerat sedan tidig ålder, vill att alla barn ska få en bra och kvalitativ start på sin programmeringsresa. I vår har de tagit hem Guldräven och priset som Student Superstartup i Venture Cups Regionfinal Öst. Testa Easy här!

5: Furhat Robotics

För många elever och för få lärare? Anställ en Furhat-robot! Furhat Robotics skapar världens första sociala robot, som redan har några års erfarenhet av att jobba som lärarassistent i svenska skolor. Se Furhat in action här.

Inicio använder teknik för att inspirera till lärande

6: Opusplace

Idag förändras samhället och skolan snabbare än någonsin. Opusplace skapades för att erbjuda lärare en plattform för kompetensutveckling, där de dessutom kan utbyta erfarenheter med kollegor från hela Sverige. Besök deras hemsida!

7: ZIFRO

ZIFRO är ett komplett läromedel för programmering i högstadiet, med en sida för eleven och en sida för läraren. Lärarna får allt material som behövs för att förbereda och hålla i lektioner i programmering, som en del av matematiken, och eleverna får sedan koda i programmeringsspråket Python och tränar matematisk problemlösning i ZIFROs egenutvecklade kodmiljö. Här kan du läsa mer!

8: Feedo

Att filma, klippa och ladda upp filmer från lektioner tar tid som lärare oftast inte har. Feedo vill underlätta för lärarna att kommunicera med sina elever genom att erbjuda en plattform som är enkel för alla att använda. Dessutom har de utvecklat en kamera som gör det lätt för lärare att ladda upp videoklipp från sina lektioner. Här hittar du Feedos hemsida!

9: Royal Schedule

Att lägga schema för en skola med några hundra elever är inget lätt jobb, och kan ofta kosta många tusentals kronor i övertid åt den som är ansvarig. Royal Schedule tyckte att det var dags för schemaläggningen att bli smartare, och utvecklar därför algoritmer som kan hjälpa till att automatisera arbetet. 

10: L:ara

250 miljoner barn runtom i världen lämnar grundskolan utan nödvändiga färdigheter så som läsförståelse, grundläggande matematik och skrivning. L:ara bygger tillgängliga utbildningslösningar för barn som inte har möjlighet att gå i skolan. Läs mer och engagera dig här. 

Innehållsansvarig:innovation@kth.se
Tillhör: KTH Innovation
Senast ändrad: 2018-07-03