Globalt samarbete för att sluta kretsloppet inom modeindustrin

KTH är en partner i Global Change Award, en internationell innovationstävling för att hitta innovativa lösningar för en mer cirkulär och hållbar modeindustri.

2015 lanserade H&M Foundation, med KTH och Accenture som partners, den globala innovationstävlingen Global Change Award (GCA). Tillsammans bidrar samtliga partners till tävlingen genom en skräddarsydd Innovationsaccelerator för att ge vinnarna det stöd de behöver för att förverkliga sina idéer.

Banbrytande idéer behövs för en mer cirkulär modeindustri

Genom den årligen återkommande tävlingen så ska banbrytande idéer katalyseras för att driva på utvecklingen mot en mer cirkulär modeindustri. Alla som har en idé, oavsett förkunskaper, kan delta. En expertpanel väljer fem vinnare som får dela på 1 miljon euro och en plats i innovationsacceleratorn under ett år. Omvärlden bjuds in för att rösta kring fördelningen av prissumman mellan de olika bidragen. Resultatet från den globala omröstningen presentera vid en ceremoni i Stockholm.

Det första året, 2015, lämnades över 2700 bidrag från 112 olika länder in. De fem vinnarna beskrivs på globalchangeaward.com. Den andra omgången lanserades i september 2016. Nytt var då att bidragen delades in i tre olika kategorier för att uppmuntra till en ökad bredd bland idéerna. Kategorierna som sattes var cirkulära affärsmodeller, cirkulära material och cirkulära processer. Utökade beskrivningar av kategorierna återfinns på www.globalchangeaward.com  (information finns tillgänglig på engelska).

När ansökningsperioden avslutades i november 2016 så hade 2885 stycken innovationsidéer från 130 olika länder lämnats in.

Accelerator för innovation

Innovationsacceleratorn kickstartar med en veckas intensiv bootcamp på KTH i samband med prisceremonin. KTH Innovation står som ansvarig för bootcampet där teamen får testa sina idéer och tydliggöra vilka delar de bör fokusera på i starten. Veckan är uppbygd utifrån KTH Innovations innovationsprocess och går bland annat igenom delar som ”Innovation readiness level”, mediaträning, avtal och hjuridik och coaching. Här kan du se ett klipp från bootcampveckan på KTH med 2015 års vinnare.

Din webbläsare kan inte visa filmen

Din webbläsare har javascript inaktiverat, eller stödjer inte HTML5 video.

Filmen kan inte visas i redaktörsverkyget

Förhandsgranska för att se filmen.

Till sidans topp