Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Hur datakunskap från KTH ledde till programmering av VR-spel

Tidigare student Hedvig Reutersvärd berättar varför den tråkigaste kursen var den mest användbara, hur det är att jobba i det svenska spelundret och hennes bästa karriärtips till dig som student på KTH.

Hedvig har alltid gillat spel, appar och webb. Då var det naturligt att söka sig till KTH. Det började med Datateknik, för att sedan byta till Medieteknik när hon insåg att hon var mer intresserad av grafisk design och visuell programmering.

Lärdomar från KTH i arbetslivet

I början kände sig Hedvig besviken på programmeringen. Den var alldeles för teoretisk.

- Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig eller vad jag kunde använda programmeringen till efter examen förutom på backend. Det gjorde mig svårt att motivera mig till alla kurser.

Men trots detta, är ändå programmeringen och den teoretiska datalogin det hon ser som sin viktigaste lärdom från KTH.

- Idag använder jag mina teoretiska kunskaper om datalogi som objektsorientering, datastrukturer och arv-koceptet hela tiden. Verktygen som man lär sig i teorin är de man använder sen för att kunna skapa spel på ett hållbart sätt. Utan det hade jag haft svårare att övergå till professionell programmering.

Att samarbeta i grupp är också något som Hedvig lärde sig från tiden på KTH.

- Vi lärde oss att inse våra styrkor och kunde fördela arbetet mellan oss. Vi lärde oss processen som krävs att föra projekt framåt. Jag var inte medveten om det då. Men idag tänker jag på att det underlättar när jag jobbar i multidisciplinära team.

I årskurs tre fastnade hon för speldesign. När det dags att välja master valde hon sedan alla spelkurser hon kunde hitta.

Idag jobbar hon som VR-spelsprogrammerare för Resolution Games, en av världens största självständiga studios inom VR-spel med huvudkontor i Stockholm. Hon erbjöds en tjänst efter att ha gjort sitt examensarbete där. Nu jobbar hon tillsammans med 3D modellerare, 2D artister, speldesigners och programmerare.

Att jobba i spelbranschen just i Sverige är kul och kreativt. Svenska företag har en stark tradition att vara tidiga när det gäller spelutveckling och användandet av ny teknik.

Läs mer

Fler artiklar med tidigare studenter

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:KTH:s studentrekrytering
Tillhör: Utbildning
Senast ändrad: 2023-10-27