KTHB 24 feb
- De tillfrågade har inget förtroende för sajtsök (sådant som finns upp i högra hörnet), och det gäller oberoende av sajt.
- Det viktigaste är att få besökare att använda söket mer. Lyfter man fram sök så kommer folk att använda söket mer, och lita på sökresultatet.
- Filtreringar och annat används inte alls.
- Testpersonerna såg inte filter och facetter, vissa trodde att det var menyer.
- När de fick tänka vad filter var förstod de, men tyckte ändå att svarsmängden var så stor att de inte tyckte de var någon nytta
- förfinning av sök görs genom att man söker om.
- ingen klickar på page:ning
- 2 sökare efterfrågade att man skulle kunna få 100 träffresultat
- besökarna använder google för genrella sökningar om KTH och KTH:s interna sök för saker som är specifika för kth, så som att hitta kursbeskrivningar och personer på kth.
- en PhD berättade att han enbart sökte i lokala databaser eller på Google.
- En student önskade att man skulle söka i andra söktjänster via söket.
- söket är långsamt enligt en tillfrågad