Livslånga allergier förebyggs genom ökad kunskap om farliga ämnen

Allergiframkallande substanser är ständigt närvarande i vår vardag. För att bemöta det växande problemet med allergier i samhället efterlyser Yolanda Hedberg ett ökat samarbete mellan kemister och hudläkare.
Publicerad 2020-02-24

Drygt 4 300 vanliga kemikalier i samhället kan utlösa kontaktallergi.
– Kemister och hudläkare behöver samarbeta för att hantera det växande problemet med allergier, säger Yolanda Hedberg, kemiforskare och docent på KTH.

Kontaktallergi är en livslång sjukdom. När huden väl har reagerat mot en molekyl så kommer kroppen ihåg det resten av livet.
KTH-forskaren Yolanda Hedberg  har bidragit till en kemiskt förfinad diagnosmetod för hudallergier, i samarbete med Region Stockholm (före detta landstinget).

– Vi har studerat allergiska reaktioner som orsakas av vardagliga produkter som smink, implantatmaterial, kläder och skor, berättar hon.
– Diagnoserna ställs genom tester i så kallade lapptest-kammare, som vi har analyserat och förfinat vid Centrum för Arbets- och Miljömedicin .

Tillsammans med forskarkollegor stödjer Yolanda Hedberg sedan ett par år tillbaka även EU:s kemikalieinspektion i arbetet med lagstiftning som ska skydda konsumenter mot farliga ämnen i produkter.

Men trots åtgärder som EU:s kemikalielagstiftning REACH   ökar vissa allergier i samhället lavinartat.
– I dag är det svårt att helt undvika allergiframkallande ämnen, de förekommer nästan överallt, konstaterar hon.

Yolanda Hedberg undersöker genom infrarödspektroskopi en kosmetisk kräm som kan vara källa till en allergisk reaktion.

Detektivarbete att hitta orsak till kontaktallergi

Hela 35 procent av alla kvinnor och 17 procent av alla män beräknas enligt Yolanda Hedberg i dagsläget ha utvecklat nickelallergi.
– Nickelallergi är den vanligaste formen av kontaktallergi. Den som drabbas kan få eksem vid kontakt med metall i bland annat glasögon, klockor, skärp, verktyg och nycklar. Och vi ska komma ihåg att ytterligare 4 300 kemikalier i vårt samhälle kan utlösa kontaktallergier…

Kontaktallergi uppstår alltid där ämnet har haft kontakt med huden, men ofta först efter ett par dagar eller veckor. Därför kan det vara något av ett detektivarbete att lista ut vad som orsakat allergin.

– Vi behöver öka den allmänna förståelsen för vad en fördröjd kontaktallergi egentligen innebär. Många tror att de drabbats av direktallergi när de får utslag, men vid kontaktallergi kan reaktionen dröja flera veckor, säger Yolanda Hedberg.

– Mitt bästa tips är att alltid genomföra allergitester som rekommenderas på förpackningarna före skönhetsbehandlingar som hårfärgning, piercing, lösnaglar, lösögonfransar, ansiktsmasker och tatueringar. Man behöver dessutom vänta minst ett par dagar för att upptäcka eventuell allergi. Allvarliga allergiska reaktioner kan i värsta fall bli livshotande.

Så här diagnosticeras hudallergi genom lapptest

• En liten mängd av den kemiska substansen som patienten misstänks vara allergisk mot läggs i en så kallad kammare mot huden i två dygn.
  • Efter fyra till sju dygn kan hudläkaren se om det har uppstått en allergisk reaktion.
  • Tester har visat att materialet som själva kammaren är tillverkat av kan reagera med den kemiska substansen och påverka diagnosen. Den nya kunskapen, som Yolanda Hedberg har bidragit till, ökar antalet korrekta diagnoser.

Hon påpekar vidare att det kan vara svårt för läkare och tandläkare att avgöra om det rör sig om fördröjd kontaktallergi vid exempelvis implantat.

– Därför behövs ökat samarbete mellan vården och kemister. Som forskare hjälper vi redan i dag allergiutsatta branscher, exempelvis mot kromallergi som kan orsakas av cement och arbetshandskar. Få känner till att läder ofta är kromgarvat, och att även skor kan ge svåra allergiska besvär, berättar Yolanda Hedberg.

Skönhetsbranschen är extra utsatt för starkt allergiframkallande ämnen, och särskilt vanligt är problemet på frisör- och nagelsalonger.
– Alla som får utslag på grund av ämnen de hanterar i sin yrkesvardag måste tänka till och skydda sig i tid, eftersom en utvecklad kontaktallergi kan göra att man tvingas byta jobb.

Yolanda Hedberg handleder just nu ett Vinnova-finansierat kandidatexamensprojekt om hälsofarliga ämnen i tatueringsfärger, som beräknas vara färdigt i maj 2020.

Katarina Ahlfort
Foto: Håkan Lindgren

Det här händer i kroppen vid fördröjd kontaktallergi

• Ämnet reagerar med ett protein, som ändrar form och upptäcks av en receptor på en cell.
  • Cellen kommunicerar med en annan cell som vandrar över till lymfnoder, i en process som tar cirka en vecka.
  • Vid första kontakt med ett allergiframkallande ämne kan det ta 30 dagar innan kroppen visar symtom på kontaktallergi.
  • Den allergiska reaktionen består av eksem och svullnad.
  • Inflammationen som uppstår avstannar inte om man fortsätter att exponera kroppen för ämnet – då fortsätter inflammationen och blir kronisk. Immunsystemet fortsätter att attackera materialet i fråga oavbrutet.

Tema Innovation

KTH:s innovationsarbete har en lång historia av att bidra till samhällsutvecklingen. Den här artikelserien samlar några exempel på hur KTH:s forskare och studenter bygger framtidens hållbara samhälle – genom nya uppfinningar och lösningar som når marknaden, men också genom nya sätt att se på världen och angripa viktiga utmaningar.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se