In English further down.
Förändring i sikte – vad betyder KTH:s nya principer för oss?
Det är höst och förändringarna hänger i luften, såväl bokstavligen som bildligt talat.
Förtydligandet av KTH:s principer för utbildningsportföljen landade i september, och sedan dess har det diskuterats intensivt vad detta de facto betyder för de olika skolorna. Det definitiva beskedet om detta väntas komma inom kort från rektorn, och efter det kommer vi ha en tydligare bild över vad vi behöver göra på kort sikt. Gissningsvis kommer vi behöva fokusera vår programutveckling på detta under våren, så att vi kan genomföra riktade förändringar i kursutbud och studieplaner under nästa höst för att möta de nya krav vi får på oss.
Samtidigt fortsätter vi vår egen genomlysning av ITM:s utbildningsportfölj, där vi är framme vid att definiera konsekvenserna av de principer vi fick ner på pränt i oktober. Jag hoppas vi kan dela med oss av detta under januari. Förhoppningsvis kan vi höja blicken lite från hanteringen av kortsiktiga förändringar, så vi inte bara reagerar utan rör oss framåt strategiskt.
Ja, ni märker, det är en hel del att hantera (gemensamt) nu.
Sist, men inte minst, så för de som inte vet det så har Sandra Tibbelin blivit utsedd till Vice GA med ansvar för lärarutbildningarna. Jag välkomnar henne in i rollen, som bara kommer bli än mer relevant nu när diskussioner pågår med Stockholms universitet om hur vi kan arbeta tillsammans runt dessa utbildningar.
/Fredrik Asplund, Grundutbildningsansvarig på ITM-skolan
Change on the horizon – what do KTH’s new principles mean for us?
Autumn brings change, both literally and figuratively.
The clarification of KTH’s principles for the education portfolio was finalised in September, and since then there has been intense discussion about what this actually means for the different schools. A definitive decision from the President is expected shortly, and after that we will have a clearer picture of what needs to be done in the short term. Most likely, we will need to focus our programme development on this during the spring, so that we can implement targeted changes in course offerings and study plans next autumn to meet the new requirements.
At the same time, we are continuing our own review of ITM’s education portfolio, where we have now reached the stage of defining the consequences of the principles we documented in October. I hope we can share this in January. Hopefully, we can raise our perspective beyond managing short-term changes, so that we are not just reacting but moving forward strategically.
As you can see, there is quite a lot to handle together right now.
Last but not least, for those who may not know, Sandra Tibbelin has been appointed Vice GA with responsibility for teacher education programmes. I warmly welcome her to the role, which will only become more relevant now that discussions are underway with Stockholm University on how we can collaborate around these programmes.
/Fredrik Asplund, Director of First- and Second Cycle Education

No comments yet. Be the first to comment!
Leave a comment