Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Föreläsningar

Föreläsningsbilder kommer finnas för nedladdning från denna sida senast dagen innan respektive föreläsning.

# Innehåll Boken Bilder
1 Introduktion till logik s 1-5 F1
2 Satslogik: syntax, naturlig deduktion 1.2, 1.3

F2

regler

3 Satslogik: semantik 1.4 F3
4 Predikatlogik: introduktion, syntax 2.1, 2.2 F4
5 Predikatlogik: naturlig deduktion 2.3

F5

regler

6 Mängder och andra diskreta strukturer Se fotnot 1 F6
7 Predikatlogik: semantik, sundhet, fullständighet, avgörbarhet 2.4, 2.5, 2.6 F7
8 Predikatlogik: axiomatiseringar Se fotnot 2 F8
9 Matematisk induktion 1.4.2, 1.4.3 F9
10 Strukturell induktion Strukturell induktion F10
11 Temporallogik: syntax och semantik 3.1, 3.4 F11
12 Temporallogik: modellprovning -

F12

regler

13 Hoare-logik och programspecifikation 4.2

F13

regler

14 Gästföreläsning: SAT-lösning och beviskomplexitet -
15 Hoare-logik och programspecifikation 4.3 F15

Fotnot 1: Mängder och relationer är egentligen sådant som brukar läras ut i en kurs i diskret matematik. För denna kurs räcker materialet som presenteras på föreläsningsbilderna. Om man föredrar att läsa en text snarare än föreläsningsbilder kan man läsa här och här.

Fotnot 2: Peanos axiom förklaras bra här (dock mycket mer utförligt än vad som krävs i kursen). För den som vill veta mer om axiomatiseringar och Gödels teorem kan man konsultera Peter Smith: Introduction to Gödel's theorems, 2nd edition (Cambridge). Här är kapitel 1 (rekommenderad läsning: sid 1-4). 

Teacher Johan Boye created page 26 August 2014

Teacher commented 19 September 2014

Något problem med kurswebben har hindrat mig att lägga upp en länk till dagens bilder på sidan för föreläsningar. Men de kan laddas ned härifrån:

https://www.csc.kth.se/~jboye/teaching/logik/F4.pdf

Mvh Johan.

Teacher commented 19 September 2014

Nu finns det utlovade länken på sidan för föreläsningar. Ursäkta strulet!

Mvh Johan,

Teacher Johan Boye changed the permissions 28 August 2015

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
One user removed his/her comment
One user removed his/her comment
Teacher commented 21 September 2016

Vad jag kan se stämmer de överens

commented 2 January 2017

Finns det någonstans, i boken t.ex. som man kan läsa om det som gicks igenom under föreläsning 12?

One user removed his/her comment
commented 18 March 2017

I bevisexemplet för ∀x-eliminering på föreläsning 5, ska inte rad 2 då innehålla [f(s)/x] istället för [x/f(s)]?

commented 30 March 2017

Hej,

i föreläsning nr 4 (sida 5) under Exempel, så vore det bra om någon kunde förklara när man ska använda 

pil -->?

tecknet /\ ?

eller \/ ?

"Alla människor har en mamma" detta blir en pil enligt exemplet. Är det ordet "har" som gör det eller?

Och vilka ord är det som orsaker de två andra tecknen " /\ " och " \/ " ?

Ett exempel på varje tecken och kort förklara hur man ska resonera vore tacksamt.

One user removed his/her comment
commented 31 March 2017

@Felix: Sweet! Tack så mycket! Uppskattar ditt svar :)