Visa version
Visa
< föregående
|
nästa >
Jämför
< föregående
|
nästa >
Kursanalys
Kursanalys: Programsammanhållande kurs i datateknik, prosam11
Här kommer kursanalysen att finnas efter kursens slut.
Sammanställning av resultaten av tidigare års kursenkäter:
Sammanställning av kursenkäten i april 2014
Kursenkäten genomfördes parallellt i årskurs 1, 2 och 3 i samband med seminariet i period 4. Dom flesta frågorna hade tre svarsalternativ:
1 = ja, i hög grad
2 = ja, i viss grad
3 = nej, inte alls
Det fanns också ett alternativ vet inte. I tabellen nedan anges först medelsvaret (där alternativet vet inte inte räknats in) och därefter andel för varje svarsalternativ, per årskurs och totalt. Vissa frågor var inte med för alla årskurser.
åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt | |
Antal svar | 156 | 154 | 120 | 430 |
Har reflektionsseminarierna varit givande? | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 1,9 |
ja, i hög grad | 20% | 19% | 15% | 18% |
ja, i viss grad | 73% | 74% | 71% | 73% |
nej, inte alls | 6% | 5% | 9% | 7% |
Har du fått inspiration av att (tidigare seminarier) ha läst de äldre studenternas reflektioner när du själv ska skriva dina egna reflektioner? | 2,4 | 2,3 | 2,5 | 2,4 |
ja, i hög grad | 6% | 6% | 3% | 5% |
ja, i viss grad | 42% | 48% | 38% | 43% |
nej, inte alls | 40% | 37% | 50% | 42% |
Är du bättre på att skriva reflektioner nu än när du började på D-programmet? | 2,1 | 2,0 | 1,9 | 2,0 |
ja, i hög grad | 14% | 17% | 24% | 18% |
ja, i viss grad | 52% | 53% | 46% | 51% |
nej, inte alls | 19% | 17% | 17% | 18% |
Har den skriftliga återkoppling du fått från mentorn på dina reflektionsdokument varit givande? | 2,0 | 2,0 | 2,1 | 2,0 |
ja, i hög grad | 21% | 15% | 9% | 16% |
ja, i viss grad | 58% | 65% | 60% | 61% |
nej, inte alls | 16% | 13% | 17% | 15% |
har inte fått någon återkoppling | 5% | 6% | 15% | 8% |
Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor? | 2,1 | 2,0 | 2,2 | 2,1 |
ja, i hög grad | 11% | 13% | 7% | 11% |
ja, i viss grad | 60% | 67% | 61% | 63% |
nej, inte alls | 23% | 16% | 27% | 21% |
Har du planer på att studera utomlands inom D-utbildningen? | ||||
ja, det ingår (läser språkinriktning) | 0% | 9% | 9% | 6% |
ja, mycket troligt | 22% | 18% | 12% | 18% |
ja, ganska troligt | 16% | 19% | 12% | 16% |
det är en möjlighet att överväga | 38% | 28% | 31% | 33% |
nej | 15% | 21% | 35% | 23% |
Har du någon gång funderat på att hoppa av D-programmet? | 2,2 | 2,6 | 2,4 | 2,4 |
ja, allvarligt | 11% | 8% | 13% | 10% |
ja, men inte allvarligt | 25% | 26% | 29% | 26% |
nej | 62% | 65% | 57% | 61% |
Om ja, försök komma ihåg vad som bidrog till att du inte hoppade av (flera alternativ kan ges): | ||||
studievägledningen | 17% | 8% | 12% | 12% |
studiekamrater | 44% | 58% | 63% | 55% |
föräldrar och släktingar | 32% | 32% | 22% | 28% |
lärdomar från prosam | 7% | 3% | 2% | 4% |
Har du förtroende för att Prosam ska ge dig tillräckligt med stöd för att du ska kunna göra ett informerat val 15 maj? | 2,1 | 2,1 | 2,1 | 2,1 |
ja, i hög grad | 9% | 12% | 15% | 12% |
ja, i viss grad | 38% | 47% | 40% | 42% |
nej, inte alls | 17% | 18% | 19% | 18% |
Tycker du att du känner till prosamkursens mål och syfte? | 1,4 | |||
ja | 67% | |||
tveksam | 28% | |||
nej | 5% | |||
Har Viggos inledande föreläsning i början av läsåret varit givande? | 2,0 | |||
ja, i hög grad | 12% | |||
ja, i viss grad | 21% | |||
nej, inte alls | 10% | |||
Har Prosam som helhet varit givande? | 1,9 | 1,8 | 2,0 | 1,9 |
ja, i hög grad | 20% | 21% | 18% | 20% |
ja, i viss grad | 67% | 73% | 60% | 67% |
nej, inte alls | 9% | 5% | 14% | 9% |
Upplever du att du har koll på vilka kurser som finns inom de första tre åren inom ditt program? | 2,1 | 1,7 | 1,3 | 1,8 |
ja, i stort sett alla | 13% | 36% | 75% | 39% |
ja, i viss grad | 59% | 52% | 18% | 46% |
nej, bara dom jag läst | 27% | 11% | 6% | 16% |
Upplever du att lärarna visar vilken roll deras kurser har inom programmet? | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
ja, i hög grad | 22% | 14% | 12% | 16% |
ja, i viss grad | 61% | 69% | 74% | 67% |
nej, inte alls | 17% | 17% | 14% | 16% |
Upplever du att kurserna inom programmet hänger ihop? | 1,8 | 1,7 | 1,6 | 1,7 |
ja, i hög grad | 26% | 31% | 39% | 32% |
ja, i viss grad | 65% | 66% | 58% | 63% |
nej, inte alls | 8% | 3% | 3% | 5% |
Flervariabelkursen låg tidigare som obligatorisk kurs i ettan. Sedan 2012 är kursen istället valbar i årskurs 3. Vissa masterprogram och enskilda kurser har flervariabel som förkunskapskrav, men för många inriktningar behövs kursen inte. Vad tycker du om detta? | ||||
bra förändring | 26% | 27% | 26% | |
spelar ingen roll | 12% | 12% | 12% | |
bättre som det var förut | 38% | 42% | 40% | |
D-programmet läser nu 9 hp diskret matematik i årskurs 3. Ett förslag är att flytta 3 hp (såsom funktionsbegreppet, mängder och grundläggande kombinatorik) till årskurs 1 så att den datalogiska matematiken ska introduceras tidigt i utbildningen. Vad tycker du om detta förslag? | ||||
bra förändring | 67% | |||
spelar ingen roll | 11% | |||
bättre som det var förut | 6% | |||
D-programmets utbildning i skriftlig och muntlig kommunikation ligger i kommunikationskursen i årskurs 1 (förutom för den som går språkinriktning). Hur tycker du att kommunikationsundervisningen ska vara organiserad? | ||||
Behåll kursen i årskurs 1. | 30% | 40% | 31% | 34% |
Kursen bör flyttas till årskurs 2 eller 3. | 23% | 11% | 16% | 17% |
Undervisningen bör delas upp och läggas i samband med andra kurser där kommunikationen behövs (som MVK och kexjobb). | 29% | 28% | 30% | 29% |
Ingen undervisning i kommunikation behövs. Färdighetsträningen i andra kurser räcker. | 9% | 10% | 13% | 10% |
Kursanalysen för prosam10 (juni 2013) finns här.
Här är en artikel om prosamkursen, presenterad 1 december 2011 vid tredje utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar.