KTH Logo

My academic family where young scholars grow

In English further down.

Min akademiska familj där unga får växa

Jag är för 23:e gången på väg hem från den årliga konferensen för mitt akademiska ”hemmanätverk” – Continuous Innovation Network – något som alltid utgör ett roligt och stimulerande inslag efter kursstarter och den årliga avsparken för olika ledningsuppdrag. Ett gott råd jag fick tidigt från nätverkets grundare var att inte ha för höga förväntningar: om man lär sig något nytt, träffar en gammal vän och får en ny internationell kontakt – då har det varit en lyckad konferens. Det kan låta blygsamt, men är kanske en rimlig måttstock när man åker på en ny konferens lite på chans.

Men det är något helt annat att återkomma till ett nätverk man själv varit med och byggt upp – ett sammanhang som med tiden blivit som en akademisk familj.

Årets konferens var annorlunda på två sätt. För första gången kunde jag, efter 18 år som ordförande, luta mig tillbaka och se en yngre kollega ta över. Jag träffade honom första gången när han var doktorand, under en minnesvärd taxiresa från Pisa till Lucca – en resa som inkluderade en spontan middag med toscansk mat och vin hos vår italienska chaufförs familj. Kanske bidrog den oväntade starten till att han fick ett särskilt band till nätverket, men det är nog snarare den långsiktiga möjligheten att växa som forskare som gör att så många återkommer år efter år – trots att det tar av både arbetstid, fritid och egna pengar.

Det är just detta som gör nätverket meningsfullt: att få bidra till att nya doktorander utvecklas till fullfjädrade forskare. Vi försöker ju ofta fånga vilket avtryck vi gör på omvärlden, men i jakten på citeringar är det lätt att glömma det som förmodligen är allra viktigast, nämligen att förse framtiden med goda forskare.

Den andra skillnaden i år var mer känslosam. Den kollega som en gång fick mig att känna mig välkommen i nätverket är inte längre med oss. I ett minnestal försökte jag fånga hans betydelse. Han var nyfiken, kritisk och rak – aldrig dömande mot personer, bara mot idéer. Hans feedback var alltid ärlig och en del uppfattade nog honom som väldigt direkt och ofiltrerad, så även jag. Med tiden kom jag att uppskatta hans synpunkter med vissheten om att det inte fanns något dolt budskap. Det gick också upp för mig att han aldrig någonsin kritiserade personer, bara deras idéer, antaganden och texter, och under den tidvis kantiga framtoningen fanns det alltid ett stort mått av välvilja och omtanke.

Jag tror att vi skapar en bättre forskning om vi vågar vara kritiska, men för att kritik ska vara uppbygglig för individer måste den serveras med en vilja att hjälpa dem utvecklas och växa.  Den kultur min äldre kollega bidrog till lever vidare, och det märktes tydligt under konferensen: inte en enda presentation möttes av tystnad. Alla fick frågor, alla fick respons. Ett bättre eftermäle för en forskare kan jag inte tänka mig.

/Mats Magnusson, vice skolchef på ITM

My academic family where young scholars grow

For the 23rd time, I’m on my way home from the annual conference of my academic “home network” – the Continuous Innovation Network. It’s always a fun and stimulating break after the start of the academic year and the kick-off of various leadership assignments. A piece of advice I received early on from the network’s founder was not to set expectations too high: if you learn something new, reconnect with an old friend, and make a new international contact – then it’s been a successful conference. That may sound modest, but it’s perhaps a fair benchmark when attending a new conference on a whim.

Returning to a network you’ve helped build, however, is something entirely different – it becomes, over time, an academic family.

This year’s conference stood out in two ways. For the first time in 18 years, I could step back from my role as chair and watch a younger colleague take over. I first met him when he was a doctoral student, during a memorable taxi ride from Pisa to Lucca – a journey that included an impromptu dinner with Tuscan food and wine at our Italian driver’s family home. Perhaps that unexpected start helped forge a special bond with the network, but more likely it’s the long-term opportunity to grow as a researcher that keeps so many of us coming back year after year – despite the investment of work hours, personal time, and even our own money.

That’s what makes the network meaningful: the chance to support new doctoral students as they develop into fully-fledged researchers. We often try to measure our impact on the world, but in the pursuit of citations, it’s easy to forget what may be most important – equipping the future with good researchers.

The second difference this year was more emotional. The colleague who once made me feel so welcome in the network is no longer with us. In a memorial speech, I tried to capture his significance. He was curious, critical, and direct – never judging people, only ideas. His feedback was always honest, and while some may have found him blunt – myself included, at first – I came to appreciate his unfiltered views, knowing there was no hidden agenda. I also realised that he never criticised individuals, only their ideas, assumptions, and texts. Beneath his sometimes rough exterior was a deep sense of care and generosity.

I believe we produce better research when we dare to be critical – but for criticism to be constructive, it must come with a genuine desire to help others grow. The culture my late colleague helped shape lives on, and it was evident throughout the conference: not a single presentation was met with silence. Every speaker received questions and feedback. I can’t imagine a better legacy for a researcher.

/Mats Magnusson, Deputy Head of the ITM School

Here we go – a hectic term ahead

In English further down.

Vi kör igång och ett hektiskt halvår väntar

Tillbaka efter sommaren, och höstterminen startar som vanligt med ett ryck. För de som missat det har jag nu tillträtt som grundutbildningsansvarig, och vi har en ny Vice GA med fokus på kvalitet (Pernilla Ulfvengren, som kommer blogga om några veckor).

Det övergripande arbetet med KTH:s utbildningsportfölj fortsätter, och den 15 september ska ett förtydligande av KTH:s principer runt denna finnas på plats. Det förtydligandet kommer sedan användas för att göra en genomlysning av ITM:s utbildningsportfölj. Samtidigt så fortsätter arbetet med ITM:s egna principer och konsekvensanalys för att uppdatera ITM:s utbildningsportfölj. (Nästan) varje institution har en representant som deltar i den arbetsgruppen, som ni kan kontakta om ni vill diskutera detta. Det är också bestämt att CING, Masterutbildningarna och Lärarutbildningarna kommer ha egna halvårsmöten i november, i anslutning till ett kvalitetsråd för alla utbildningar. Mer detaljer om det kommer inom kort.

Kort sagt så genomförs en hel del aktiviteter det här halvåret som kommer påverka våra utbildningar under flera år framåt. Jag kan bara uppmana er alla att hålla er informerade och engagera er för att göra skillnad.”

/Fredrik Asplund, Grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

Here we go – a hectic term ahead

Back after the summer, and as usual, the autumn term kicks off with a jolt. For those who may have missed it, I have now taken up the role of Director of First and Second Cycle Education (GA), and we also have a new Deputy GA focusing on quality (Pernilla Ulfvengren, who will be writing a blog post in a few weeks).

The overarching work on KTH’s educational portfolio continues, and by 15 September a clarification of KTH’s principles in this area will be in place. This clarification will then serve as the basis for a review of ITM’s educational portfolio. At the same time, work is progressing on ITM’s own principles and impact analysis for updating our portfolio. (Almost) every department has a representative in this working group, whom you are welcome to contact if you wish to discuss the matter. It has also been decided that CING, the Master’s programmes and the Teacher Education programmes will each hold their own half-yearly meetings in November, in connection with a quality council for all programmes. More details on this will follow shortly.

In short, a great many activities are being carried out this term that will shape our education for years to come. I can only encourage you all to stay informed and to get involved in order to make a difference.

/Fredrik Asplund, Director of First- and Second Cycle Education

Time to take a break

Pär Jönsson
Pär Jönsson.

(In English further down.)

ITM rider ut den ekonomiska stormen, byter ledarskap till sjöss och hämtar inspiration till hemträdgården från Peru

Kära kollegor,

Vi har nått slutet av vårterminen. Det här är en av de mest intensiva perioderna under året, eftersom vi måste avsluta viktiga saker innan vi kan njuta av semestern. Jag är säker på att alla lärare rättar såväl tentor som kandidat- och masteruppsatser. Jag vet också att administrationen redan nu börjar planera för uppstarten av verksamheten efter sommaren.

Ekonomi i balans – det verkar som om de senaste årens kamp mot den ekonomiska situationen äntligen har börjat betala sig! Efter att ha tittat på resultaten efter årets första fyra månader står det klart att ITM har en just balanserad ekonomi. Vi har ett positivt resultat på 12 miljoner kronor. Det är vår övertygelse att det kommer att hålla i sig och att vi kan avsluta året med ett positivt resultat (prognosen: 24 miljoner kronor, men oväntade saker kan hända under hösten). Två viktiga parametrar bidrar till att vi är här idag, nämligen att våra forskare framgångsrikt har ökat forskningsuppdragen och att vi har minskat ytan för kontor och laboratorier. Här vill jag verkligen tacka er alla för era ansträngningar att hjälpa till att förbättra den ekonomiska situationen. Jag vill också säga att ITM:s ledning är medveten om problem med försämrad ventilation nu när vi är fler på mindre yta. Vi arbetar på att lösa detta tillsammans med KTH.

Vi hade vårt sista fakultetsnämndsmöte före sommaren den 9 juni i Saltsjöbaden. Som vanligt hade vi en fullspäckad agenda där vi behandlade anställningar, kurser, program, en plan för studentengagemang, etc. Här vill jag särskilt påminna om att fakultetsnämnden är ansvarig för kvalitetsfrågor inklusive anställning av lärare och utnämning av docenter. Sedan januari ska alla nyanställningar av lärare att gå från ITM:s ledningsgrupp till ITM:s fackliga grupp och slutligen till fakultetsnämnden. Observera att det är prefekten eller en enhetschef som presenterar den nya fakultetsanställningen vid alla tre tillfällena. På så sätt får institutionen värdefull feedback från olika grupper, vilket förbättrar kvaliteten på dokumentationen. Här är det viktigt att påpeka att institutionerna också får ett stort stöd från Andrew Martin, Kristina Andersson och Sara Andersson.

Pelle Lundqvist
Captain Pelle giving out recommendations to the crew after the completion of the crash course in sailing.

Efter att det officiella fakultetsnämndsmötet avslutats tog två ledamöter över rodret: Pelle Lundqvist och Mattias Wiggberg hade organiserat två segelbåtar och blev kaptener på var sin båt. Deltagarna delades in i två grupper som skulle vara besättning för kaptenerna. De flesta av oss hade ingen eller mycket liten erfarenhet av segling, så vi fick lära oss mycket av våra kaptener. Personligen hade jag ingen aning om alla de intressanta tekniska detaljer som man måste hålla reda på när man seglar. Jag kommer säkert att prova det här igen i framtiden!

Sommaren är den mest spännande tiden på året för en hobbyträdgårdsmästare som jag. I år har jag hämtat inspiration från Peru när jag skulle välja ut ett sommarprojekt. Jag hittade den intressanta växten yakonplantan, som jag har börjat odla. Jag tror att jag kommer att vara en av de få i Sverige som odlar denna spännande växt, men jag är inte bäst. Du kan till exempel titta på den här videon från Omberg, som ger dig ett exempel på hur man odlar yakon:

Odla yacon – roten med spännande egenskaper (se på YouTube)

Jag önskar er alla en riktigt skön sommar!

Pär Jönsson, skolchef, ITM

 

Successfully riding out the economic storm at ITM, changing leadership at sea, and getting inspiration from Peru in the home garden

Dear colleagues,

We have reached the end of the spring semester. This is one of the most intensive periods during the year, since we need to finish important things before we can enjoy a vacation. I am sure that all teachers are correcting the exams and the Bachelor and Master Theses being presented. I also know that the administration already starts to plan the start-up of the activities after the summer.

A balanced economy – it seems as the last years struggle to battle the economic situation finally has started to pay off! After looking at the results after the first four months of the year, it is clear that ITM has reached a balanced economy. We have a positive result of 12 million SEK. Furthermore, it is our strong feeling is that this situation will hold and that we can end the year with a positive result (the prognosis: 24 million SEK, but unexpected things might happen during the fall). We can see two important reasons for reaching this situation, namely that our researchers successfully have increased the research contracts and we have decreased the area for offices and laboratories. Here, I really wish to thank all of you for your efforts in assisting in improving the economic situation. However, I also wish to say that the ITM leadership are aware of that some issues with a worsen ventilation has occurred when we have decreased the office space. We are working on solving this together with KTH.

We had our last faculty board meeting before the summer on June 9 in Saltsjöbaden. As usual, we had a busy agenda where we handled faculty hiring, courses, programs, a plan for student engagement, etc. Here, I want to especially remind you of that the faculty board is responsible for quality issues including hiring of faculty and appointing of Docents. Since January, all new faculty hirings will pass from the ITM management group to the ITM trade union group, and finally to the faculty board. Note, that it is the department head or a unit leader that presents the new faculty position at all three occasions. Therefore, the department will get valuable feedback from different groups which improves the quality of the documentation. Here, it is important to point out that the departments also get a great support from Andrew Martin, Kristina Andersson and Sara Andersson.

Pelle Lundqvist
Kapten Pelle delar ut uppgifter till besättningen efter en crash course i segling.

After the official faculty board meeting ended, two faculty board members took over the leadership. Pelle Lundqvist and Mattias Wiggberg had organized two sail boats, where they served as captains. The participants were divided into two groups that were assigned one of the captains. Most of us did not have a great, or any, experience of sailing, so we had to learn a lot from our captains. Personally, I had no idea of all the interesting technical details one needs to keep track when sailing. I will for sure try this again in the future!

Summer is the most exciting time of the year for a hobby gardener as myself. This year I have obtained inspiration from Peru when selecting a summer project. I found the interesting plant: the yakon plant, which I started to grow. I think I will be one of the very few in Sweden growing this exciting plant, but I am not the best!

I wish you all a wonderful summer!

Pär Jönsson, Head of the ITM School

 

‘Between bird-cherry and lilac’

Lilac

In English further down.

“Mellan hägg och syren”

Uttrycket är unikt på svenska – det fångar inte bara den sena vårens skönhet i våra nordliga breddgrader, utan antyder också värme, utomhusaktiviteter och firanden som skolavslutningar och studentexamen. Och ja, snart är det sommar!

Jag kan med glädje meddela att ITM:s anställningsutskott (AU) nu är igång. AU samlas varannan vecka, och mellan dessa möten träffas vice ordförande Anne-Kathrin Peters, handläggare Sara Andersson och jag. Den här terminen har det varit ganska lugnt när det gäller rekrytering av nya lärare, men förra veckan färdigställde AU anställningsprofilen för en biträdande lektorstjänst vid IPU. Det här dokumentet är centralt för att fastställa inriktning och kvalifikationer för rekryteringen, och är det verktyg som används för att bedöma kandidater. Att hantera dokumentet på skolnivå istället för centralt, som tidigare, har inneburit flera fördelar. En viktig fördel handlar om språk. Tidigare var det endast den svenska versionen som godkändes – något märkligt, eftersom de flesta sökande inte läser den. Genom att arbeta med den engelska versionen kunde vi använda verktyg som Gender Decoder för att säkerställa en attraktiv och inkluderande beskrivning. (Tack till prefekt Magnus Wiktorsson som tog fram utkastet med hjälp av det här verktyget!) Dessutom hade en medlem i AU god kunskap om ämnesområdet, vilket hjälpte oss att skapa en träffsäker profil.

En annan viktig leverans var inlämningen av fakultetsutvecklingsplaner. Sådana planer tas fram årligen och fastställs på institutions- och skolnivå. Nytt för 2025 är att Fakultetsnämnden (FN) nu också ger vägledning och inspel i processen. Framöver kommer institutionerna att hänvisa till sina etablerade fakultetsplaner när de lämnar in förslag om att öppna nya lärartjänster. Förra veckan träffade ITM:s ledningsgrupp KTH:s rektor, dekan och prodekan för att diskutera ITM:s fakultetsutvecklingsplan. KTH:s ledning visade god insikt i vår fakultetsstruktur – en positiv utgångspunkt för diskussioner om framgångar och utmaningar.

/Andrew Martin, Ansvarig för fakultetsförnyelse (FFA) på ITM-skolan

‘Between bird-cherry and lilac’

The above phrase is unique in Swedish, capturing the beauty of late spring in our northern latitudes but also hinting at warm, outdoor activities like end-of-school and graduation celebrations. And yes, it will soon be summer!

I’m happy to report that ITM’s employment committee (AU) is up and running. AU gathers every other week while vice-chair Anne-Kathrin Peters, officer Sara Andersson and I meet in between. This semester has been a bit quiet in terms of new faculty recruitment, but last week AU finalized the employment profile for an assistant professor position at IPU. This document is central in determining the scope and qualifications of the recruitment, and is the lens through which candidates are judged. Handling this document at school level, rather than centrally as before, led to a number of advantages. One major benefit had to do with language. Previously only the Swedish version was considered for approval. A bit strange since most applicants don’t read this version. By working with the English version, tools such as the Gender Decoder could be used for ensuring an attractive and inclusive description. (Shout-out to department head Magnus Wiktorsson for preparing the draft with this tool!) Additionally one member of AU had good knowledge of the position’s subject field, allowing us to produce an accurate profile.

Another noteworthy event was the submission of faculty development plans. Such plans are produced annually and are established at department and school levels. New for 2025 is the involvement of the Faculty Board (FN) in providing insight and guidance. Going forward departments will refer to established faculty plans when presenting requests for opening new faculty positions. Last week ITM’s management group met with KTH president, dean, and vice dean of faculty to discuss ITM’s faculty development plan. KTH leadership showed good knowledge of our faculty structure – a positive starting point when discussing successes and challenges.

/Andrew Martin, Head of Faculty Renewal (FFA) at the ITM School

KTH strengthens its position

In English further down.

KTH stärker sin position

Årets antagning stängde 15 april och jag kan avslöja att KTH har stärkt sin ställning rejält för förstahandssökande till civilingenjörsprogram. Efter en svagt nedåtgående trend valde nu 28,8% av dessa KTH. För andra året i rad slår KTH också rekord i antal förstahandssökande till dessa program. Samtidigt är Chalmers minskning märkbar, på över tre procentenheter.

På den negativa sidan kan jag konstatera att andelen kvinnor som söker till KTH i första hand sjunker. Den ligger nu för första gången sedan 2014 under 31% (30,7%). Den här frågan finns det anledning att fundera över på KTH och dekanus har nu gett skolornas fakultetsnämnder i uppdrag att ta fram en handlingsplan för breddad rekrytering och breddat deltagande. Den ska vara klar vid årsskiftet och ITM-skolans fakultetsnämnd kommer strax påbörja arbetet.

Två andra trender inom våra femårsprogram är att arkitektutbildningen minskar medan civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi ökar. Hela 22% av alla som sökte civilingenjörsprogram på KTH i första hand sökte industriell ekonomi (mot 18,8% 2024 och 16,5% 2023 och 2022).

Statistik utbildning på grundnivå | KTH Intranät

Det finns mycket sagt och skrivet om dessa frågor. Det vi inte riktigt har kommit till är att fullt ut börja tillämpa all forskning och alla goda idéer. Så en del av handlingsplanen kommer behöva innehålla hur vi faktiskt tar arbetet från teori till praktik. Mer om detta i slutet av året.

Denna blogg bygger på ett material från Helena Leidebrant, Antagningen KTH.

/Gabriel Montgomery, Grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

 

KTH strengthens its position

This year’s admissions closed on 15 April, and I can reveal that KTH has significantly strengthened its position in terms of first-choice applicants to its Master of Science in Engineering programmes. After a slightly declining trend, 28.8% of these applicants have now chosen KTH. For the second consecutive year, KTH is also setting a new record for the number of first-choice applicants to these 5-years programmes. At the same time, Chalmers’ decrease is noticeable, at over three percentage points.

On the downside, I must note that the proportion of women applying to KTH as their first choice has declined. For the first time since 2014, it has fallen below 31%, now standing at 30.7%. This is a matter that warrants reflection at KTH, and the Dean has now tasked the faculty boards of the schools to develop action plans for broadened recruitment and wider participation. The plans are to be completed by the end of the year, and ITM’s Faculty Board are just about to start the work.

Two other trends in our five-year programmes are a decline in applications to the architecture programme and an increase in those to the Industrial Engineering and Management programme. As many as 22% of all applicants to KTH’s Master of Science in Engineering programmes chose Industrial Engineering and Management as their first choice (compared to 18.8% in 2024 and 16.5% in both 2023 and 2022).

Application figures for first and second cycle education (intra.kth.se, Swedish)

There has been much said and written on these issues. What we haven’t quite achieved yet is fully implementing all the research and good ideas. So, part of the action plan will need to address how we actually move from theory to practice. More on this towards the end of the year.

This blog is based on material by Helena Leidebrant, Admission office KTH.

/Gabriel Montgomery, Head of First and Second Cycle Education at the ITM School