Visa version

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Ingenjörers språkfärdigheter

Hur bra förberedda är våra examinerade ingenjörer för sin yrkesutövning vad gäller muntliga och skriftliga språkfärdigheter?

KTH:s språkkommitté anordnade ett lunchseminarium på temat Färdiga ingenjörers språkfärdigheter i prodekanus Per Berglunds seminarieserie den 17 oktober 2016. Presentationsbilderna finns här:

• Viggo Kann, språkkommittén (bilder)
  • Fredrik Ström, Mawell (visade inga bilder)
    Huvudpunkter: många färdiga ingenjörer har svårt att skriva bra rapporter, särskilt kortfattade rapporter; deras svagheter är ofta att målet inte är tydligt, att inte lämplig fackterminologi används och att belägg och källor inte anges.
  • Catrine Nordqvist, Saab (bilder)
  • Stina Hållsten, Södertörns högskola (bilder)

En videoinspelning av hela lunchseminariet finns tillgänglig med KTH-inloggning.

Workshop 15 november 2016 kl 12.30-14.30:
Färdiga ingenjörers språkfärdigheter

Alla lärare och övrig personal på KTH är välkomna till workshoppen för att diskutera följande frågor:

• Hur tar vi reda på vad våra studenter behöver för språkfärdigheter som yrkesverksamma?
  • Hur ser vi till att studenterna får dessa språkfärdigheter under utbildningen?
  • Vilka särskilda språkfärdigheter behöver ingenjörer som jobbar utomlands?

En lätt lunch ingår för den som anmäler sig senast 9 november.

Lokal: Salongen, KTHB.

Presentationen vid workshoppen