KTH Logo

Campus buzz, conferences and AI insights

In English further down.

Campusliv, konferenser och AI-insikter

Campus sprudlar av aktiviteter för alla nya studenter och inom kort är vi tillbaka i en vardag med undervisning och forskning. För egen del kändes årets sommarledighet ovanligt lång. Jag var inte ledig fler veckor än vanligt, men tror att känslan beror på att jag i år varit bättre på att faktiskt hålla mig borta från att läsa mejl och att inte försöka komma ikapp med väntande skrivande och artiklar som ska granskas. Jag hoppas att ni som upplevde att det var mycket att stå i under vårterminen har fått möjlighet att vila upp er och ladda batterierna. Vi har fortsatt mycket förändringsarbete att hugga tag i för att se till att få vår ekonomi i balans, både vad det gäller utbildning och forskning, och jag hoppas att vi under hösten också ska se tydliga tecken på att vi är på rätt väg.

I juni hade jag det stora nöjet att tillsammans med Mats Engwall stå som värd för en stor konferens, R&D Management, som i slutändan kunde räkna in över 700 deltagare. Tack vare utomordentliga insatser av involverade kollegor och studenter förflöt hela konferensen på ett glimrande sätt och vi har efter konferensen fått ta emot väldigt mycket positiv feedback. Ett speciellt tack ska riktas till INDEK-doktoranden Evelina Håden för hennes utomordentliga hantering av alla praktikaliteter under konferensens slutplanering och genomförande. Utan hennes hjälp hade jag och min namne på INDEK säkert behövt betydligt mer ledighet för att återhämta oss. Även om det innebär en betydande ansträngning att organisera stora konferenser hoppas jag att vi kommer att se fler sådana  på ITM-skolan framöver. Vi konstaterade att våra många internationella gäster verkligen uppskattade att besöka KTH och Stockholm, men det var också  glädjande att se kollegor från väldigt många svenska lärosäten. Vi har en fantastisk tillgång i vårt campus och jag hoppas fler tar möjligheten att visa upp vår miljö och sprida bilden av ett attraktivt universitet, speciellt som rektor nu också gjort det betydligt billigare att utnyttja våra lokaler för just konferenser.

För två veckor sedan hade jag tillsammans med en handfull kollegor förmånen att istället själv vara konferensdeltagare på Academy of Management  i Chicago, tillsammans med  ungefär 10 000 andra forskare från hela världen. Vanligtvis är den dominerande känslan när man är på denna konferens att man missar nästan allt. Det går ju bara att vara med på en bråkdel av alla intressanta sessioner och det är således oundvikligt att man missar en massa intressanta artiklar, workshops och paneldiskussioner. I år var dock det starkaste intrycket att allting genomsyrades av artificiell intelligens. Ungefär en tredjedel av konferensinnehållet berörde olika aspekter av hur AI påverkar hur vi leder och organiserar arbete, och då i synnerhet kunskapsarbete såsom forskning och utveckling. Möjligen är detta intresse för AI så stort just för att vår egen verksamhet kan komma att påverkas på ett genomgripande sätt av dessa nya teknologier. Det kan säkert vara så att alla förhoppningar (?) om AI-lösningar inte kommer att infrias och att utvecklingen kommer att ta lite längre tid än förväntat, men baserat på de exempel som kommer upp till ytan står vi inför en både spännande och utmanande framtid  i vår bransch. En tydlig lärdom från konferensen var att det inte verkar speciellt framgångsrikt att tvinga på AI på medarbetare utan nästan alla lyckade exempel byggde på personliga initiativ som successivt kunde utvecklas och spridas till andra. Jag hoppas att åtskilliga sådana experiment redan är på gång hos många på ITM, både inom utbildning och forskning, och att vi inom kort kan sprida lärdomar från dessa över institutioner och skolor.

/Mats Magnusson, andre vice skolchef på ITM

Campus buzz, conferences and AI insights

The campus is buzzing with activities for our new students, and soon we’ll be back in the daily routine of teaching and research. This year, my summer vacation felt unusually long. I didn’t take more time off than usual, but I think the feeling stems from the fact that I was better at truly disconnecting – staying away from emails and not trying to catch up on pending writing or article reviews. I hope those of you who found the spring semester particularly busy had the chance to rest and recharge. We still have significant work ahead to ensure our finances are balanced, both in education and research. I’m hopeful that this fall, we’ll start to see clear signs that we’re on the right track.

In June, I had the great pleasure of co-hosting the R&D Management conference with Mats Engwall, which ultimately attracted over 700 participants. Thanks to the outstanding efforts of our colleagues and students, the entire event ran smoothly, and we received a lot of positive feedback. A special thanks goes to Evelina Håden, a PhD student at INDEK, for her excellent management of all the practical details during the final planning and execution of the conference. Without her help, Mats and I would have certainly needed significantly more time off to recover. Although organizing large conferences is a major undertaking, I hope we’ll see more of them at the ITM School in the future. It was clear that our international guests thoroughly enjoyed visiting KTH and Stockholm, and it was equally gratifying to see so many colleagues from Swedish universities. Our campus is a fantastic asset, and I hope more people take the opportunity to showcase our environment and promote the image of an attractive university, especially now that president Anders has made it much more affordable to use our facilities for conferences.

Two weeks ago, I had the privilege of attending the Academy of Management conference in Chicago, along with a handful of colleagues and about 10,000 other researchers from around the world. Usually, the overwhelming feeling at this conference is that you’re missing out on almost everything. You can only attend a fraction of the fascinating sessions, inevitably missing out on many interesting papers, workshops, and panel discussions. However, this year, the most striking impression was how pervasive artificial intelligence was throughout the conference. About a third of the content touched on various aspects of how AI is transforming the way we manage and organize work, particularly knowledge work such as research and development. Perhaps the intense focus on AI is due to the profound impact these new technologies may have on our own activities. While not all the hopes for AI solutions may materialize as quickly as anticipated, the examples emerging suggest we are heading into an exciting and challenging future in our field.

A key takeaway from the conference was that imposing AI on employees doesn’t seem to be very effective. Instead, nearly all successful examples were driven by personal initiatives that gradually developed and spread. I hope many such experiments are already underway at ITM, both in education and research, and that we can soon share these insights across departments and schools.

/Mats Magnusson, Second Deputy Head of the ITM School

Have you already logged out?

Dear colleagues,
I just wanted to send a short message to thank all of you for your efforts during the first half of this year!

Many of you have already attended the graduation ceremonies at your children’s schools. I am sure that you have sang the traditional song “Den blomstertid nu kommer..” and left the school with your children thinking “finally the best part of the year has begun”. Some of my colleagues has told me that the “ITM personel has already logged out from KTH in their minds”. Thus, my message will be short:

Enjoy you summer vacation with friends and family! Take the chance to do those things you love to do but never had time to do during this first half year.

Myself I will make a trip to the US to visit family and friends. Besides this we have spotted some really interesting Frisbee golf courses in both the mountains and deserts that we will will try.

I am looking forward to meet you again after the summer. Do not forget to come to the ITM summer party on August 21 at Brazilia. Here, we can share our vacation memories.

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

Photo: Unsplash

Fostering future leaders at work and g(r)o(w)ing bananas at home

Magnus Åkesson, Claes Tissel, Ida Naimi-Akbar, Mia Hesselgren, Farazee Mohammad Abdullah Asif, Per Johansson, Nathalie Kirchmeyer, Saman Gunasekara, Fredrik Asplund, Tecla Malmström, Robert Tomkowski, Mana Farshid, Pär Jönsson. Graduates missing in the photo: Chris Hulme and Johan Lundberg.

Dear colleagues,

We have reached the end of the spring semester. This is one of the most intensive periods of the year, since we need to finish important things before we can enjoy a vacation. Many of you are involved in preparing for and correcting exams. Also, many PhD defenses are made during this period. However, this year I believe it feels a little bit easier for most of us to handle this intensive period. This is because the weather has been fantastic and we can enjoy the activities we love to do during the warm, long and bright evenings.

Battling the economic situation

Since January, all units and departments have worked with a “balanced economy”. The situation at each department is unique, and different solutions have been found or need to be found. On May 29, when we met the President for a “School dialogue” we presented the situation at each department. It was clear to him that the you, the ITM staff, do your best to assist in improving the economy. For example, we showed that we decreased the cost for offices and labs by sharing rooms. Here, I want to point out that the President is quite upset about the situation regarding the high rents, as you can read more about in his blog.

Enough is enough (blog post)

We were also able to show that we have increased the number of students. For example, the number of masters students admitted to ITM programmes have increased by 30 percent compared to last year. Strong educational efforts have been made especially at the Departments of Learning, Industrial economics and management and Engineering Design. Also, our researchers have obtained many new research contracts during 2023 and submitted many proposals during 2024. Here, especially the faculties at the Departments of Materials Science and Engineering and Energy Technology have done an impressive job, but also personnel at Production Engineering and Engineering Design increased the number of contracts in 2023. Despite these positive developments we will still do not reach a balanced economy during 2024! However, most of our departments will reach a balanced economy during 2025 if we continue to increase the number of students and external contracts, and at the same time continue to control our financial situation by not hiring people if there is no money, for example.

Foster future leaders at ITM

The graduation of the first class in the 13 months ITM future leader program – FLITM1- took place on Näsby Castle on May 31, see photo. The course leader Magnus Åkesson was praised by the graduation class for his ability to teach them about relevant tools for leadership development, team building, coaching etc. Thus, all these abilities which are of highest importance in order to serve as a leader. This is a unique program that has the goal to teach potential leaders relevant abilities, before they obtain leader positions. The FLITM program has been developed by Magnus Åkesson, who has a long experience working with coaching and leadership development in academia. After discussions with Anna Wahl I have also provided some ideas to the content.

G(r)o(w)ing bananas

Banana tree wanting to be planted outside, after surviving the winter in the garage.

As usual, I comment on my work as a hobby gardener at home. This year my wife thought that I have gone bananas, since I decided to grow bananas outdoors in Sweden. I have studied some different techniques on youtube to get some inspiration, but of course, most gardeners do it in warmer climates compared to ours. However, then suddenly I run in to my neighbor who is a storeowner and meet many people. He told me that he met a man that has succeeded to grow bananas outdoors in Österåker. The only problem is that it took him twenty years to get banana fruits! So, I will just have to wait and see if I live long enough to see if I also succeed…

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

We need a frame for our new slogan

In English further down.

Vi behöver en form för vår nya slogan

Verksamhetsnära. Inom verksamhetsstödet är det ordet som används mest och dagligen, ja det har nästan blivit som en slogan. Så vad är nu verksamhetsnära?

Under ett par års tid har man arbetat med ramarna för verksamhetsstödet. Självfallet måste dessa finnas för att vi inom stödet ska kunna bli effektiva, veta vem som ansvarar för vad och hur processerna ser ut. Men formen är ju inget vi ska behöva tänka så mycket på, den ska bara finnas där så att vi alla har samma karta. Det är som att baka en sockerkaka, inte bryr vi oss om bakformen, vi vill åt det som befinner sig i formen.

Verksamhetsnära, vem är det vi ska vara nära? Om alla ska befinna sig nära i alla frågor kan det nog också bidra till att det blir rörigt, alla springer på samma boll, vi dubbelarbetar. För oss som jobbar på skolor är det inget nytt att vara verksamhetsnära, vi har en ständig dialog med kärnverksamheten. Men vi behöver se till att alla inom stödverksamheten har en gemensam syn på vad det innebär för att undvika stora glapp mellan sakområdena (före detta GVS) och skolkanslierna. Även för detta måste det finnas en form.

Ordet ”nära” har nog olika betydelse beroende på vem man frågar. Ett av mina barnbarn säger sig ha vänner i New York. Jag kontrar med ”men du har ju aldrig varit där!”. Barnbarnet: ”Nej, du har inte tagit mig dit! Men jag kan ha vänner där ändå.” Hon tittar på mig med en överseende blick… och jag vill inte riktigt veta vad hon tänker (förmodligen: ”hon hänger inte med”). Det slår mig då att jag hade brevvänner när jag var i den åldern, personer jag inte heller hade träffat, men ändå ansåg vara vänner i någon bemärkelse, dock på avstånd. Så nära behöver inte betyda fysiskt nära.

Så nu tillbaka till verksamhetsnära. Det får inte bli en hierarkisk fråga där alla inom VS ska gå direkt på skolchef, prefekt, enhetschefer etc för att bli verksamhetsnära. Det lyfter inte bort administration från kärnverksamheten, tvärt om. Vi kan inte runda skolkanslierna som är den inrättning som gör att vi befinner oss innanför ramen, och som proaktivt arbetar med de frågor som gör att vi är verksamhetsnära. Om det blir för många som uppvaktar skolchefen utan att se till att det finns en dialog mellan sak-området och skolkanslierna så kommer våra skolchefer, prefekter, enhetschefer etc att få allt mer administrativt arbete.

Vi måste se till att vi inom verksamhetsstödet skapar rätt förutsättningar för samtliga nivåer. För det får inte bli en social hierarki, som skapas utifrån maktförhållandet till kunskap om kärnverksamheten där kunskap kan ge högre social status.

Låt oss inte glömma bort att vi alla ska vara verksamhetsnära, men även för detta måste det finnas en form, en karta som vi ritat tillsammans.

/Christina Carlsson, Kanslichef ITM-skolan

We need a frame for our new slogan

“Close to operations” (verksamhetsnära). Within the University administration (UA), these are the words that are used most frequently at the moment, indeed it has almost become a slogan. So what is “close to operations”?

For a couple of years, work has been done on the framework for University administration. Of course, these frames must exist so that the support can be effective, know who is responsible for what, and what the processes look like. But, the form is not something we should have to think about on a daily basis, it should just be there so that we all agree on the map. It’s like baking a sponge cake, we don’t care about the baking pan, we want what’s in the baking pan.

Close to operations – then who should we be close to? If everyone has to be close in all matters, it can probably also contribute to it being messy, duplicate efforts, we double work. For those of us who work for our schools, being close to operations is nothing new, we have a constant dialog with the core business. But we need to make sure that everyone in the support services (UA) has a common understanding of what that means, in order to avoid big gaps between the subject areas (HR; Economy etc) and the school offices. Here, we need to find a framework too.

The word “close” probably has different meanings depending on who you ask. One of my grandchildren claims to have friends in New York. I say: “but you’ve never been to New York!”. The granddaughter: “No, cuz you haven’t taken me there! But I might have friends there anyway.” She looks at me with a look of indulgence… and I don’t really want to know what she’s thinking (probably: “she doesn’t get it”). Then, it strikes me that I had pen pals when I was that age, people I hadn’t met either, but still considered friends in some sense, albeit at a distance. So close does not necessarily mean physically close.

So now back to business proximity. This must not become a hierarchical issue where everyone in the UA should address to head of school, head of department, head of unit, etc. directly in order to become close to operations. It does not take administration away from the core business, on the contrary. We cannot bypass the school’s offices, which are the ones that keeps us within the framework, and which proactively works on the issues that make us operational. If there are too many people courting the school management without ensuring that there is a dialog between the subject area and the school offices, the core business will only get more and more administrative work.

We must make sure that we create the right conditions for all levels in the UA. It must not become a social hierarchy, created based on the power relationship to knowledge of the core business where knowledge can give higher social status.

Let’s not forget that we should all be close to operations, but even for this there must be a frame, a map that we draw together.

/Christina Carlsson, Head of ITM School’s Office

30 new professors and a revision of the educational offer

In English further down.

30 nya professorer och en översyn av utbildningsutbudet 

De senaste två veckorna har varit händelserika på KTH. Den 10 april antog rektor nya riktlinjer för granskning och revidering av KTH:s utbildningar och kurser. KTH:s utbildningsportfölj ska vara av högsta kvalitet och internationellt konkurrenskraftig. Utbildningen bör därför bygga på följande sex principer:

  • Social relevans och främjande av ett hållbart samhälle
  • Unicitet inom KTH, dvs en profilering som inte täcks av andra program på KTH
  • Tillräckligt söktryck och genomströmning av studenter
  • Integration med KTH:s forskning
  • Tillgänglighet för studenter med olika bakgrund vad gäller kön, akademisk bakgrund och nationalitet
  • Arbetsmiljö och ekonomi ska vara hållbara.

Mot den bakgrunden har alla skolor vid KTH uppdraget att se över sin utbildningsportfölj vilket vi på ITM-skolan snart kommer ta fram planer för.

Mer om beslutet

Från ett mer personligt perspektiv kan jag berätta att jag installerades som professor vid en ceremoni på Grand Hotel den 12 april, där även hedersdoktorerna fick utmärkelser. Det var ett fantastiskt evenemang, mycket välorganiserat och festligt. I år installerades nästan 30 nya professorer. Som en del av ceremonin visades korta videor av de nya professorernas forskning. Många arbetar inom områden som är relevanta för ett hållbart samhälle. Detta är verkligen inspirerande och det belyser den viktiga roll som KTH spelar.

Alla nya professorer och filmer

/Frauke Urban, Grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

30 new professors and a revision of the educational offer

The last two weeks have been very interesting at KTH. On 10 April, KTH’s president adopted new guidelines for the reviewing and revision of KTH’s educational programs and courses. The educational portfolio should be of the highest quality and internationally competitive. The education should therefore be based on the following six principles:

  • Social relevance and promoting a sustainable society
  • Uniqueness within KTH, i.e. with a profile that is not covered by other programs at KTH
  • Adequate student numbers and progression
  • Integration with KTH’s research
  • Accessibility for students with different backgrounds regarding gender, academic background and nationality
  • Sustainable in terms of the working environment and finances.

Against this background, all schools at KTH have been asked to review their educational portfolio. At the ITM school we are in the process of developing plans for starting the review process soon.

About the decision

On a more personal note, I was inaugurated as a professor at the professors’ ceremony at Grand Hotel on 12 April. It was an amazing event, very well organized and very festive. The ceremony also included awards to the honorary doctors. This year nearly 30 new professors were installed. As part of the ceremony, short videos of the research of each of the new professors was shown. Many of the newly installed professors are working in areas that are relevant for a sustainable society. This is truly inspirational and it highlights the important role that KTH plays.

All new professors and videos

/Frauke Urban, Director of First and Second Cycle Education at the ITM School