Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "Språkkommitténs organisation" mellan 2013-08-06 00:12 av Viggo Kann och 2013-10-31 17:47 av Viggo Kann.

Visa < föregående | nästa > ändring.

Språkkommitténs organisation

Språkkommittén inrättades av universitetsstyrelsen 2010. Mandatet gick ut 2012. Från 2013 fick Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE) i uppdrag att inrätta en språklig referensgrupp som skulle fortsätta språkkommitténs arbete. Gruppen, som även i fortsättningen kallas språkkommittén, ska bestå av en ordförande som utses av ECE, fyra ledamöter som utses av fakultetsrådet och två studeranderepresentanter som utses av THS.

Språkkommitténs medlemmar
* Viggo Kann, CSC, ordförande
* Michael Hanke, SCI
* Richard Nordberg, ECE
* Andrew Martin, ITM
* Nina Wormbs, ABE
* Ivy Wang, THS International
* vakant, THS doktorandsektionen
Språkkommitténs programförklaring Språkkommittén ska:

* definiera vilka nya verksamheter som behövs för att språkpolicyn ska kunna implementeras och uppskatta kostnaderna för detta,
* arbeta med ett aktivt upplysningsarbete, främst internt på KTH men också mot andra högskolor och universitet,
* bevaka språkfrågorna på KTH och i samhället så att språkpolicyn hålls aktuell,
* vara en resurs då viktiga beslut med språkliga aspekter ska tas på KTH,
* samla in data om hur språk används på KTH, till exempel undervisningsspråk i kurser på olika nivåer, språk i kurslitteratur, språk i examensarbeten och avhandlingar, språk på disputationer och docentföreläsningar, internationella studenters, doktoranders och lärares språkkompetens,
* genomföra utredningar som kan påverka språkpolicyn i framtiden, till exempel nyantagna studenters och nyanställda lärares önskemål om språkkompetens, industrins önskemål om språkkompetens.
Verksamhet Språkkommitténs tidigare och nuvarande verksamhet finns beskriven på sidan Språkkommitténs verksamhet.