Lilac

In English further down.

“Mellan hägg och syren”

Uttrycket är unikt på svenska – det fångar inte bara den sena vårens skönhet i våra nordliga breddgrader, utan antyder också värme, utomhusaktiviteter och firanden som skolavslutningar och studentexamen. Och ja, snart är det sommar!

Jag kan med glädje meddela att ITM:s anställningsutskott (AU) nu är igång. AU samlas varannan vecka, och mellan dessa möten träffas vice ordförande Anne-Kathrin Peters, handläggare Sara Andersson och jag. Den här terminen har det varit ganska lugnt när det gäller rekrytering av nya lärare, men förra veckan färdigställde AU anställningsprofilen för en biträdande lektorstjänst vid IPU. Det här dokumentet är centralt för att fastställa inriktning och kvalifikationer för rekryteringen, och är det verktyg som används för att bedöma kandidater. Att hantera dokumentet på skolnivå istället för centralt, som tidigare, har inneburit flera fördelar. En viktig fördel handlar om språk. Tidigare var det endast den svenska versionen som godkändes – något märkligt, eftersom de flesta sökande inte läser den. Genom att arbeta med den engelska versionen kunde vi använda verktyg som Gender Decoder för att säkerställa en attraktiv och inkluderande beskrivning. (Tack till prefekt Magnus Wiktorsson som tog fram utkastet med hjälp av det här verktyget!) Dessutom hade en medlem i AU god kunskap om ämnesområdet, vilket hjälpte oss att skapa en träffsäker profil.

En annan viktig leverans var inlämningen av fakultetsutvecklingsplaner. Sådana planer tas fram årligen och fastställs på institutions- och skolnivå. Nytt för 2025 är att Fakultetsnämnden (FN) nu också ger vägledning och inspel i processen. Framöver kommer institutionerna att hänvisa till sina etablerade fakultetsplaner när de lämnar in förslag om att öppna nya lärartjänster. Förra veckan träffade ITM:s ledningsgrupp KTH:s rektor, dekan och prodekan för att diskutera ITM:s fakultetsutvecklingsplan. KTH:s ledning visade god insikt i vår fakultetsstruktur – en positiv utgångspunkt för diskussioner om framgångar och utmaningar.

/Andrew Martin, Ansvarig för fakultetsförnyelse (FFA) på ITM-skolan

‘Between bird-cherry and lilac’

The above phrase is unique in Swedish, capturing the beauty of late spring in our northern latitudes but also hinting at warm, outdoor activities like end-of-school and graduation celebrations. And yes, it will soon be summer!

I’m happy to report that ITM’s employment committee (AU) is up and running. AU gathers every other week while vice-chair Anne-Kathrin Peters, officer Sara Andersson and I meet in between. This semester has been a bit quiet in terms of new faculty recruitment, but last week AU finalized the employment profile for an assistant professor position at IPU. This document is central in determining the scope and qualifications of the recruitment, and is the lens through which candidates are judged. Handling this document at school level, rather than centrally as before, led to a number of advantages. One major benefit had to do with language. Previously only the Swedish version was considered for approval. A bit strange since most applicants don’t read this version. By working with the English version, tools such as the Gender Decoder could be used for ensuring an attractive and inclusive description. (Shout-out to department head Magnus Wiktorsson for preparing the draft with this tool!) Additionally one member of AU had good knowledge of the position’s subject field, allowing us to produce an accurate profile.

Another noteworthy event was the submission of faculty development plans. Such plans are produced annually and are established at department and school levels. New for 2025 is the involvement of the Faculty Board (FN) in providing insight and guidance. Going forward departments will refer to established faculty plans when presenting requests for opening new faculty positions. Last week ITM’s management group met with KTH president, dean, and vice dean of faculty to discuss ITM’s faculty development plan. KTH leadership showed good knowledge of our faculty structure – a positive starting point when discussing successes and challenges.

/Andrew Martin, Head of Faculty Renewal (FFA) at the ITM School