In English further down.

Vi kör igång och ett hektiskt halvår väntar

Tillbaka efter sommaren, och höstterminen startar som vanligt med ett ryck. För de som missat det har jag nu tillträtt som grundutbildningsansvarig, och vi har en ny Vice GA med fokus på kvalitet (Pernilla Ulfvengren, som kommer blogga om några veckor).

Det övergripande arbetet med KTH:s utbildningsportfölj fortsätter, och den 15 september ska ett förtydligande av KTH:s principer runt denna finnas på plats. Det förtydligandet kommer sedan användas för att göra en genomlysning av ITM:s utbildningsportfölj. Samtidigt så fortsätter arbetet med ITM:s egna principer och konsekvensanalys för att uppdatera ITM:s utbildningsportfölj. (Nästan) varje institution har en representant som deltar i den arbetsgruppen, som ni kan kontakta om ni vill diskutera detta. Det är också bestämt att CING, Masterutbildningarna och Lärarutbildningarna kommer ha egna halvårsmöten i november, i anslutning till ett kvalitetsråd för alla utbildningar. Mer detaljer om det kommer inom kort.

Kort sagt så genomförs en hel del aktiviteter det här halvåret som kommer påverka våra utbildningar under flera år framåt. Jag kan bara uppmana er alla att hålla er informerade och engagera er för att göra skillnad.”

/Fredrik Asplund, Grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

Here we go – a hectic term ahead

Back after the summer, and as usual, the autumn term kicks off with a jolt. For those who may have missed it, I have now taken up the role of Director of First and Second Cycle Education (GA), and we also have a new Deputy GA focusing on quality (Pernilla Ulfvengren, who will be writing a blog post in a few weeks).

The overarching work on KTH’s educational portfolio continues, and by 15 September a clarification of KTH’s principles in this area will be in place. This clarification will then serve as the basis for a review of ITM’s educational portfolio. At the same time, work is progressing on ITM’s own principles and impact analysis for updating our portfolio. (Almost) every department has a representative in this working group, whom you are welcome to contact if you wish to discuss the matter. It has also been decided that CING, the Master’s programmes and the Teacher Education programmes will each hold their own half-yearly meetings in November, in connection with a quality council for all programmes. More details on this will follow shortly.

In short, a great many activities are being carried out this term that will shape our education for years to come. I can only encourage you all to stay informed and to get involved in order to make a difference.

/Fredrik Asplund, Director of First- and Second Cycle Education