KTH Logo

A variety of examination forms to choose from

In English, further down.

Ett smörgåsbord av examinationsformer

AdventsljusNu är period 1 precis avslutad och våra dagar är fyllda av både undervisnings- och forskningsaktiviteter samtidigt som dagsljuset blir kortare och kortare. Men som tur är kommer snart adventstiden, vilket gör att vi får börja hänga upp adventskandelabrar och lite julpynt. Det ser åtminstone jag fram emot. 🙂

Examinationsperioden efter period 1 innehöll kurser med en mångfald av olika examinationsformer, bland annat digital examination i datorsal. Examination i datorsal går på många sätt till på samma sätt som en traditionell salsexamination (exempelvis vad gäller ID-kontroll och kontroll att inget kursmaterial används) men skapar samtidigt möjlighet att använda olika slags frågor och frågeställningar. Om du är nyfiken och vill lära dig mer om digital examination så har KTH:s E-lärande publicerat information om vanliga pedagogiska metoder, kurstyper, rekommendationer, tillgänglighet och annat viktigt för digital kursdesign på intranätet:

Digital kursdesign (intra.kth.se)

Som ett extra stöd för lärare har ITM-skolan ett team som består av amanuenser och forskningsingenjörer. De ordnar workshops regelbundet och har skapat en canvassida för att underlätta för lärare att ta till sig all dokumenterad kunskap som finns på intranätet – både med hjälp av korta (5 minuters) guider och videos. Denna canvassida är utformad så att vi kan komma åt innehållet på ett snabbt sätt och mer behovsstyrt. Varje guide kan dessutom laddas ner som en PDF, så att du kan läsa igenom den när du vill.

ITM E-learning Teams guider (i Canvas)

En kommande viktig händelse är Storträffen den 28/11 (kl. 12.30-16.30) som har temat ”Hitta vägar till Framtidens utbildning”. Storträffen är en aktiv mötesplats, för alla på KTH, oavsett roll och befattning, och arrangeras en gång per termin (på svenska på hösten och engelska på våren). Den absolut största fördelen med att delta i storträffen tycker jag är att det är en arena där många olika funktioner möts för att diskutera, utveckla och utvärdera allt gällande KTH:s utbildningar på alla nivåer, såsom undervisning, utbildning, lärmiljöer, utbildningsstöd, utbildningsbevakning och studentinflytande.

Anmäl deltagande och ämnen i Storträffen, 28 nov

För övrigt hoppas jag ni har läst vicerektor Leif Karis blogginlägg där han reflekterar kring KTH:s uppdrag inom det livslånga lärandet och vilka utmaningar som finns förknippade med detta framöver:

Ett hållbart livslångt lärande (Vicerektorsblogg)

ITM-skolan har, ända sedan KTH påbörjade en utökad satsning på livslångt lärande, utvecklat en stor mängd LL-kurser och det hoppas jag kommer fortsätta under 2023.

Avslutningsvis så hoppas jag att ni alla tänkt delta i KTH:s SoTL-konferens under 2023, det övergripande temat är “Framtidens lärande – lärande för framtiden”. Frågor som kommer diskuteras då är: Vilken typ av undervisning vill vi ha i framtiden? Vad bör göras för att förbereda vår högskola för framtiden? Konferensen är gratis och äger rum på KTH Campus Valhallavägen och online den 7 mars.

Anmäl ett bidrag till SoTL-konferensen senast 14 november

/Anna Jerbrant, vice skolchef och grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

A variety of examination forms to choose from

AdventsljusPeriod 1 just finished, and our days are filled with teaching and research activities while the daylight hours are getting shorter. Luckily the advent season is about to arrive, so we can adorn the windows with advent candelabras and other Christmas decorations. At least, that’s what I’m looking forward to 🙂

The examination period contained courses with various examination forms, including digital examinations in computer rooms. Examination in a computer room is in many ways done the same way as traditional classroom examinations (for example, in terms of ID check and controlling that no course material is used), but you also get the opportunity to use different types of questions. If you are curious and want to learn more about digital examination, KTH’s E-learning team has published information on the intranet about common pedagogical methods, course types, recommendations, availability and other essential things for digital course design:

Digital course design (intra.kth.se)

As an extra support for teachers, the ITM school has a team of amanuenses and research engineers. They regularly organize workshops and have created a canvas page to make it easier for teachers to access the documented knowledge available on the intranet with the help of short (5-minute) guides and videos. This canvas page is based on our actual needs and is designed to access content quickly. Each guide can also be downloaded as a PDF that you can read whenever possible.

ITM E-learning Team’s guides (in Canvas)

Storträffen on 28/11 (12.30-16.30) is an important upcoming event with the theme “Finding ways to the education of the future.” The meeting is an active meeting place for everyone at KTH, regardless of role and position, and is arranged once every semester (in Swedish in the fall and English in the spring). The most substantial reason to participate is that it is an arena where many different functions meet to discuss, develop and evaluate everything related to KTH’s education at all levels, such as teaching, education, learning environments, educational support, educational supervision, and student influence.

Read more about Storträffen, Nov. 28, and vote on discussion topics

Incidentally, I hope you have read vice president Leif Kari’s blog post, where he reflects on KTH’s mission within lifelong learning and its future challenges:

Sustainable lifelong learning (Vice Presidents’ blog)

Since KTH began an expanded investment in lifelong learning, the ITM school has developed many LL courses, and I hope this will continue in 2023. Finally, I hope you all intend to participate in KTH’s SoTL conference in 2023. The theme is “Learning of the future – learning for the future.” Questions that will be discussed are: What type of teaching do we want in the future? How do we prepare our university for the future? The conference is free and takes place at KTH Campus Valhallavägen and online, on March 7.

Submit a contribution to the SoTL conference by November 14

/Anna Jerbrant, Deputy Head of School & Director of First and Second Cycle Education

Finding new research areas – and mushrooms

Photo: Inger Hansson

In English further down.

Att hitta nya forskningsområden – och svamp

Kära kollegor!

Ingen har väl vid det här laget missat den forskningsutvärdering (research evaluation exercise, RAE) som har genomförts på KTH – ett led i ambitionen att kontinuerligt förbättra kvaliteten i forskningen. RAE-processen startade med att varje institution gjorde en självutvärdering av sina forskningsprestationer. Men även institutionernas idéer om hur man kan utveckla forskningen i framtiden är en del av denna rapport. Rapporterna har därefter lästs noggrant av internationella experter som också har intervjuat KTH-forskare innan de lämnat sina slutliga omdömen – inklusive rekommendationer – för framtiden.

KTH:s rektor har nu gett ITM i uppdrag att ta fram forskningsplaner för framtiden utifrån experternas rekommendationer. Därför har prefekterna under året haft diskussioner med sin fakultet för att definiera forskningsaktiviteter som ytterligare höjer forskningen och som kan möta utmaningarna i samhället. Denna övning har innehållit definitioner av nya forskningsområden. ITM-ledningen har nu beslutat sig för att stödja utvecklingen av dessa nya spännande forskningsområden genom att ge ett startbidrag per institution för att anställa nya biträdande professorer. Anställningsprocessen är igång och jag föreslår att detaljerna kring de nya tjänsterna kan förklaras av Andrew Martin som är ny ansvarig för fakultetsförnyelse på ITM, i en framtida blogg.

Jag vill också dela med mig av den glada nyheten att min kollega Mikael Lindström, skolchef för CBH, är slutkandidat för att bli prorektor för KTH. Han har lång erfarenhet från skolchefsarbetet och hans kunskaper kommer säkerligen att vara oerhört värdefulla för KTH:s ledning under de kommande åren. Jag rekommenderar er att ta del av presentationen och utfrågningen av Mikael Lindström som äger rum måndagen den 24 oktober 13.30.

Presentation och hörande av Mikael Lindström, 24 oktober

Till sist vill jag säga att jag (och kanske många av er?) har svårt att acceptera att dagarna blir både kallare och kortare nu på hösten. För mig är det viktigt att ta alla chanser att under helgen njuta av lite utomhusaktiviteter, speciellt när det är soligt. Glöm inte att det fortfarande finns mycket svamp i våra skogar så här års. I helgen plockade jag några trattkantareller och gjorde en gräddsås till middagen – det var himmelskt. Så varför inte addera en “svampjakt” till dina helgaktiviteter i höst? Det är både en chans att få lite frisk luft och ger en smaksensation till middagen!

/Pär Jönsson, ITM:s skolchef

Finding new research areas – and mushrooms

Dear colleagues,

As part of KTH’s ambitions to continuously excel the quality of research, the research evaluation (RAE) exercise has been carried out. The whole process started with each department making a self-evaluation of their research accomplishments. In addition, their ideas for developing the research field in the future were also made part of this report. Thereafter, these reports were distributed to international experts who carefully read them. Also, the experts carried out many interviews with researchers at KTH before finalizing their evaluation reports including recommendations for the future.

The KTH President has given ITM the task of developing future research plans based on the recommendations from the experts. Thus, during this year, the department heads have organized discussions among their faculty to define research activities that would excel research, and that would meet challenges in society. This exercise has included the definitions of new research areas.

The ITM management has decided to support the development of these new exciting research areas by providing one starting grant per department for the hiring of new assistant professors. The hiring process for this new faculty is ongoing. I suggest that the details of these new positions can be presented by our new Head of Faculty renewal, Professor Andrew Martin, maybe in a future blog.

I also want to share the happy news that my colleague Mikael Lindström, the Head of CBH School, is the final candidate for becoming the Deputy President of KTH. He has a long experience from working as a Head of School at KTH, and his knowledge will for sure be extremely valuable for KTH management in the coming years. I recommend you take part in the presentation and hearing of Mikael Lindström, which will take place on Monday, October 24 13.30.

Presentation and hearing of Mikael Lindström, October 24

Finally, I want to say that I (and maybe many of you?) have a hard time accepting that the days are becoming both colder and shorter now in the fall. For me, it is important to take every chance during the weekend to enjoy some outdoor activities, especially when it is sunny. Do not forget that this time of the year many mushrooms still grow in our forests.

This weekend I picked some chanterelles and made a cream sauce to serve with dinner – heavenly! Why not add a “mushroom hunt” to your weekend activities this fall – it will both give you a chance to catch some fresh air as well as add a taste sensation to your dinner.

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

Strengthening the superheroes (the supervisors)

Photo by TK on Unsplash.

In English further down.

Nu stärker vi våra hjältar (handledarna)

Nästa månad är det återigen dags för promovering av KTH:s nyutexaminerade doktorer. Även i år är det ett ansenligt antal nya doktorer från ITM-skolan som kan fira sina framgångar. Det goda utfallet för vår forskarutbildning är givetvis främst ett resultat av doktorandernas ansträngningar, men det är viktigt att betona att det också är helt beroende av de dagliga insatser som görs av skolans många handledare. Bra handledare är nyckeln till en väl fungerande forskarutbildning. I de olika enkäter som genomförts bland våra doktorander framkommer det också tydligt att de problem som ibland uppstår under forskarutbildningen ofta beror på bristfällig handledning. Även om KTH:s riktlinjer och verktyg, såsom den individuella studieplanen (ISP), kan bidra till att skapa ett bra samarbete mellan doktorand och handledare så hänger mycket på den enskilda handledarens kompetens. Inte bara kunskapen inom det egna forskningsområdet utan också förmågan att handleda.

För att ytterligare stärka våra handledares kompetens kommer vi med start den 12 oktober att ha gemensamma sammankomster för skolans handledarkollegium. Alla handledare inom forskarutbildningen är inbjudna att delta. Jag hoppas givetvis på god uppslutning. Vid detta första tillfälle kommer vi att fokusera på våra regelverk, riktlinjer och normer, men också få information om vår handledarutbildning och insikter från genomförda doktorandenkäter. Till det påföljande mötet den 16 december kommer vi att bjuda in såväl handledare som doktorander för att diskutera samförfattande och författarskap, något som ibland kan vara problematiskt, inte minst i relationen mellan handledare och doktorand.

Ambitionen är att ha två möten per termin och jag ser fram emot att handledare och doktorander kommer med förslag på intressanta teman för dessa möten. Det kan röra sig om seminarier och workshops på relevanta teman som exempelvis arbetsmiljö och stress, akademisk effektivitet och publiceringsstrategier, men också hur vi sprider goda exempel och diskuterar olika problemsituationer som kan uppstå. Om det är något specifikt ämne du vill att vi tar upp som relaterar till handledning ser jag fram emot att höra av dig. Det finns oerhört mycket kunskap och färdigheter i ämnet på vår skola. Jag hoppas att vi med dessa möten kommer göra det lite lättare att sprida dessa till våra kollegor.

/Mats Magnusson, Forskarutbildningsansvarig på ITM-skolan

Strengthening the superheroes (the supervisors)

Next month, it’s time for The Conferment of doctoral degrees for KTH’s newly graduated doctors. Also this year, a considerable number of new doctors from the ITM school can celebrate their successes. The excellent outcome of our Third-Cycle Education is of course primarily a result of the doctoral students’ efforts, but it is important to emphasize that it is also entirely dependent on the daily efforts made by the school’s many supervisors. Skilled supervisors are critical to a well-functioning Third-Cycle Education. In the various surveys carried out among our doctoral students, it is also clear that the problems that sometimes arise during this period are caused by insufficient supervision. Although KTH’s guidelines and tools, such as ISP, can contribute to creating a good collaboration between doctoral students and supervisors, the competence of the individual supervisor is key. Not only the knowledge within one’s research area but also the ability to supervise.

In order to further strengthen the competence of our supervisors, we will have joint meetings for the school’s supervisory board, starting on October 12. All supervisors within Third-Cycle Education are invited to participate. I hope that many will show up. On this first occasion, we will focus on our regulations, guidelines and standards but also receive information about our supervisor training and insights from doctoral surveys. In the following meeting (December 16), we will invite both supervisors and doctoral students to discuss co-authorship and authorship, something that can sometimes be problematic, not least in the relationship between supervisor and doctoral student.

The ambition is to have two meetings per semester, and I look forward to supervisors and doctoral students contributing with suggestions for interesting themes for future meetings. This may involve seminars and workshops such as work environment and stress, academic efficiency and publication strategies, but also how we spread good examples and discuss various problem situations that may arise. If there is a specific topic, you would like us to cover that relates to supervisory I look forward to hearing from you. There is an enormous amount of knowledge and skills in this field at our school. I hope that with these meetings we will make it a little easier to spread the knowledge to our colleagues.

/Mats Magnusson, Director of Third-Cycle Education at the ITM School

Tickets sold out for Kerstin’s performance

In English further down.

Stor uppslutning när universitetsdirektören pratade samgående

Förra veckan hade ITM:s verksamhetsstöd besök av Kerstin Jacobsson, vår universitetsdirektör. Det var en fullsatt sal, samtliga biljetter var utsålda till det efterlängtade besöket.

Ett av Kerstins budskap var: ”Under hösten kommer vi att göra olika vägval som innebär att vi bland annat förbättrar bland annat systemutveckling och digitala tjänster”. Musik i våra öron! Kerstin beskrev också vår gemensamma fortsatta utvecklingsresa som egentligen formellt påbörjas den 1 januari 2023. Ledorden kan vi sammanfatta till: samordnat, tillgängligt, verksamhetsnära,  kostnadseffektivt, bibehållen kvalité, långsiktigt hållbart.

När jag efter detta event har rört mig ute i stödverksamheten får jag höra att ”det känns mycket bättre nu när vi hört Kerstins prata. Hon imponerade, var saklig, förklarade på ett enkelt vis, och stod med båda fötterna på jorden”. Så jag konstaterar bara att det är viktigt att vi kontinuerligt träffas och delar den information som framkommer allt eftersom arbetet pågår. Tack Kerstin för detta!

Även om den nya organisationen träder i kraft först till nyår är det fullt av aktiviteter kopplade till samgåendet. Som ni nog redan vet arbetar jag och Susanne Odung tillsammans inom ekonomiområdet. Vi har bland annat besökt samtliga skolors och GVS’ ekonomer och genomfört en workshop kring de utvecklingsbehov vi ser, men också för att snabbt försöka plocka de löst hängande frukterna.

Besöken ute på ekonomienheterna var mycket givande. Vi är rätt överens om vad som behöver förbättras i stort och i smått. Diskussionerna har präglats av stort engagemang och högt i tak. Det är ett stort gäng ekonomer som ser fram mot att få vara en del av denna förändringsresa.

Så här glada var vi när vi avslutade workshopen med ITM-skolans ekonomer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi konstaterade dessutom att det känns bra att vi har fram till 2026 på oss, det finns en hel del att utveckla och förbättra.

Parallellt med detta planerar vi den workshop samtliga skolchefer, prefekter och administrativa chefer ska delta i. Här ska vi diskutera vilket behov av ekonomistöd KTH:s institutioner har. Tanken är att vi därefter ska kunna matcha stödet ut mot kärnverksamheten. Det känns både roligt och utmanande att få vara en del av detta förändringsarbete för KTH:s bästa.

/Christina Carlsson, Administrativ chef på ITM-skolan

Tickets sold out for Kerstin’s performance

Last week, ITM’s administration had a visit from Kerstin Jacobsson, our university director. It was a packed hall; all tickets were sold out for the long-awaited visit.

One of Kerstin’s messages was: “During the autumn, we will make different choices which mean that we will, among other things, improve system development and digital services”. Music to our ears! Kerstin also described our joint continued development journey, which actually formally begins on January 1, 2023. We can summarize the keywords as coordinated, accessible, close to operations, cost-effective, maintained quality, and long-term sustainable.

After this event, people keep telling me that “it feels much better now that we have heard Kerstin’s talk. She impressed, explained simply, was factual and down to earth”. So I just state that it is important that we meet continuously and share the information that emerges as the work progresses. Thank you, Kerstin, for this!

Even if the new organization does not come into effect until the new year, plenty of activities are already linked to the merger. As you probably already know, Susanne Odung and I work together in the financial field. Among other things, we have visited all the schools’ and GVS’ financial officers and conducted a workshop on the development needs we see. We also have tried to identify low-hanging fruits.

The visits to the financial units were enriching. We quite agree on what needs to be improved, big and small. The discussions have been characterized by great commitment and an open atmosphere. A large group of financial employees are looking forward to being part of this journey of change.

Group picture of about 20 people in lecture hall.
ITM’s financial team after the finished workshop.

We also noted that it feels good to have time until 2026; there is a lot to develop and improve.

In parallel with this, we are planning the workshop for all heads of schools, heads of departments and administrative heads. Here we will discuss what financial support KTH’s departments need. The idea is then to match the support services to the core business. It feels both fun and challenging to be part of this change management for KTH’s good.

/Christina Carlsson, Head of Administration at the ITM School

Let the summer enrich work

In English further down.

Låt sommaren berika höstterminen

Kära kollegor!

Det är dags att gå tillbaka till jobbet igen. De flesta av oss har haft sommarlov och jag vill tro att majoriteten upplever att detta miljöombyte – och aktivitetsbyte – har bidragit till mer inspiration och motivation. Förhoppningsvis känner du som jag att det är fantastiskt att vara tillbaka på jobbet igen och att få använda nya erfarenheter i ditt arbete i höst.

Som varje höst på KTH kommer nya saker att hända. Ingen av er har missat att nollorna har anlänt till våra campus. De äldre eleverna gör sitt bästa för att ta hand om dem och se till att de känner sig välkomna. Det är viktigt för dem att få ett nätverk bland andra nollor liksom med äldre studenter, som de kan använda under kommande år som studenter på KTH. En av mina kollegor sa en gång “Ingen klarar sig genom KTH ensam, du måste samarbeta”. Jag tror att det är väldigt sant och gäller både under studierna och senare i arbetslivet. Därmed är aktiviteterna för de nya eleverna (nollningen) viktig.

En annan sak som kommer att hända på KTH i höst är att vi får en ny rektor, Anders Söderholm, som börjar arbeta på KTH den 1 december. KTH-administratörerna har dock redan börjat boka in möten mellan honom och skolornas ledningar. Förordnandet är på sex år. Vi ser fram emot att stötta honom för att se till att KTH fortsätter vara en viktig spelare i samhället.

Anders Söderholm blir ny rektor

Till sist kommer jag som vanligt att dela med mig av några av de saker jag gjort under min semester.

I princip tillbringade jag större delen av ledigheten i min trädgård (som jag förutspådde i videon vi publicerade innan sommaren). Det har varit väldigt varmt, så en av de dagliga aktiviteterna var att vattna grönsakerna i trädgården. Jag nämnde också att sätta upp ett fint stöd för mina nya rosor nära trappan jag byggde (se bild).

Jag hade också en liten semester där jag besökte sydvästra Sverige. Något av det mest intressanta jag upplevde var ett besök på ”Rökstenen” i Ödeshög. Den är 1200 hundra år gammal och våra experter förstår fortfarande inte hela budskapet som står är inristat i den. Då säger ni: “Använd Google för att översätta det!” Låt mig förklara vad som hände när vi försökte översätta en mening till svenska med hjälp av Google för en av våra doktorander: “char yield rate” översattes till “skördehastighet för röding”. Från bränsle till fisk!

Kul att du är tillbaka på KTH igen!

/Pär Jönsson, ITM:s skolchef

Let the summer enrich work

Dear colleagues,

It is time to get back to work again after most of us have enjoyed a summer vacation. I am sure that the majority feel that this change of environment and change of activities have helped you to gather more inspiration and motivation. Hopefully, you feel like me that it’s great to be back at work again and to use these new experiences in your work this fall.

As every fall at KTH, new things will happen. None of you has missed the fact that the zeros (nollor) have arrived at our campuses. The older students are doing their best to take care of them and make sure they feel welcome. They need to get a network among other zeros as well as with older students, which they can use during the coming years as students at KTH. One of my colleagues once said “No one can make it through KTH alone; you need to collaborate”. I believe this is very true both during studies and in normal working life. Thus, the activities for the new students (nollning) are important.

Another thing that will happen at KTH this fall is that we will have a new President, namely Anders Söderholm. He will start working at KTH on December 1, 2022. However, the KTH administrators have already started to book meetings between him and the schools’ management. The appointment is for six years. We are looking forward to supporting him to make sure that KTH carries out new important achievements in society.

Anders Söderholm is KTH’s next President

Finally, I will as usual share some of the things I did during my vacation.
Basically, I spent most of the summer in my garden (as I predicted in the video we published before the summer). It has been very hot, so one of the daily activities was to water the vegetables in the garden. I also mentioned to set-up nice support for my new roses close to the stairs I built (see picture).

I also had a small vacation to visit southwestern Sweden. One of the most interesting things I experienced was a visit to “Rökstenen” in Ödeshög (Swe). It is 1200 hundred years old and our experts still do not understand the whole message written on it. Then most of you say: “use Google to translate it”! Let me explain what happened when we tried to translate a sentence for one of our PhD students into Swedish: “char yield rate” was translated by Google into “skördehastighet för röding”. From fuel to fish!

Great to have you back at KTH again!

/Pär Jönsson, Head of the ITM School