KTH Logo

Strengthening the superheroes (the supervisors)

Photo by TK on Unsplash.

In English further down.

Nu stärker vi våra hjältar (handledarna)

Nästa månad är det återigen dags för promovering av KTH:s nyutexaminerade doktorer. Även i år är det ett ansenligt antal nya doktorer från ITM-skolan som kan fira sina framgångar. Det goda utfallet för vår forskarutbildning är givetvis främst ett resultat av doktorandernas ansträngningar, men det är viktigt att betona att det också är helt beroende av de dagliga insatser som görs av skolans många handledare. Bra handledare är nyckeln till en väl fungerande forskarutbildning. I de olika enkäter som genomförts bland våra doktorander framkommer det också tydligt att de problem som ibland uppstår under forskarutbildningen ofta beror på bristfällig handledning. Även om KTH:s riktlinjer och verktyg, såsom den individuella studieplanen (ISP), kan bidra till att skapa ett bra samarbete mellan doktorand och handledare så hänger mycket på den enskilda handledarens kompetens. Inte bara kunskapen inom det egna forskningsområdet utan också förmågan att handleda.

För att ytterligare stärka våra handledares kompetens kommer vi med start den 12 oktober att ha gemensamma sammankomster för skolans handledarkollegium. Alla handledare inom forskarutbildningen är inbjudna att delta. Jag hoppas givetvis på god uppslutning. Vid detta första tillfälle kommer vi att fokusera på våra regelverk, riktlinjer och normer, men också få information om vår handledarutbildning och insikter från genomförda doktorandenkäter. Till det påföljande mötet den 16 december kommer vi att bjuda in såväl handledare som doktorander för att diskutera samförfattande och författarskap, något som ibland kan vara problematiskt, inte minst i relationen mellan handledare och doktorand.

Ambitionen är att ha två möten per termin och jag ser fram emot att handledare och doktorander kommer med förslag på intressanta teman för dessa möten. Det kan röra sig om seminarier och workshops på relevanta teman som exempelvis arbetsmiljö och stress, akademisk effektivitet och publiceringsstrategier, men också hur vi sprider goda exempel och diskuterar olika problemsituationer som kan uppstå. Om det är något specifikt ämne du vill att vi tar upp som relaterar till handledning ser jag fram emot att höra av dig. Det finns oerhört mycket kunskap och färdigheter i ämnet på vår skola. Jag hoppas att vi med dessa möten kommer göra det lite lättare att sprida dessa till våra kollegor.

/Mats Magnusson, Forskarutbildningsansvarig på ITM-skolan

Strengthening the superheroes (the supervisors)

Next month, it’s time for The Conferment of doctoral degrees for KTH’s newly graduated doctors. Also this year, a considerable number of new doctors from the ITM school can celebrate their successes. The excellent outcome of our Third-Cycle Education is of course primarily a result of the doctoral students’ efforts, but it is important to emphasize that it is also entirely dependent on the daily efforts made by the school’s many supervisors. Skilled supervisors are critical to a well-functioning Third-Cycle Education. In the various surveys carried out among our doctoral students, it is also clear that the problems that sometimes arise during this period are caused by insufficient supervision. Although KTH’s guidelines and tools, such as ISP, can contribute to creating a good collaboration between doctoral students and supervisors, the competence of the individual supervisor is key. Not only the knowledge within one’s research area but also the ability to supervise.

In order to further strengthen the competence of our supervisors, we will have joint meetings for the school’s supervisory board, starting on October 12. All supervisors within Third-Cycle Education are invited to participate. I hope that many will show up. On this first occasion, we will focus on our regulations, guidelines and standards but also receive information about our supervisor training and insights from doctoral surveys. In the following meeting (December 16), we will invite both supervisors and doctoral students to discuss co-authorship and authorship, something that can sometimes be problematic, not least in the relationship between supervisor and doctoral student.

The ambition is to have two meetings per semester, and I look forward to supervisors and doctoral students contributing with suggestions for interesting themes for future meetings. This may involve seminars and workshops such as work environment and stress, academic efficiency and publication strategies, but also how we spread good examples and discuss various problem situations that may arise. If there is a specific topic, you would like us to cover that relates to supervisory I look forward to hearing from you. There is an enormous amount of knowledge and skills in this field at our school. I hope that with these meetings we will make it a little easier to spread the knowledge to our colleagues.

/Mats Magnusson, Director of Third-Cycle Education at the ITM School

Tickets sold out for Kerstin’s performance

In English further down.

Stor uppslutning när universitetsdirektören pratade samgående

Förra veckan hade ITM:s verksamhetsstöd besök av Kerstin Jacobsson, vår universitetsdirektör. Det var en fullsatt sal, samtliga biljetter var utsålda till det efterlängtade besöket.

Ett av Kerstins budskap var: ”Under hösten kommer vi att göra olika vägval som innebär att vi bland annat förbättrar bland annat systemutveckling och digitala tjänster”. Musik i våra öron! Kerstin beskrev också vår gemensamma fortsatta utvecklingsresa som egentligen formellt påbörjas den 1 januari 2023. Ledorden kan vi sammanfatta till: samordnat, tillgängligt, verksamhetsnära,  kostnadseffektivt, bibehållen kvalité, långsiktigt hållbart.

När jag efter detta event har rört mig ute i stödverksamheten får jag höra att ”det känns mycket bättre nu när vi hört Kerstins prata. Hon imponerade, var saklig, förklarade på ett enkelt vis, och stod med båda fötterna på jorden”. Så jag konstaterar bara att det är viktigt att vi kontinuerligt träffas och delar den information som framkommer allt eftersom arbetet pågår. Tack Kerstin för detta!

Även om den nya organisationen träder i kraft först till nyår är det fullt av aktiviteter kopplade till samgåendet. Som ni nog redan vet arbetar jag och Susanne Odung tillsammans inom ekonomiområdet. Vi har bland annat besökt samtliga skolors och GVS’ ekonomer och genomfört en workshop kring de utvecklingsbehov vi ser, men också för att snabbt försöka plocka de löst hängande frukterna.

Besöken ute på ekonomienheterna var mycket givande. Vi är rätt överens om vad som behöver förbättras i stort och i smått. Diskussionerna har präglats av stort engagemang och högt i tak. Det är ett stort gäng ekonomer som ser fram mot att få vara en del av denna förändringsresa.

Så här glada var vi när vi avslutade workshopen med ITM-skolans ekonomer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi konstaterade dessutom att det känns bra att vi har fram till 2026 på oss, det finns en hel del att utveckla och förbättra.

Parallellt med detta planerar vi den workshop samtliga skolchefer, prefekter och administrativa chefer ska delta i. Här ska vi diskutera vilket behov av ekonomistöd KTH:s institutioner har. Tanken är att vi därefter ska kunna matcha stödet ut mot kärnverksamheten. Det känns både roligt och utmanande att få vara en del av detta förändringsarbete för KTH:s bästa.

/Christina Carlsson, Administrativ chef på ITM-skolan

Tickets sold out for Kerstin’s performance

Last week, ITM’s administration had a visit from Kerstin Jacobsson, our university director. It was a packed hall; all tickets were sold out for the long-awaited visit.

One of Kerstin’s messages was: “During the autumn, we will make different choices which mean that we will, among other things, improve system development and digital services”. Music to our ears! Kerstin also described our joint continued development journey, which actually formally begins on January 1, 2023. We can summarize the keywords as coordinated, accessible, close to operations, cost-effective, maintained quality, and long-term sustainable.

After this event, people keep telling me that “it feels much better now that we have heard Kerstin’s talk. She impressed, explained simply, was factual and down to earth”. So I just state that it is important that we meet continuously and share the information that emerges as the work progresses. Thank you, Kerstin, for this!

Even if the new organization does not come into effect until the new year, plenty of activities are already linked to the merger. As you probably already know, Susanne Odung and I work together in the financial field. Among other things, we have visited all the schools’ and GVS’ financial officers and conducted a workshop on the development needs we see. We also have tried to identify low-hanging fruits.

The visits to the financial units were enriching. We quite agree on what needs to be improved, big and small. The discussions have been characterized by great commitment and an open atmosphere. A large group of financial employees are looking forward to being part of this journey of change.

Group picture of about 20 people in lecture hall.
ITM’s financial team after the finished workshop.

We also noted that it feels good to have time until 2026; there is a lot to develop and improve.

In parallel with this, we are planning the workshop for all heads of schools, heads of departments and administrative heads. Here we will discuss what financial support KTH’s departments need. The idea is then to match the support services to the core business. It feels both fun and challenging to be part of this change management for KTH’s good.

/Christina Carlsson, Head of Administration at the ITM School

Let the summer enrich work

In English further down.

Låt sommaren berika höstterminen

Kära kollegor!

Det är dags att gå tillbaka till jobbet igen. De flesta av oss har haft sommarlov och jag vill tro att majoriteten upplever att detta miljöombyte – och aktivitetsbyte – har bidragit till mer inspiration och motivation. Förhoppningsvis känner du som jag att det är fantastiskt att vara tillbaka på jobbet igen och att få använda nya erfarenheter i ditt arbete i höst.

Som varje höst på KTH kommer nya saker att hända. Ingen av er har missat att nollorna har anlänt till våra campus. De äldre eleverna gör sitt bästa för att ta hand om dem och se till att de känner sig välkomna. Det är viktigt för dem att få ett nätverk bland andra nollor liksom med äldre studenter, som de kan använda under kommande år som studenter på KTH. En av mina kollegor sa en gång “Ingen klarar sig genom KTH ensam, du måste samarbeta”. Jag tror att det är väldigt sant och gäller både under studierna och senare i arbetslivet. Därmed är aktiviteterna för de nya eleverna (nollningen) viktig.

En annan sak som kommer att hända på KTH i höst är att vi får en ny rektor, Anders Söderholm, som börjar arbeta på KTH den 1 december. KTH-administratörerna har dock redan börjat boka in möten mellan honom och skolornas ledningar. Förordnandet är på sex år. Vi ser fram emot att stötta honom för att se till att KTH fortsätter vara en viktig spelare i samhället.

Anders Söderholm blir ny rektor

Till sist kommer jag som vanligt att dela med mig av några av de saker jag gjort under min semester.

I princip tillbringade jag större delen av ledigheten i min trädgård (som jag förutspådde i videon vi publicerade innan sommaren). Det har varit väldigt varmt, så en av de dagliga aktiviteterna var att vattna grönsakerna i trädgården. Jag nämnde också att sätta upp ett fint stöd för mina nya rosor nära trappan jag byggde (se bild).

Jag hade också en liten semester där jag besökte sydvästra Sverige. Något av det mest intressanta jag upplevde var ett besök på ”Rökstenen” i Ödeshög. Den är 1200 hundra år gammal och våra experter förstår fortfarande inte hela budskapet som står är inristat i den. Då säger ni: “Använd Google för att översätta det!” Låt mig förklara vad som hände när vi försökte översätta en mening till svenska med hjälp av Google för en av våra doktorander: “char yield rate” översattes till “skördehastighet för röding”. Från bränsle till fisk!

Kul att du är tillbaka på KTH igen!

/Pär Jönsson, ITM:s skolchef

Let the summer enrich work

Dear colleagues,

It is time to get back to work again after most of us have enjoyed a summer vacation. I am sure that the majority feel that this change of environment and change of activities have helped you to gather more inspiration and motivation. Hopefully, you feel like me that it’s great to be back at work again and to use these new experiences in your work this fall.

As every fall at KTH, new things will happen. None of you has missed the fact that the zeros (nollor) have arrived at our campuses. The older students are doing their best to take care of them and make sure they feel welcome. They need to get a network among other zeros as well as with older students, which they can use during the coming years as students at KTH. One of my colleagues once said “No one can make it through KTH alone; you need to collaborate”. I believe this is very true both during studies and in normal working life. Thus, the activities for the new students (nollning) are important.

Another thing that will happen at KTH this fall is that we will have a new President, namely Anders Söderholm. He will start working at KTH on December 1, 2022. However, the KTH administrators have already started to book meetings between him and the schools’ management. The appointment is for six years. We are looking forward to supporting him to make sure that KTH carries out new important achievements in society.

Anders Söderholm is KTH’s next President

Finally, I will as usual share some of the things I did during my vacation.
Basically, I spent most of the summer in my garden (as I predicted in the video we published before the summer). It has been very hot, so one of the daily activities was to water the vegetables in the garden. I also mentioned to set-up nice support for my new roses close to the stairs I built (see picture).

I also had a small vacation to visit southwestern Sweden. One of the most interesting things I experienced was a visit to “Rökstenen” in Ödeshög (Swe). It is 1200 hundred years old and our experts still do not understand the whole message written on it. Then most of you say: “use Google to translate it”! Let me explain what happened when we tried to translate a sentence for one of our PhD students into Swedish: “char yield rate” was translated by Google into “skördehastighet för röding”. From fuel to fish!

Great to have you back at KTH again!

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

De akademiska sommartecknen är här

In English further down.

Jag tror inte att jag är den ende som upplever att den här vårterminen har gått väldigt fort. Vi går nu in i juni månad och med det följer ett antal säkra akademiska sommartecken – disputationer, exjobbspresentationer och konferenser. De kommande två veckorna kommer ett betydande antal doktorander på ITM-skolan försvara sina licentiatuppsatser och doktorsavhandlingar. Inom kort har jag nöjet att se två doktorander som jag handlett gå i mål (förhoppningsvis) med det mångåriga projekt en forskarutbildning innebär. Förhoppningsvis blir alla ITM-disputationer minnesvärda tillfällen för såväl doktorander som handledare, både själva disputationen och tillhörande firande.

Jag vill verkligen rekommendera samtliga doktorander att ta tillfället i akt att närvara vid någon eller några av alla kommande disputationer för att förstå hur dessa går till mer i detalj. Att närvara vid ett antal disputationer är kanske det enskilt bästa sättet att förbereda sig för försvaret av sin egen avhandling och som bonus lär man sig alltid något nytt från forskningsfronten. Jag vill också uppmuntra de som har forskarstudierna bakom sig att försöka hinna med att delta vid någon disputation, på den egna institutionen, eller varför inte på någon annan del av skolan. Vi bör definitivt sträva efter att göra våra disputationer till de högtidliga tillfällen de förtjänar att vara och ju fler vi är som deltar i firandet desto mer minnesvärt blir det.

I sammanhanget bör också framhållas det fina arbete som vår serviceorganisation på ITM utför i samband med varje disputation. Då man som doktorand och handledare har fullt fokus på själva disputationsakten är det väldigt skönt att veta att alla praktiska bestyr sköts smidigt och tillförlitligt av någon annan. Jag skulle därför vilja framföra ett varmt tack för alla dessa insatser som gör vårt arbete lite mer bekymmersfritt.

Det sker för tillfället mycket arbete på skolan för att omsätta insikter från RAE-utvärderingen till framtida forskningsstrategier och vad gäller utbildningen ligger ett stort och spännande jobb framför oss i att omsätta KTH:s principer för Framtidens utbildning till nya kurser och program. För både forskning och utbildning är en av de stora utmaningarna att se bortom de egna institutions- och skolstrukturerna och upptäcka nya möjligheter i form av tvär- och mångvetenskapliga forskningsområden. Liksom att hitta utbildningsprogram med nya kunskapskombinationer. På ITM-skolan är vi väl rustade för denna utveckling, vi har en stor bredd av ämnen och vi har redan etablerat nya institutionsöverskridande arbetssätt såsom IRIS. Förhoppningsvis kan vi lära från den satsningen och bygga vidare på de framgångsrika delarna.

Den kommande månaden inrymmer också en uppsjö av konferenser, både internationella och KTH-interna. Efter alltför många virtuella konferenser ser jag också fram emot att inom kort delta i ett par internationella konferenser. Jag kan villigt erkänna att det var länge sedan jag såg så mycket fram emot denna del av mitt jobb. Att återigen få träffa goda vänner inom det egna forskningsområdet och lära känna nya unga kollegor med spännande idéer och härligt hög energi känns som ett stort steg framåt från de begränsningar vi levt med (och förhoppningsvis inte behöver återse på länge). Jag hoppas att du, liksom jag, ser fram emot en intensiv och stimulerande månad med festliga disputationer och stimulerande konferenser innan det så småningom är dags för semester.

/Mats Magnusson, Forskarutbildningsansvarig på ITM-skolan

 

Here come the academic signs of summer

I don’t think I am the only one feeling that this spring semester passed quickly. We are now entering the month of June, and with that comes a number of academic summer signs – dissertations, thesis presentations, and conferences. Over the next two weeks, many doctoral students at the ITM school will defend their licentiate theses and doctoral dissertations. And very soon, I will have the pleasure of seeing two doctoral students who I have supervised cross the finish line (hopefully) after many years of the hard work of a doctoral program. Hopefully, all ITM dissertations will be memorable occasions for doctoral students and supervisors, both the dissertation and the celebration afterwards.

I strongly want to recommend all doctoral students to take the opportunity to attend one or more of the upcoming dissertations to get an understanding of how these work. Following a number of dissertations is perhaps the best way to prepare for the defense of your own dissertation, and – as a bonus – you always learn something new within a research area. I also want to encourage those who have the doctoral studies behind them to participate in a dissertation, maybe in their department or why not at another part of the school. We should strive to make our dissertations the solemn occasions they deserve to be, and the more people who participate in the celebration, the more memorable it will be.

In this context, I’d like to emphasize the fine work that our service organization at ITM performs in each dissertation. The doctoral students and the supervisors have full focus on the actual dissertation act, and it’s very comforting to know that all practical tasks are handled smoothly and reliably by someone else. I would therefore like to express my warm gratitude for all these efforts that make our work a little more worry-free.

Currently, the school is busy translating insights from the RAE evaluation into future research strategies. For education, a big and exciting job lies ahead of us in translating KTH’s principles for Future Education into new courses and programs. For both research and education, one of the major challenges is to look beyond one’s own departmental and school structures and discover new opportunities in interdisciplinary and multidisciplinary research areas. As to find educational programs with new knowledge combinations. At the ITM school, we are well equipped for this development, we have a wide range of subjects, and we have already established new inter-institutional working methods such as IRIS. Hopefully, we can learn from that initiative and build on the successful parts.

The coming month will also include many conferences, both internal at KTH and abroad. After too many virtual meetings, I look forward to participating in a couple of international conferences soon. I can willingly admit that it has been a long time since I looked forward so much to this part of my job. To meet good friends within my research area again and get to know new young colleagues with exciting ideas and high energy feels like a big step forward from the limitations we lived with (and hopefully do not have to experience for a long time). Like me, I hope that you look forward to an intense and stimulating month of festive dissertations and stimulating conferences before it’s finally time for a vacation.

/Mats Magnusson, Director of Third-Cycle Education at the ITM School

 

 

Focusing on Future Education

Photo: Unsplash

In English further down.

Med sikte på Framtidens utbildning

Rektor Sigbritt Karlssons senaste blogginlägg ”KTH kopplar helhetsgrepp om framtidens utbildning” fokuserar på vikten och behovet av kontinuerlig utveckling av våra utbildningar. I bloggen berättar hon att KTH sedan ett år tillbaka arbetar med Framtidens utbildning – ett ramverk för hur vi kan och vill utveckla vår utbildning; 13 bärande principer ska ta utbildningen till nästa nivå. Ursprunget till detta är att rektor under förra året gav ett uppdrag till vicerektorerna för utbildning och digitalisering att samordna en kartläggning kring framtidens lärande och lärmiljöer.

Teknikutveckling och komplexa samhällsutmaningar i grunden

Bakgrunden är att KTH, för att fortsätta vara ett ledande universitet, behöver stärka och vidareutveckla sin utbildning för att möta utmaningar som bland annat har att göra med att den tekniska utvecklingstakten och den ökande komplexiteten i de samhällsutmaningar som behöver lösas. Många utmaningar kräver tvärvetenskaplig kunskap och kompetens och digitaliseringen med nya tekniker ger möjligheter att bedriva utbildningen med nya arbetssätt. Detta arbete har och är jag väldigt involverad i, eftersom jag sedan juli 2019 är en av utbildningsnämndens ledamöter. Utbildningsnämnden, som är KTH:s organ för beredning av strategiska utbildningsfrågor blev en naturlig bas för arbetet med Framtidens utbildning.

Ett ramverk för hela KTH

En första avrapportering från utbildningsnämnden skedde under sommaren 2021. Arbetet utökades då och har fortgått sedan dess. Nu under VT22 sker ett omfattande förankringsarbete som innebär att ett föreslaget ramverk och dess 13 principer diskuteras i flera olika forum (tex skolkollegierna, centrala samverkansgruppen, GU/UU/FU, skolornas ledningsgrupper och kvalitetsråd), för att ge så många som möjligt tillfälle att diskutera hur principer och ramverk kan tolkas och hur formuleringar kan förbättras innan vi påbörjar förändringsarbetet. Ramverket är tänkt att ge en riktning för hela KTH:s utveckling, men samtidigt tillåta autonomi för oss att anpassa oss till våra förutsättningar.

Lärarträffar välkomnas

Under förankringsprocessen har ITM:s ledningsgrupp, kvalitetsråd samt PA och studierektorer haft möjlighet att få veta mer samt diskutera ramverket och principerna. Dock skulle jag som GA gärna delta i varje institutions lärarträff (om ni har någon inbokad i närtid, hör av er). ITM har många goda exempel på relevant och högkvalitativ undervisning och många engagerade lärare, studenter och administrativ personal vars kunskap behövs för att göra våra utbildningar ännu bättre. Vi kan stödja rektor i målet att:

”Lagom till KTH:s 200-årsjubileum 2027 kommer detta rejäla omtag märkas i sin helhet för de studenter, lärare, forskare och även administratörer som då trampar runt på våra campus. Redan nu tar KTH olika steg på vägen och förändringar kommer genomföras successivt.”

/Anna Jerbrant, vice skolchef och grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

Focusing on Future Education

President Sigbritt Karlsson’s latest blog titled “KTH’s holistic approach to future education” focuses on the importance of, and need for, continuous development of our education. In the blog, she talks about “Future Education” – a framework that KTH has been working on for a year, regarding how to develop our education that KTH. 13 guiding principles will take education to the next level. The origin of this is that last year Sigbritt gave an assignment to the Vice Presidents for Education and Digitization to map future learning and learning environments.

Underlying technology development and complex societal challenges

The background is that KTH, to continue to be a leading university, needs to strengthen and further develop its education to meet challenges that have to do with the technological development pace and the increasing complexity of societal challenges. Many challenges require interdisciplinary knowledge and competence, and digitization provides opportunities to conduct education with new working methods. I’m very involved in this work since I have been a member of the board of education since July 2019. The Board of Education, which is KTH’s body for preparing strategic educational issues, became a natural basis for the work with Future Education.

A framework for the entire KTH

The first report from the Board of Education occurred during the summer of 2021. The work was then expanded and has continued since then. Now during spring 2022, extensive anchoring work takes place, which means that a proposed framework and its 13 principles are discussed in several different forums (School assemblies, Central collaboration group, Directors of First- and Second-cycle Education / Contract education /Directors of Third-cycle Education, Schools’ Management Groups and Quality Councils), to give as many as possible the opportunity to discuss how principles and frameworks can be interpreted and how formulations can be improved before we begin the work of change. The framework is intended to provide a direction for the entire development of KTH, but at the same time allow autonomy for us to adapt to our conditions.

Teacher meetings are welcome

During the anchoring process, ITM’s Management Team, Quality Council, Programme Managers and Directors of Study have had the opportunity to learn more and discuss the framework and principles. However, as the Director of First- and Second-cycle Education, I would like to participate in each department’s teacher conference (if you have one booked soon, get in touch). ITM has many good examples of relevant and high-quality teaching and committed teachers, students, and administrative staff whose knowledge is needed to improve our education. We can support the President in the goal of: 

“Fittingly in time to mark the bicentenary of KTH in 2027, this substantial revamp as a whole will be very apparent to students, teachers, researchers and even administration staff as they make their way around our campuses. Already today, KTH has taken various steps along this path and changes will be implemented gradually.

/Anna Jerbrant, Deputy Head of School & Director of First and Second Cycle Education