KTH Logo

Skies are clearing

In English further down.

Nu ljusnar det

Sakta börjar dagarna bli lite längre och man kan äntligen konstatera att det inte är alldeles mörkt när man tar sig till och från KTH. Även på det ekonomiska planet börjar det se lite ljusare ut på ITM-skolan. Efter några år med ganska stora ekonomiska underskott ser vi att vårt ekonomiska resultat för 2024 hamnade ovanför nollstrecket. Denna förbättring är resultatet av allas ansträngningar att effektivisera undervisningsinsatser och lokalutnyttjande och ett omfattande – och framgångsrikt – arbete att dra in extern forskningsfinansiering. Nästa steg blir att fortsätta på den inslagna vägen och successivt skapa en stabil situation som tillåter oss att göra satsningar framåt. ITM-skolan har i många avseenden gått före de övriga skolorna i arbetet mot en ekonomi i balans och jag vill i detta sammanhang tacka alla som med sina insatser bidragit till att öka intäkter och minska kostnader.

Jag har just haft förmånen att undervisa om författarskap för våra nya doktorander i skolans gemensamma introduktionskurs. Det är alltid lika spännande att få en möjlighet att lära sig mer om den spännande forskning som bedrivs på våra olika institutioner. Den här terminen ges kursen för fjärde gången. Även antalet nyantagningar till vår forskarutbildning ser nu ut att ligga på en bra och stabil nivå efter den kraftiga minskning vi upplevde just efter pandemin. Flera av våra doktorsprogram har uppdaterat sina allmänna studieplaner, och i dessa finns nu ett antal gemensamma komponenter som förhoppningsvis kommer att ha positiva effekter för våra doktorander. Förutom att innehålla en obligatorisk gemensam introduktionskurs har nu samtliga doktorsprogram samma omfattning på utbildningens kursdel (60hp). Det finns även i alla program obligatoriska seminarier där doktoranderna förväntas presentera sina planer och sin progress i arbetet med avhandlingen. Syftet med seminarierna är att göra doktorandernas arbete mer synligt och att kunna identifiera eventuella problem på ett tidigt stadium och på så sätt undvika onödiga problem och förseningar.

På initiativ av skolans fakultetsnämnd kommer vi i år att undersöka hur vi kan förbättra vår forskarutbildning ytterligare. Här är vi beroende av input från såväl doktorander som handledare. Alla handledare kommer att bjudas in till skolgemensamma möten om detta, med start nu i mars. Vi hoppas att många tar möjligheten att delta och bidra till framtida förbättringar. Jag ser också fram emot att KTH inom kort kommer att genomföra en ny doktorandenkät för att på så sätt få en uppdaterad och tydlig bild av styrkor och svagheter i vår forskarutbildning. Den nya enkätundersökningen har tagits fram tillsammans med THS. Även jag har bidragit till utformningen av enkäten och jag tror att den kommer att ge oss mycket användbar information. Som alltid med enkäter är värdet helt beroende av att vi får tillräckligt hög svarsfrekvens så jag vill slutligen uppmuntra alla doktorander att avsätta de minuter som behövs för att svara på frågorna.

/Mats Magnusson, vice skolchef på ITM

Skies are clearing

As the days slowly grow longer, it’s finally noticeable that it’s not completely dark when arriving at or leaving KTH. And just as the daylight lingers a little more, the financial outlook at the ITM School is also brightening. After several years of significant deficits, our financial results for 2024 have finally landed above zero. This improvement is thanks to everyone’s efforts in streamlining teaching, optimizing space utilization, and successfully attracting external research funding. The next step is to build on this momentum and gradually establish a stable financial foundation that enables future investments. In many respects, the ITM School has been ahead of other schools in working toward a balanced economy. I would like to take this opportunity to thank everyone whose efforts have contributed to increasing income and reducing costs.

Recently, I had the privilege of teaching academic writing to our new PhD students as part of the School’s joint introductory course. It’s always inspiring to gain insight into the exciting research happening across our departments. This semester marks the fourth time the course is being offered- Also, admissions to our doctoral programs seem to have stabilized after the sharp decline following the pandemic.

Several of our doctoral programs have recently updated their general study plans, incorporating new common components aimed at benefiting our PhD students. In addition to a mandatory introductory course, all programs now have a standardized 60-credit coursework requirement. Furthermore, all doctoral programs now include mandatory seminars, where PhD students present their research plans and progress. These seminars are intended to make doctoral research more visible and to identify potential challenges early, helping to prevent unnecessary delays.

As part of a Faculty Board initiative, we are also exploring how we can further improve our doctoral education. This will be a collaborative effort, requiring input from both doctoral students and supervisors. To facilitate this, we will host school-wide meetings for supervisors, starting in March, and we hope many will participate and share their perspectives. Additionally, KTH will soon launch a new doctoral student survey, developed in collaboration with THS, to provide an updated and comprehensive view of our PhD education’s strengths and areas for improvement. I have been involved in designing the survey, and I believe it will provide valuable insights.

Of course, as with any survey, its value depends on a high response rate. I strongly encourage all PhD students to take the time to share their experiences—your input is crucial for shaping the future of doctoral education at KTH.

/Mats Magnusson, Deputy Head of the ITM School

The ITM PhD Council welcomes new members

The December election for the 2025 ITM PhD Council brought a few changes, with four new members joining the team alongside re-elected representatives. With this fresh start, we’re ready to tackle the year ahead!

Not everyone is familiar with the ITM PhD Council, so let me introduce it. As the chair, I’d like to highlight the important work we do for PhD students at ITM. The council is the official body representing PhD students in the educational programs within the ITM school at KTH. We gain our legitimacy through the PhD Chapter/THS, which gives us a recognized role in advocating for ITM PhD students.

So, what does the council actually do? We represent PhD students at school-level meetings, offer guidance and support throughout their studies, and organize career development and social events. You can learn more about our work and stay updated via our social page: ITM PhD Council Social Page.

Looking Back at 2024

Over the past year, the council made significant strides in several areas. One of our key achievements was working with the third-cycle administration to update three General Study Plans (ASPs), which were approved by the ITM Faculty Board. These updates aligned program requirements across departments, such as reducing the coursework requirement from 90 ECTS to 60 ECTS for Indek and Learning.

The council also organized workshops, such as “Exploring Quality in Research,” as well as social and sports events like kayaking, innebandy, and fika. To support incoming PhD students, we compiled an overview of courses taken by ITM PhDs at various departments—now available on our social page.

Another accomplishment was encouraging the ITM school to improve its website. The disputation section was updated with useful links and a new English version, making it more accessible to PhD students.

Our members also participated in recruitment and promotion interviews for three docent and seven professor positions across ITM departments. During these interviews, we evaluated candidates’ suitability as PhD supervisors, ensuring future doctoral students receive top-quality education and mentorship.

What’s Ahead in 2025

This year, the council will continue to make a difference. We’ll finalize updates to the General Study Plans (ASPs) for the IPU and Materials PhD programs. We’re also planning a range of workshops, social activities, and company visits to enrich the PhD experience at ITM.

Meet the 2025 Council

We’re thrilled to introduce the new members elected this year:

Joining them are our re-elected members:

Together, we continue to build on the council’s work and ensure that ITM PhD students feel supported, represented, and connected. Don’t hesitate to contact any of the representatives with your enquiries.

We look forward to an impactful 2025!

/Steffen Hammer, Chair of the PhD Council ITM and PAD for Energy Technology

Changes in administering faculty renewal

In English further down.

Förändringar inom fakultetsförnyelse

Gott nytt 2025! Vilket nöje att få inleda ITM:s bloggande i år.

KTH:s omställning mot decentralisering och ökad fakultetspåverkan har resulterat i ett nytt sätt att administrera rekrytering, befordran och docentanställningar. Från och med denna månad ligger ansvaret nu hos ITM:s fakultetsnämnd (FN) för att hantera de flesta av dessa ärenden. FN har i sin tur inrättat ett anställningsutskott (AU, med mig som ordförande) och ett docentutskott (DU, med Kristina Andersson som ordförande) som stöd. Kort sagt har FN direkt ansvar för strategiska beslut, såsom att godkänna rekryteringar av nya tenure track-fakulteter, medan AU och DU hanterar de praktiska aspekterna. Förväntningen är att förbättra kvaliteten genom att föra beslutsfattandet närmare skolan och institutionerna.

En annan fördel är att förkorta ledtiderna för de många stegen i rekryteringsprocessen (se blogginlägg från 2022). Ett exempel gäller utnämningen av externa experter. I det tidigare systemet kunde detta steg ta upp till en månad; nu kan experter utses på bara några dagar. FFA* kommer att träffas regelbundet för att utbyta erfarenheter och bästa praxis över hela KTH, och sådana möten bör säkerställa att ärenden hanteras enhetligt.

Samma ämne var i fokus under ITM:s årliga ledningsinternat den 9–10 januari, och jag kommer att träffa FN under den följande veckan för vidare diskussioner. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med ledning och fakultetsledning för att implementera dessa nya processer. Det kan förstås finnas vissa ”barnsjukdomar” i början, men förhoppningsvis kommer nya och befintliga fakultetsmedlemmar snart att märka förbättringar.

Läs mer om hur andra skolor beskriver de nya rutinerna för lärartillsättningar:

ABE: Nya utskott stärker det strategiska arbetet från januari 2025

CBH: Nytt anställningsutskott i fakultetsnämnden

Karriärvägar för adjunkter och forskare

En annan nyhet är granskningen av karriärvägar för adjunkter och forskare. Detta arbete leds av KTH:s dekan och prodekan och är nu i en fas där kommentarer samlas in. Två remissvar ska lämnas in av ITM i slutet av februari: ett från ITM:s ledningsgrupp och ett annat från FN. Jag uppmuntrar er att göra er röst hörd genom att lämna synpunkter till er chef eller prefekt. Alternativt kan du kontakta en medlem i FN.

*FFA står för ansvarig för fakultetsförnyelse, och det finns en FFA vid varje skola på KTH.

/Andrew Martin, Ansvarig för fakultetsförnyelse (FFA) på ITM-skolan

Changes in administering faculty renewal

Happy 2025! A pleasure to kick off ITM’s blogs for the new year.

KTH’s realignment towards decentralization and increased faculty influence has resulted in a new way in which recruitment, promotions, and docentships are administered. Starting this month responsibility now rests with the ITM Faculty Board (FN) for handling most of these cases. FN in turn has established an recruitment committee (AU, chaired by me) and docent committee (DU, chaired by Kristina Andersson) as support. In short, FN has direct responsibility for strategic decisions such as approving the recruitment of new tenure-track faculty, with practicalities handled by AU and DU. The expectation is to enhance quality by bringing decision-making closer to the school and departments.

Another advantage concerns shortening lead-times in handling the many steps involved in recruiting (see blog post from 2022). One example has to do with appointing external experts. In the former system this step could take up to one month; now experts can be appointed in a matter of days. FFA’s* will meet regularly to exchange experiences and best practices across KTH, and such meetings should ensure that cases are handled uniformly.

This topic was in focus for ITM’s yearly leadership retreat that took place on 9-10 January, and I will meet FN during the following week for further discussions. I look forward to working with management and faculty leadership in implementing these new processes. There may be a few growing pains during the initial phase, but hopefully new and existing faculty will soon notice improvements.

Rea more about how other schools describe the new teacher employment routines:

ABE: New committees to strengthen strategic work from January 2025

CBH: New Recruitment Committee in the Faculty Board

Career pathways for lecturers and researchers

Another news item is the review of career pathways for lecturers and researchers. This work is led by KTH’s dean and vice dean and is now in a comment-gathering phase. Two reports of findings are to be delivered by ITM by the end of February: one from ITM’s management group, and another from FN. I encourage you to make your voice heard by forwarding input to your manager or department head. Alternatively, contact a member of FN.

**FFA stands for Head of Faculty Renewal, and there is one FFA at each school at KTH. 

/Andrew Martin, Head of Faculty Renewal (FFA) at the ITM School

Teamwork drives quality and hope toward a balanced economy

In English further down.

Teamwork ger kvalitet och hopp om en ekonomi i balans

Kära kollegor,

2024 kommer gå till historien som ett år fyllt av förändringar. I början av året införde vi exempelvis Fakultetsnämnd ITM, som består av representanter från fakulteten, studenter, externa organisationer och facket. Denna grupp har under ett år arbetat med fokus på hur kvaliteten inom forskning och undervisning kan förbättras. Till en början hade vi lite svårt att få till en struktur för våra möten, men under året har vi tillsammans förbättrat kvaliteten på mötena för att ge utrymme för beslut, information och diskussioner. Totalt har vi haft åtta möten på KTH och ett på Scania (där vi fick provköra lastbilar och bussar).

Tre utskott till fakultetsnämnden

Vi har bildat tre utskott som träffas mellan de schemalagda officiella mötena. En grupp fokuserade på kvalitet i utbildningen och bestod förutom av lärarrepresentanter, en studentrepresentant, utbildningsansvarig och administrativa experter. De har haft överlägset flest arbetsuppgifter under det första året, främst med att godkänna nya kurser och lägga ned andra. En andra grupp har fokuserat på forskarutbildningen. Där har vi haft lärarrepresentanter, en doktorandrepresentant, ansvarig för forskarutbildningen samt administrativa experter. Här har fokus legat på kurser och studieplaner.
Den tredje gruppen fokuserade på att organisera möten med fakulteten. Nyligen hölls ett möte för att diskutera KTH:s förslag om att erbjuda alternativa karriärvägar utöver de som finns i “tenure track”-systemet. Som ordförande för ITM:s fakultetsnämnd har jag sett hur aktiviteterna i dessa undergrupper har hjälpt oss att ta fram mycket bra material för fakultetsnämndens möten, så att vi har kunnat förbättra mötena och hantera fler uppgifter. Jag vill därför rikta ett särskilt tack till ledamöterna i fakultetsnämnden med dess undergrupper för insatserna under 2024!

Ljus i tunneln för en ekonomi i balans

En stor utmaning för ITM-skolan har varit att få en ekonomi i balans, vilket jag och andra har bloggat om under året. Våra institutioner har haft olika utmaningar vilka krävt olika strategier. Detta har verkligen varit ett lagarbete där institutionernas olika team bestått av prefekter och verksamhetscontrollers, med ett starkt stöd från Christina Carlsson och hennes medarbetare samt Mats Magnusson. Resultatet är att vi ser ett “ljus i tunneln” för 2025. Det finns en verklig chans att nå en balanserad ekonomi, vilket är en förutsättning för att kunna styra vår framtida utveckling.När vi nu går in i 2025 måste fokus ligga på den framtida utvecklingen av grundutbildning, forskarutbildning och forskning. En utmaning är att samarbeta för att skapa möjligheter för studenter att tillägna sig experimentella och beräkningsmässiga färdigheter, utöver den teoretiska kunskap vi erbjuder i utbildningen. Naturligtvis måste vi också vara beredda på att hantera AI på ett pedagogiskt sätt i utbildningen. Här har vi tur som har Arnold Pears och hans medarbetare på institutionen för lärande, eftersom de är experter på detta område.

Slutligen vill jag tacka alla er på ITM för era insatser under 2024! Jag hoppas att ni får en avkopplande semester med vänner och familj!

/Pär Jönsson, Skolchef för ITM-skolan

Teamwork drives quality and hope toward a balanced economy

Dear colleagues,

We will remember 2024 as a year full of changes. For example, at the beginning of the year we introduced the ITM Faculty Board consisting of representants from the faculty, students, external organisations and unions. Now, this board has worked during one year focusing on how the quality in research and teaching can be improved. Initially, we struggled a little bit to set up a structure for our meetings. However, during the year we have systematically worked together to improve the qualities of the meetings to offer room for decisions, information and discussions. Overall, we had eight meetings at KTH and one at Scania (we got to test drive trucks and buses).

Three committees in the Faculty Board

We have formed three committees that meet between the scheduled official meetings. One committee focused on quality in education and included besides teacher representants, a student representative, the Head of Education and administrative experts. They have by far had most tasks this first year including mainly the approval of newt courses and closure of courses. A second committee has focused on the doctoral education and included besides teacher representants, a doctoral student representant, the Head of Third Cycle Education and administrative experts. Here, the focus has been on courses and study plans. The third group focused on organising meetings with the faculty. Recently, a meeting was held to discuss the KTH suggestion to offer alternative career paths besides those available in the tenure track system.

As the chair person for the ITM Faculty Board I have seen how the activities in these committees have helped us to provide very good materials for the faculty board meetings, so that we have been able to increase the quality of the meetings and to handle more tasks.
Therefore, I wish to especially thank the members of the faculty board and the committees for their efforts during 2024!

Light in the tunnel for a balanced economy

A large challenge for the ITM School has been to obtain a balanced economy, as me and others have blogged about throughout the year. Our six departments have had different challenges requiring different strategies. This has truly been a team effort at each department lead by a team consisting of the Department Head and the Operations Controller, but with a strong support from Christina Carlsson and her co-workers and Mats Magnusson. Overall, the result of these efforts is that we see a “light in the tunnel” for the coming 2025. There is a true chance to reach a balanced economy. This is crucial, since a sound financial control is a prerequisite for being able to control our future development. As we enter 2025, the focus must be on the future development of the education, doctoral education and research. A challenge is to work together to create possibilities for students to acquire experimental and computational learning skills, besides the theoretical knowledge we provide in the education. Of course, we also need to be prepared to handle the use of AI in a pedagogic manner in the education. Here, we are lucky to have Arnold Pears and his co-workers at the Department of Learning in Engineering Sciences, since they are experts in this area.

Finally, I wish to thank all of you at ITM for your efforts during 2024! I hope that you will have a relaxing holiday with friends and family!

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

The role of a GA – looking to the future

In English further down.

En GA:s roll – att spana mot framtiden

Uppdraget som Grundutbildningsansvarig (GA) på en av KTH:s skolor är spännande! En GA ingår i många olika sammanhang vilket betyder att jag får vara en del av mycket av det som händer framöver på KTH. De så kallade ”reformagendorna” ska ge oss ramverk för de närmaste årens utveckling.

ITM:s Reformagenda

Rektors inriktningsbeslut avseende KTH:s utbildningsutbud

Mycket av GA-arbetet de kommande åren handlar om att omvandla innehållet i de båda planerna till aktiviteter vi gör tillsammans för att ta oss till framtiden.

Arbetet som vice GA de senaste åren har ofta handlat om ITM:s (och KTH:s) kvalitetsarbete. I denna första blogg tar jag mig friheten försöka ge en överblick av hur de olika delarna i vårt kvalitetsarbete hänger ihop. Ni som läser detta får gärna ge mig feedback på om ni ser att det fungerar på ett annat sätt från ert perspektiv.

Internt på ITM

På ITM har Fakultetsnämnden ett övergripande ansvar för kvalitetssystemet i utbildningen medan FA och GA har ansvaret att tillämpa systemet på ett genomtänkt sätt.

Under hösten har vi genomfört programanalyser som sammanställts och kompletterats till en skolrapport för GRU. Tack alla PA, SR, programhandläggare och andra som bidrog till att allt underlag kom fram och sammanställdes. Utan era insatser hade vi inte kunnat lämna in en genomtänkt skolrapport.

Till skolrapporten fogas en handlingsplan som visar vilka prioriterade aktiviteter för GRU-utveckling ITM planerar att genomföra de närmaste två åren. Dessa aktiviteter landar under de olika delarna av ITM:s reformagenda.

I handlingsplanen som vi lämnade in finns följande punkter:

  • Fortsatt utveckling av hur vi arbetar med målmatriser i syfte att komma djupare in i den konstruktiva länkningen av examensmål över hela programmet. Målmatriserna är bra om de fungerar men det blir lätt en övning där man sätter kryss i rutor. Det fulla värdet kommer när vi går djupare in i vad kryssen betyder i form av kursers genomförande i programmen.
  • Stöd till fakultetsnämnden i form av utvecklade underlag för inrättande och revidering av kurser. I dagsläget får fakultetsnämnden ett mycket begränsat underlag för sitt beslutsfattande. Det gör att det blir nästan omöjligt att avgöra om kurser kommer möta kriterierna i KTH:s styrande dokument vad gäller kvalitet i grundutbildningen.
  • Programutvecklingsråd i samverkan med SCI. Många av kurserna på programmen ITM förvaltar ges av SCI-skolan. Så en samverkan kring programutveckling bör bli ganska naturligt.
  • Verktyg och processer för kursutveckling. Under 2025 kommer det nya, mer automatiserade, IT-verktyget för kursvärdering och kursanalys tas i drift. Med det kommer också former för att flagga kurser för krav på åtgärdsplaner. Den flaggningen kan ske både av studenter och oss själva. Formaliseringen av kravet på åtgärdsplanen kommer kräva ett genomtänkt arbetssätt på institutionerna för att minimera risken för att kravet på åtgärdsplanen upplevs som ett hinder snarare än ett stöd.
  • Utvecklad förmåga att arbeta med ”konfliktrika problem”. Vi vet alla att det finns många målkonflikter i vår vardag. Om vi prioriterar ett perspektiv är risken stor att vi missar ett annat. Frågan om ekonomi i balans v. hållbar arbetsmiljö är bara ett exempel. Här behöver vi tänka igenom vilka sorters målkonflikter som finns i vår egen vardag, sätta ord på dessa och börja leta former för att ta oss igenom situationen trots målkonflikterna. Ju duktigare vi blir på detta själva desto enklare blir det sedan att ta med sig erfarenheterna in i undervisningen.
  • Kompetensutveckling inom JML. Enhetscheferna började och alla PA har fortsatt med en JML-kurs i syfte att arbeta med dessa frågor på ett bra sätt. Denna kompetens behöver sedan spridas vidare så att det i slutändan leder till att även våra studenter blir duktiga på att agera JML-positivt.

Många av oss som är involverade i grundutbildningen på olika sätt kommer att bli delar av arbetet med punkterna ovan. Det går kanske inte att säga exakt hur i dagsläget men målbilden är att vi ska genomföra detta arbete på ett så kollegialt (inklusive studentsamverkan) sätt som möjligt. Delar av det har redan startat.

Gemensamt på KTH

Parallellt med att vi gör aktiviteter på ITM så pågår ett arbete på KTH-nivå. Fakultetsrådet har ett övergripande ansvar för att KTH:s forskning och grundutbildning håller rätt kvalitet. Men fakultetsrådet har inga egna resurser för att utföra arbete. Arbetet sker i andra sammanhang:

  • Ett sådant sammanhang är Framtidens utbildning där det drivs ett antal projekt som alla syftar till att utveckla KTH:s förmåga att möte omvärldens krav på oss på ett genomtänkt och hållbart sätt.
  • Nästa sammanhang där samordning sker är Grundutbildningsutskottet. Där diskuterar Dekanus och GA-gruppen kvalitetsfrågor som sedan kan tas vidare till aktiviteter i andra sammanhang. Främst är det på skolorna som dessa aktiviteter sedan genomförs med även verksamhetsstödet kan bli involverat.

Fakultetsrådet genom Dekanus, GA-gruppen och kollegorna inom Framtidens utbildning samverkar om hur vi tillsammans kan underlätta arbetet med att förverkliga KTH:s utvecklingsstrategier.

Den stora utmaningen

Det är relativt lätt att rita upp ett teoretiskt kvalitetssystem på papper: några rutor som beskriver steg i en process och sedan lite feedback-pilar så har de flesta fattat principen. Att skapa ett fungerande systematiskt kvalitetsarbete i vår komplexa verksamhet som upplevs som ett stöd av oss, och inte en belastning, är en helt annan sak.

I dagsläget har vi utvecklade verktyg och metoder för att möta de legala krav vi har på oss som statlig myndighet som bedriver högre utbildning. Det vi har kvar att åstadkomma är att skapa arbetsformer som vi själva upplever gör det enklare för oss att göra ett bra arbete.

Denna senare del ser jag fram mot att arbeta fram tillsammans med alla duktiga medarbetare på ITM-skolan under det kommande året.

/ Gabriel Montgomery, Grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

 

The role of a GA – looking to the future

Being a Director of First and Second Cycle Education (GA) at one of KTH’s schools is an exciting assignment! The role involves participating in various contexts, allowing me to be part of much of KTH’s future development.

The so-called “reform agendas” will guide our work over the coming years.

ITM’s Reform agenda

The President’s Orientation decision regarding the design of KTH’s programme offerings (Swe)

Much of the GA’s work in the coming years will involve translating these reform agendas into tangible actions that move us toward our goals.

In recent years, the Deputy Director of First and Second Cycle Education’s focus has often been on quality work at ITM and KTH. In this first blog post, I’ll try to provide an overview of how the various parts of our quality work fit together. Please feel free to share any feedback or perspectives you may have.

Internally at ITM

At ITM, the Faculty Board holds overall responsibility for the educational quality system, while the FA (Director of doctoral education) and GA are responsible for applying it thoughtfully. This fall, we’ve conducted programme analyses, which we’ve compiled and supplemented into a school report for GRU (undergraduate education). Many thanks to all the program directors, directors of studies, program administrators, and others who contributed; your efforts made a comprehensive report possible.

An action plan accompanies the school report, detailing the priority GRU development activities ITM intends to implement over the next two years. These activities are aligned with ITM’s reform agenda and include:

  • Goal Matrices Development: Further improving how we use goal matrices to link program objectives more constructively across programs. While the matrices are useful if done well, they can sometimes become simple box-ticking exercises. Real value comes when we interpret what these checks mean for course completion within the programs.
  • Faculty Board Support: Enhancing documentation for course establishment and revision. Currently, the Faculty Board’s limited information makes it difficult to assess whether courses meet KTH’s quality standards.
  • Program Development Council Collaboration with the SCI School: Working closely with the SCI school, which provides many courses in ITM’s programs, to foster program development.
  • Tools and Processes for course development: Launching a more automated IT tool in 2025 for course evaluation and analysis, with options to flag courses needing action plans. Both students and faculty will contribute to this. Action plan requirements need thoughtful departmental approaches to ensure they are seen as supportive rather than burdensome.
  • Working with “conflictual problems”: Managing conflicting objectives, such as balancing economic goals with a sustainable work environment, is a common challenge. The more we practice handling these tensions in our daily lives, the more we can bring that experience into our teaching.
  • JML competence development: JML training has begun for unit managers and PAs to improve handling these issues. This expertise will then extend to students, equipping them to act in JML-positive ways.

Many of us involved in first and second cycle education will contribute to this work. While exact roles are still being defined, the goal is to proceed in a collegial way that includes student collaboration. Some parts are already underway.

Together at KTH

Parallel to ITM’s activities, KTH is also working on quality improvements. The Faculty Council holds overall responsibility for ensuring the quality of KTH’s research and first and second cycle education but does not carry out the work itself. Instead, this happens in different contexts:

  • Future Education: Projects within this initiative are focused on developing KTH’s capabilities to meet external demands sustainably.
  • First and Second Cycle Education Committee: The Dean and GA group discuss quality issues here that are then implemented primarily within the schools, sometimes with the support of operational units.

The Faculty Council, together with the Dean of Faculty, GA group, and colleagues in the Future Education, collaborate on realizing KTH’s development strategies.

The Big Challenge

It’s easy enough to outline a quality system on paper, with boxes for steps and arrows for feedback. But creating a functional quality system that supports rather than burdens us in our complex environment is quite another task.

Currently, we have tools and methods to meet our legal requirements as a government higher education institution. But we still need to establish working methods that we feel genuinely help us do our best work.

I look forward to focusing on this latter goal together with all the talented employees at the ITM School in the coming year.

/ Gabriel Montgomery, Director of First and Second Cycle Education at ITM