Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "Kursanalys" mellan 2016-07-13 00:35 av Viggo Kann och 2016-07-13 10:43 av Viggo Kann.

Visa < föregående | nästa > ändring.

Kursanalys

Kursanalys: Programsammanhållande kurs i datateknik, prosam11 Här kommer kursanalysen att finnas efter kursens slut.

Sammanställning av resultaten av tidigare års kursenkäter:


* från reflektionsseminariet i period 4 våren 2012.
* från reflektionsseminariet i period 4 våren 2013.
Sammanställning av kursenkäten i april 2014 Kursenkäten genomfördes parallellt i årskurs 1, 2 och 3 i samband med seminariet i period 4. Dom flesta frågorna hade tre svarsalternativ:1 = ja, i hög grad2 = ja, i viss grad3 = nej, inte allsDet fanns också ett alternativ vet inte, som mycket få svarande valde. I tabellen nedan anges medelsvaret (där alternativet vet inte inte räknats in) per årskurs och totalt. Vissa frågor var inte med för alla årskurser.

åk 1 åk 2 åk 3 totalt Antal svar 156 154 120 430 Har reflektionsseminarierna varit givande? 1,9 1,9 1,9 1,9 ja, i hög grad 20 19 15% 18% ja, i viss grad 73 74 71% 73% nej, inte alls 6 5 9% 7% Har du fått inspiration av att (tidigare seminarier)ha läst de äldre studenternas reflektioner när du själv ska skriva dina egna reflektioner? 2,4 2,3 2,5 2,4 ja, i hög grad 6 6 3% 5% ja, i viss grad 42 48 38% 43% nej, inte alls 40 37 50% 42% Är du bättre på att skriva reflektioner nu än när du började på D-programmet? 2,1 2,0 1,9 2,0 ja, i hög grad 14 17 24% 18% ja, i viss grad 52 53 46% 51% nej, inte alls 19 17 17% 18% Har den skriftliga återkoppling du fått från mentorn på dina reflektionsdokument varit givande? 2,0 2,0 2,1 2,0 ja, i hög grad 21 15 9% 16% ja, i viss grad 58 65 60% 61% nej, inte alls 16 13 17% 15% har inte fått någon återkoppling 5 6 15% 8% Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor? 2,1 2,0 2,2 2,1 ja, i hög grad 11 13 7% 11% ja, i viss grad 60 67 61% 63% nej, inte alls 23 16 27% 21% Har du planer på att studera utomlands inom D-utbildningen? ja, det ingår (läser språkinriktning) 0 9 9% 6% ja, mycket troligt 22 18 12% 18% ja, ganska troligt 16 19 12% 16% det är en möjlighet att överväga 38 28 31% 33% nej 15 21 35% 23% Har du någon gång funderat på att hoppa av D-programmet? 2,2 2,6 2,4 2,4 ja, allvarligt 11 8 13% 10% ja, men inte allvarligt 25 26 29% 26% nej 62 65 57% 61% Om ja, försök komma ihåg vad som bidrog till att du inte hoppade av (flera alternativ kan ges): studievägledningen 17 8 12% 12% studiekamrater 44 58 63% 55% föräldrar och släktingar 32 32 22% 28% lärdomar från prosam 7 3 2% 4% Har du förtroende för att Prosam ska ge dig tillräckligt med stöd för att du ska kunna göra ett informerat val 15 maj? 2,1 2,1 2,1 2,1 ja, i hög grad 9 12 15% 12% ja, i viss grad 38 47 40% 42% nej, inte alls 17 18 19% 18% Tycker du att du känner till prosamkursens mål och syfte? 1,4 ja 67% tveksam 28% nej 5% Har Viggos inledande föreläsning i början av läsåret varit givande? 2,0 ja, i hög grad 172% ja, i viss grad 21% nej, inte alls 10% Har Prosam som helhet varit givande? 1,9 1,8 2,0 1,9 ja, i hög grad 20 21 18% 20% ja, i viss grad 67 73 60% 67% nej, inte alls 9 5 14% 9% Upplever du att du har koll på vilka kurser som finns inom de första tre åren inom ditt program? 2,1 1,7 1,3 1,8 ja, i stort sett alla 13 36 75% 39% ja, i viss grad 59 52 18% 46% nej, bara dom jag läst 27 11 6% 16% Upplever du att lärarna visar vilken roll deras kurser har inom programmet? 2,0 2,0 2,0 2,0 ja, i hög grad 22 14 12% 16% ja, i viss grad 61 69 74% 67% nej, inte alls 17 17 14% 16% Upplever du att kurserna inom programmet hänger ihop? 1,8 1,7 1,6 1,7 ja, i hög grad 26 31 39% 32% ja, i viss grad 65 66 58% 63% nej, inte alls 8 3 3% 5%

Kursanalysen för prosam10 (juni 2013) finns här.

Här är en artikel om prosamkursen, presenterad 1 december 2011 vid tredje utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar.