Visa version
Visa
< föregående
|
nästa >
Jämför
< föregående
|
nästa >
Kursanalys
Kursanalys: Programsammanhållande kurs i datateknik, prosam11
Här kommer kursanalysen att finnas efter kursens slut.
Sammanställning av resultaten av tidigare års kursenkäter:
Sammanställning av kursenkäten i april 2014
Kursenkäten genomfördes parallellt i årskurs 1, 2 och 3 i samband med seminariet i period 4. Dom flesta frågorna hade tre svarsalternativ:
1 = ja, i hög grad
2 = ja, i viss grad
3 = nej, inte alls
Det fanns också ett alternativ vet inte. I tabellen nedan anges först medelsvaret (där alternativet vet inte inte räknats in) och därefter andel för varje svarsalternativ, per årskurs och totalt. Vissa frågor var inte med för alla årskurser.
| åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt | |
| Antal svar | 156 | 154 | 120 | 430 |
| Har reflektionsseminarierna varit givande? | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 1,9 |
| ja, i hög grad | 20% | 19% | 15% | 18% |
| ja, i viss grad | 73% | 74% | 71% | 73% |
| nej, inte alls | 6% | 5% | 9% | 7% |
| Har du fått inspiration av att (tidigare seminarier) ha läst de äldre studenternas reflektioner när du själv ska skriva dina egna reflektioner? | 2,4 | 2,3 | 2,5 | 2,4 |
| ja, i hög grad | 6% | 6% | 3% | 5% |
| ja, i viss grad | 42% | 48% | 38% | 43% |
| nej, inte alls | 40% | 37% | 50% | 42% |
| Är du bättre på att skriva reflektioner nu än när du började på D-programmet? | 2,1 | 2,0 | 1,9 | 2,0 |
| ja, i hög grad | 14% | 17% | 24% | 18% |
| ja, i viss grad | 52% | 53% | 46% | 51% |
| nej, inte alls | 19% | 17% | 17% | 18% |
| Har den skriftliga återkoppling du fått från mentorn på dina reflektionsdokument varit givande? | 2,0 | 2,0 | 2,1 | 2,0 |
| ja, i hög grad | 21% | 15% | 9% | 16% |
| ja, i viss grad | 58% | 65% | 60% | 61% |
| nej, inte alls | 16% | 13% | 17% | 15% |
| har inte fått någon återkoppling | 5% | 6% | 15% | 8% |
| Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor? | 2,1 | 2,0 | 2,2 | 2,1 |
| ja, i hög grad | 11% | 13% | 7% | 11% |
| ja, i viss grad | 60% | 67% | 61% | 63% |
| nej, inte alls | 23% | 16% | 27% | 21% |
| Har du planer på att studera utomlands inom D-utbildningen? | ||||
| ja, det ingår (läser språkinriktning) | 0% | 9% | 9% | 6% |
| ja, mycket troligt | 22% | 18% | 12% | 18% |
| ja, ganska troligt | 16% | 19% | 12% | 16% |
| det är en möjlighet att överväga | 38% | 28% | 31% | 33% |
| nej | 15% | 21% | 35% | 23% |
| Har du någon gång funderat på att hoppa av D-programmet? | 2,2 | 2,6 | 2,4 | 2,4 |
| ja, allvarligt | 11% | 8% | 13% | 10% |
| ja, men inte allvarligt | 25% | 26% | 29% | 26% |
| nej | 62% | 65% | 57% | 61% |
| Om ja, försök komma ihåg vad som bidrog till att du inte hoppade av (flera alternativ kan ges): | ||||
| studievägledningen | 17% | 8% | 12% | 12% |
| studiekamrater | 44% | 58% | 63% | 55% |
| föräldrar och släktingar | 32% | 32% | 22% | 28% |
| lärdomar från prosam | 7% | 3% | 2% | 4% |
| Har du förtroende för att Prosam ska ge dig tillräckligt med stöd för att du ska kunna göra ett informerat val 15 maj? | 2,1 | 2,1 | 2,1 | 2,1 |
| ja, i hög grad | 9% | 12% | 15% | 12% |
| ja, i viss grad | 38% | 47% | 40% | 42% |
| nej, inte alls | 17% | 18% | 19% | 18% |
| Tycker du att du känner till prosamkursens mål och syfte? | 1,4 | |||
| ja | 67% | |||
| tveksam | 28% | |||
| nej | 5% | |||
| Har Viggos inledande föreläsning i början av läsåret varit givande? | 2,0 | |||
| ja, i hög grad | 12% | |||
| ja, i viss grad | 21% | |||
| nej, inte alls | 10% | |||
| Har Prosam som helhet varit givande? | 1,9 | 1,8 | 2,0 | 1,9 |
| ja, i hög grad | 20% | 21% | 18% | 20% |
| ja, i viss grad | 67% | 73% | 60% | 67% |
| nej, inte alls | 9% | 5% | 14% | 9% |
| Upplever du att du har koll på vilka kurser som finns inom de första tre åren inom ditt program? | 2,1 | 1,7 | 1,3 | 1,8 |
| ja, i stort sett alla | 13% | 36% | 75% | 39% |
| ja, i viss grad | 59% | 52% | 18% | 46% |
| nej, bara dom jag läst | 27% | 11% | 6% | 16% |
| Upplever du att lärarna visar vilken roll deras kurser har inom programmet? | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
| ja, i hög grad | 22% | 14% | 12% | 16% |
| ja, i viss grad | 61% | 69% | 74% | 67% |
| nej, inte alls | 17% | 17% | 14% | 16% |
| Upplever du att kurserna inom programmet hänger ihop? | 1,8 | 1,7 | 1,6 | 1,7 |
| ja, i hög grad | 26% | 31% | 39% | 32% |
| ja, i viss grad | 65% | 66% | 58% | 63% |
| nej, inte alls | 8% | 3% | 3% | 5% |
| Flervariabelkursen låg tidigare som obligatorisk kurs i ettan. Sedan 2012 är kursen istället valbar i årskurs 3. Vissa masterprogram och enskilda kurser har flervariabel som förkunskapskrav, men för många inriktningar behövs kursen inte. Vad tycker du om detta? | ||||
| bra förändring | 26% | 27% | 26% | |
| spelar ingen roll | 12% | 12% | 12% | |
| bättre som det var förut | 38% | 42% | 40% | |
| D-programmet läser nu 9 hp diskret matematik i årskurs 3. Ett förslag är att flytta 3 hp (såsom funktionsbegreppet, mängder och grundläggande kombinatorik) till årskurs 1 så att den datalogiska matematiken ska introduceras tidigt i utbildningen. Vad tycker du om detta förslag? | ||||
| bra förändring | 67% | |||
| spelar ingen roll | 11% | |||
| bättre som det var förut | 6% | |||
| D-programmets utbildning i skriftlig och muntlig kommunikation ligger i kommunikationskursen i årskurs 1 (förutom för den som går språkinriktning). Hur tycker du att kommunikationsundervisningen ska vara organiserad? | ||||
| Behåll kursen i årskurs 1. | 30% | 40% | 31% | 34% |
| Kursen bör flyttas till årskurs 2 eller 3. | 23% | 11% | 16% | 17% |
| Undervisningen bör delas upp och läggas i samband med andra kurser där kommunikationen behövs (som MVK och kexjobb). | 29% | 28% | 30% | 29% |
| Ingen undervisning i kommunikation behövs. Färdighetsträningen i andra kurser räcker. | 9% | 10% | 13% | 10% |
Kursanalysen för prosam10 (juni 2013) finns här.
Här är en artikel om prosamkursen, presenterad 1 december 2011 vid tredje utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar.