Ny version av KTH-ordboken

Årets uppdatering av KTH:s svensk-engelska ordbok har lagts upp. Språkkommittén som ansvarar för ordboken har i år lagt till eller ändrat drygt 80 poster. Flera nya begrepp i ordboken har med framtidens utbildning att göra, till exempel aktivt lärande, självbedömning och studentcentrerad undervisning. Ett antal nya termer i Universitets och högskolerådets ordbok har också lagts till i KTH-ordboken, såsom antagen med villkordistansundervisning, årskull och en ny engelsk översättning av högskolepedagogik: higher education pedagogy. Några andra termer som tillkommit är arbetsplatsträff, hederskodex, jämställdhet och likabehandling. Om du undrar vad något av detta heter på engelska, slå upp i KTH-ordboken!

KTH-ordbokens nya version kan laddas ner i sin helhet från språkkommitténs gruppwebb. Den finns också för interaktiv sökning.