KTH Logo

Is the unexpected presence of northern light a sign of a brighter future?

Foto: Anna Larsson, mitti.se

In English further down.

Är det oväntade norrskenet ett tecken på en ljusare framtid?

Kära kollegor,

Jag hoppas att du har kopplat av från jobbet och kunnat njuta av julledigheten med dina närmaste vänner och familj.

Nu, i inledningen av 2022, är vi fortfarande i en situation som innebär begräsningar, både i samhället och på KTH. Det påverkar våra möjligheter att utföra vårt arbete på ett ”normalt” sätt. Det viktigaste nu är att hålla oss uppdaterade om situationen och sedan tillsammans med din närmaste chef planera arbetsaktiviteterna. Jag vill påminna om att den senaste informationen om covid-19 presenteras på denna länk:

Information från KTH gällande covid-19

ITM:s ledningsgrupp har startat året med ett digitalt möte för att planera årets aktiviteter. Vi följer ”KTH:s årshjul”, som har olika aktiviteter inplanerade under året. På mötet fokuserade vi på hur vi sätter deadlines och väljer ansvariga personer för olika aktiviteter som behöver genomföras under 2022 enligt den aktivitetsplan som vi får av rektor Sigbritt Karlsson. Bland de många  hållpunkterna i denna vill jag nämna några. Som ni vet har resultaten från RAE-utvärderingen lämnats till institutionerna. Utifrån denna information får varje institution i uppdrag att göra en plan för den framtida forskningsverksamheten. Planen ska lämnas in till rektor senast den 30 september. Dessutom har vi inom utbildningsområdet fått i uppdrag att vidareutveckla ”livslångt lärande” samt fortsätta arbetet med att implementera digitala lärandeaktiviteter som en del i våra kurser.

Jag vill också nämna att vi under 2022 givetvis kommer att arbeta vidare med genusaspekter. Här vill jag tacka Annika Borgenstam för hennes ambitiösa arbete under de senaste åren där hon lett arbetet med att skapa lokala och ITM-övergripande grupper för att arbeta med dessa aspekter. Jag vill även välkomna nya JMLA – Martin Edin Grimheden – som kommer att fortsätta detta arbete under 2022. Ni kommer att höra mer från honom och hans ambitioner framöver.

Till sist hoppas jag att många av er fick upplevda norrskenet Aurora Borealis för ett par dagar sedan. Detta är väldigt ovanligt här i Stockholmsregionen. Kan det vara ett tecken på att en ljusare framtid är på väg? Under de år jag bodde i Luleå upplevde jag detta fantastiska fenomen många gånger. Det är en hisnande sak att se ljusen och att höra bruset från gnistorna. För er som missat detta fenomen finns några bilder på följande hemsida:

Magiskt norrsken över Stockholm (mitti.se)

Ni som vill vara förberedda nästa gång det kan hända kan följa exempelvis denna hemsida:

Aurora-service.eu

/Pär Jönsson, ITM:s skolchef

Is the unexpected presence of northern light a sign of a brighter future?

Dear colleagues,

I hope that you have relaxed from work and enjoyed the holiday with your closest friends and family.

During the start of 2022, we have still experienced a situation where we have some restrictions in society and at KTH. This has and is influencing our possibilities to carry out our work in a “normal” manner. However, the most important thing in a situation like this is to keep ourselves updated on the situation and then together with your closest manager plan the work activities. I want to remind you that the latest covid-19 information is presented on this link:

Information from KTH regarding COVID-19

The ITM Management Group has started the year with a digital meeting to plan for activities that will occur during the year. Here, we follow the “KTH årshjul”, which shows that different activities will take place during different times of the year. This particular meeting focused on how we can set deadlines and select responsible people for different activities that we need to carry out during 2022 according to the Activity Plan which we receive from President Sigbritt Karlsson. Among the many activities, I wish to mention a few. As you know, the RAE evaluation results have been given to the departments. Based on this information, each department is given the task to make a plan for future research activities. This needs to be handed to the President by September 30. In addition, within the education area, we have been given the task to further develop “life-long learning” activities as well as continue the work to implement digital learning activities as part of our courses.

I also want to mention that during 2022 we will, of course, continue to work on gender aspects. Here, I wish to thank Annika Borgenstam for her very active work during the last years where she has led the development of creating local ITM groups to work with these aspects. I also wish to welcome the new JMLA Martin Edin Grimheden, who will continue this work in 2022. You will soon hear more from him regarding his ambitions.

Finally, I hope that some of you experienced the northern lights, Aurora Borealis, a couple of days ago. This is very unusual here in the Stockholm region, which may be a sign that a brighter future is coming? However, when I lived in the northern town Luleå I experienced this fantastic phenomenon many times. It is a breathtaking thing to see the lights and to hear the noise from the sparks. Those of you who missed this phenomenon can, for example, find some pictures at the following website:

Magiskt norrsken över Stockholm (mitti.se)

For those of you that missed the northern lights, but strongly wants to experience them, can follow a website as, for example, the following to be able to track when it will occur again:

Aurora-service.eu

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

 

Back to normal and mushroom hunts!

In English further down.

I vanliga hjulspår och jakt efter svamp

Kära kollegor, vi fick en drastisk förändring på KTH när regeringen bestämde sig för att återöppna samhället. Många lärare har, precis som jag, njutit av att undervisa i klassrum igen eftersom interaktionen mellan oss och eleverna blir så mycket större jämfört med i zoomundervisning. Men vi har även lärt oss mycket av perioden då de flesta kurserna var digitala. Alla lärare har ändrat sina sätt att undervisa, och många kommer att behålla sina nyutvecklade digitala koncept framöver. Nu är det dags att lära av varandra för att påskynda anpassningen av undervisningen till ett digitalt samhälle. Jag tycker att livslångt lärande med digitala metoder är extra spännande!

Jag hörde nyligen om ett gott exempel från en annan skola där biträdande professor Johan Jansson lyckades öka antalet studenter från 20 till 10 000 (!) per år när han gav kursen High Performance Finite Element Modeling på edX som en digital kurs. Detta är ett imponerande exempel på hur digitalisering kan hjälpa lärare att nå en större grupp och öka KTH:s inflytande.

I ITM:s ledning fortsätter vi med våra möten som vanligt och vi träffas varannan vecka. Då brukar jag berätta om mina möten med rektor medan prefekter och administrativa chefen delar information från sina verksamheter. Vi har många aktuella och planerade aktiviteter. Vi håller dig uppdaterad genom vårt nyhetsbrev, intranät och APT-möten.

Protokoll från ledningsgruppsmöten

En viktig aktivitet som jag särskilt vill peka på är arbetet med att skapa en ny stark insitution för produktion genom sammanslagningen av institutionerna för industriell produktion och hållbar produktionsutveckling. Som ni nog känner till leder professor Magnus Wiktorsson det arbetet. Han har haft många diskussioner med medarbetare på båda institutionerna och med representanter från industrin. Här om dagen träffade till exempel jag och Magnus representanter från Scania. De gladde sig över KTH:s ambitioner att stärka utbildning och forskning inom produktion, eftersom det i sin tur kommer att gynna Scania. Senare i år, när arbetet har blivit mer strukturerat, kommer Magnus dela med sig av sina tankar och utvecklingen i en separat blogg.

Nu över till lite naturreflektioner. Under distansarbete har en del upptäckt att naturen är en fantastisk plats för reflektioner och avkoppling efter en hel dag med zoommöten. Jag tror att många av oss kommer att fortsätta besöka naturen även när arbetet är normalt igen. Jag kan starkt rekommendera att packa en matsäck och göra en tur till skogen för att plocka lite av det överflöd av svampar som finns den här tiden på året. I helgen fick jag ihop en liten korg med läckerheter, som ni ser på bilden. För dig som inte är så erfaren inom “svampjakt” är den självklara frågan, hur hittar jag svampen? Jag är ingen expert, men jag kan dela med mig av en erfarenhet från i höst. Följ de uppbökade spåren efter vildsvinen! Det finns goda chanser att du hittar din skörd i området där de redan har bökat efter svamp, eftersom de växer så snabbt!

/Pär Jönsson, ITM:s skolchef

 

Back to normal and mushroom hunts!

Dear colleagues,

We have experienced a drastic change in activities here at KTH when the government has decided that society should open up again. Many teachers like me have found that it is fantastic to teach in a classroom again since the interactions between students and the teacher become so much more active compared to only performing education using zoom. Nevertheless, we have learned so much from the period when most of the teaching took place in digital rooms. All teachers have changed their ways of teaching, and many will keep some newly developed digital concepts even in the future. Now it is time to learn from each other to speed up the adaptation of the teaching to a digital society. Especially the life-long-learning possibilities using digital methods is exciting.

I have seen examples from another school where Assistant Professor Johan Jansson increased the number of students from 20 to 10 000 (!) per year when providing the course High-Performance Finite Element Modeling on edX as a digital course. This is an imposing example of how digitalization can help teachers reach a larger audience and improve KTH’s impact.

On a daily basis, the ITM management continues to run our meetings as usual. We meet in the management group every second week. Here, I provide information from the meetings with the President and the Department Heads, and the Administrative Head includes information from their activities. We have many ongoing and planned activities. We will keep you informed in our newsletter and through your usual channels in the unit meetings.

Protocols from ITM management meetings (Swedish)

An important activity that I wish to stress is the ongoing work on creating a new strong department focusing on production through a merger of the Department of Production Engineering and the Department of Sustainable Production Development. As you know, Professor Magnus Wiktorsson leads this work. He has had many discussions with employees in both departments and with representatives from the industry. As an example, yesterday Magnus and I met with representatives from Scania. They were happy to hear about KTH’s ambitions to strengthen the production area’s education and research, which will benefit Scania. We will let Magnus share his views later this year in a separate blog when the work has become more structured to keep you updated on this development.

Now over to some nature thoughts. During remote work, some people have discovered that nature is a fantastic place to enjoy reflections and relaxation after a full day of zoom meetings. I think many of us will keep visiting nature even when work is back to normal. I recommend packing some food and making a trip to the forests to collect some of the abundance of mushrooms available this time of the season. This weekend I gathered some lovely mushrooms, as seen from the enclosed picture. For you who are not so experienced in “mushroom hunting,” the obvious question is, how do I find mushrooms? I am not an expert, but I wish to share an experience I got this fall. Follow the diggings of the wild boars! There is a good chance that you will find your harvest in the same area where they have been eating since mushrooms grow so fast!

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

 

Start-up after a great summer break

In English further down.

Uppstart efter en härlig sommar

Kära kollegor,

Jag hoppas att ni har haft en skön semester allihop, då ni haft möjlighet att göra saker ni inte har chans att göra under er normala arbetsperiod. Jag anar att de flesta av er har stannat i Sverige och njutit av det varma vädret. Förmodligen har dagarna fyllts med vatten- och naturaktiviteter som bad, segling, fiske, vandring etc. men också kvalitetstid med familj och vänner. Oavsett vad du har gjort förmodar jag att du är full av energi för att komma tillbaka till jobbet igen – Välkommen tillbaka!

När du återvänder till KTH märker du att KTH:s campus är fyllda med nya studenter, de så kallade nollorna. Situationen i Sverige och på KTH gör att vi kan återgå till nästan normala förhållanden, men med vissa säkerhetsåtgärder. Därmed ser vi studenterna sjunga, dansa och umgås på våra campus. Här vill jag passa på att informera dig om att studentkåren THS har arbetat hårt för att säkerställa att alla aktiviteter utförs säkert, vilket beskrivs i THS-dokumentet Mottagningen 2021, covid-19.

På ITM-skolan har vi också startat upp våra aktiviteter, främst med fokus på planering och förberedelser för möten och evenemang som kommer att äga rum under augusti och september. Vi kommer att ha en situation med många möten på plats på KTH, men i stora rum för att möjliggöra ett säkert avstånd mellan deltagarna. Men vi kommer också att ha hybridmöten där vissa deltar på plats och andra på zoom. Vi håller dig uppdaterad om kommande aktiviteter med hjälp av våra duktiga kommunikatörer.

Picked berries in two bowls by a window.

Slutligen vill jag berätta om min sommar. Som vi alla vet har vädret varit väldigt varmt. Detta har gett oss goda förutsättningar för att odla frukt och grönsaker. Jag och min familj har skördat möngder av tomater, körsbär, röda vinbär och en handfull andra bär och grönsaker. Det är ett stort nöje att njuta av dessa ekologiska godsaker! Utöver det har jag och de andra familjemedlemmarna slutfört ett stort projekt i sommar: att lägga sten på vår uppfart. Min son, som är certifierad stensättare, ledde detta lagarbete!

/ Pär Jönsson, Skolchef för ITM-skolan

Start-up after a great summer break

Dear colleagues,

I hope that each of you has had a great vacation where you have had the opportunity to do those things you never had a chance to do during your normal working period. I believe that most of you have stayed in Sweden and enjoyed the pretty warm weather. Probably your daily agenda has been filled with water and nature activities such as swimming, sailing, fishing, hiking, etc. but also chances to spend quality time with family and friends. No matter what you have done, I think you are full of energy to get back to work again – Welcome back!

When you return to KTH, you notice that KTH campuses are filled with new students, the so-called zeros (nollor). The situation in Sweden and at KTH allows us to return to almost normal conditions, but with some safety precautions. Thus, we see them singing and dancing as well as walking on the streets of our campuses. Here, I should inform you that the student organization THS has worked hard to ensure that all activities are carried out safely, as is described in the THS document Reception 2021, covid-19.

At the ITM School, we have also started up our activities, mainly focusing on planning and preparations for meetings and events that will take place during August and September. We will have a situation where we will have many meetings IRL at KTH, but in large rooms to allow a safe distance between the participants. However, we will also have hybrid meetings where some participate on-site and others on zoom. We will update you on our coming activities with the help of our excellent communicators.

Picked berries in two bowls by a window.

Finally, I will let you know what I did this summer. As we all know, the weather has been very warm. This has resulted in good conditions to grow fruits and vegetables. Thus, my family has harvested many tomatos, cherries, red currants, and a handful of other berries and vegetables. It is a great pleasure to enjoy these ecologic treats! In addition to this, the other family members and I have completed a major project this summer: putting pavers in our driveway. My son, a certified paviour, led this teamwork!

/ Pär Jönsson, Head of the ITM School

 

Summer greetings

The Head of school, Pär Jönsson, sums up a year with unusual conditions. He also reveals a surprise…

Subtitles in Swedish and English can be turned on and off on the CC button below the video.

Now we see the light in the tunnel

In English further down.

Nu ser vi ljuset i tunneln

Kära kollegor,

Nu är vi inne i årets vackraste årstid, om ni frågar mig. Efter en lång mörk vinter kan vi äntligen följa naturens omvandling från mörka färger till gröna och andra ljusa färger. (Till och med jag kan upp leva det, som är färgblind!). Just nu är fruktträd och särskilt körsbärsträd i full blom. Jag älskar dem och har sex av dem i min lilla trädgård. Deras ljusa blommor symboliserar att årets ljusaste årstid står för dörren, då vi nordbor vaknar och börjar blomstra igen. Solen ger oss energi att genomföra våra favoritaktiviteter på sommaren.

Men innan ni kan börja njuta av sommaren finns det förstås saker att göra. Om du inte redan har planerat din semester tillsammans med din närmaste chef, gör det så snart som möjligt. Det är viktigt för ledningen att se till att vi har en fungerande KTH även om de flesta av oss har semester. Till exempel måste administrativa processer som att betala ut löner etc. fungera även under semestern. Jag vill också nämna att rektor sagt att vi måste ta minst fyra veckors semester under sommaren. Vi hör många medarbetare som vill spara så mycket som möjligt av sina semestrar, så att de kan resa på hösten när det blir möjligt. KTH kan dock inte avvara så många människor på hösten när campus åter är full av aktivitet. Det är alltså vår plikt att ta större delen av semestern under sommaren när KTH-aktiviteterna är som minst.

Det finns också många andra saker som måste göras före sommarsemesterperioden. Lärarna håller för närvarande sina sista föreläsningar och har börjat förbereda examinationer. Sedan måste de betygsätta tentorna innan semestern kan börja. Här är naturligtvis samarbetet med administratörer som hjälper till att förbereda tentor, rapportera examensresultat etc. Vi ser även en trend att många licentiatseminarier och disputationer äger rum under terminens sista veckor. Jag har hört att så många som 30 (!) disputationer kommer att äga rum under vårterminen på ITM, men jag låter Mats fylla i med mer information om dessa doktorander och deras stöttande handledare i en framtida blogg.

Se nu till att du tar tillräckligt med ledig tid för att njuta av denna vackra vårsäsong eftersom den är kort men extremt vacker!

Pär Jönsson, Skolchef på ITM-skolan

Now we see the light in the tunnel

Dear colleagues,

From my point of view, we are experiencing the most beautiful season of the year. After a long dark winter, we can finally follow nature’s transformation from dark colours to green and other bright colours. (Even I can experience it, even though colour blind!). Currently, the fruit trees and especially the cherry trees are in full bloom. I love these trees, and I have six of them in my small garden. Their bright blooming represents the entrance to the brightest season of the year, where people like us that live up here in the “Northern part of the world” wake up and start to bloom again. The sun provides the energy for all of us to carry out our favorite summer activities.

Before all of you can start to enjoy the wonderful coming summer, there are, of course, a number of things to do. If you have not already planned your vacation together with your closest manager, please do as soon as possible. It is necessary for the management to make sure that we have a working KTH even though most of us will have vacation. For example, administrative issues such as paying out salaries, etc. need to function even during the vacation period. I also wish to mention that the President said that we need to take at least four weeks vacation during the summer period. We hear many people that wish to save as much as possible of their vacation, so that they can travel in the autumn when it becomes easier to travel. However, KTH cannot let so many people in the autumn when the campus will be full of activities. Thus, it is the duty of all of us to take the majority of the vacation during the summer when the KTH activities are the fewest.

There are also many other things that need to be done before the summer vacation period. The teachers are currently providing the last lectures and have started to prepare for examinations. Then, they need to grade the exams before the vacation can begin. Here, the collaboration with administrators that assist in setting up exams, reporting exam results, etc., is, of course, essential. It is also a trend that many Licentiate seminars and Doctoral defenses take place during the last weeks of the semester. I have heard that as many as 30 (!) Ph.D. defenses will occur during this spring semester, but I will let Mats fill in on more details regarding these accomplishments by the Ph.D. students and their supporting advisors in a future blog.

Make sure that you take enough spare time to enjoy this beautiful spring season because it is short but extremely beautiful!

/ Pär Jönsson, Head of the ITM School