KTH Logo

Longing for the whiteboard

In English further down

Med längtan tillbaka till whiteboarden

På väg tillbaka

Jag tror att vi alla ser fram emot en höst där vi förhoppningsvis kommer att kunna återgå till mer normala arbetsförhållanden. För många av oss har pandemin inneburit nya sätt att undervisa och mötas, och med det har vi idag lättare att bedöma för- och nackdelar med distansarbete. På längre sikt kommer pandemin säkert leda till att vi ändrar hur vi disponerar såväl vår arbetstid som de utrymmen vi har på campus för undervisning, möten och experiment.

Med de nya insikterna hoppas jag att vi alla kommer att hitta lämpliga kombinationer av olika arbetsformer för att bli mer effektiva och kreativa, samtidigt som vi har tid för alla andra delar av våra liv. Detta gäller inte minst för våra doktorander som tidvis upplever hög arbetsbelastning och som under pandemin ofta varit mer ensamma och isolerade än vanligt.

Att återfå tydligare rutiner i vardagen kan i många fall vara ett stöd för att hålla uppe motivation och arbetstempo. Men ännu viktigare är givetvis den sociala biten av arbetet, något många av oss saknat. Jag ser fram emot att kunna lösa enklare frågor om undervisning och forskning snabbt och smidigt på kontoret eller vid gemensamma fikapauser och luncher i stället för att boka ett zoommöte. Det ska också bli skönt att få dela idéer framför en fysisk whiteboard och inte bara genom virtuella post-its.

Under senhösten kommer vi förhoppningsvis kunna återuppta ITM:s årliga doktorandkonferens – IRL. Det finns ett stort behov av att träffas över organisations- och forskningsdisciplingränser, men givetvis bara om det kan anses säkert. Mer information om detta kommer när vi ser hur återgången till vardagen kommer att påverka smittspridningen i samhället. Jag håller tummarna för att vi ska kunna ses snart.

Individuella studieplaner

Jag vill även ta upp ett antal aktuella ämnen som berör vår forskarutbildning. Alldeles nyligen fick jag ta del av resultatet från en internrevision av ISP-systemet (system för individuella studieplaner). Där pekar man på en rad saker som kan förbättras. Bland annat är det tydligt att många av oss kan bli bättre på att både ta fram våra doktoranders första individuella studieplan och uppdatera dessa regelbundet. Vi skulle med relativt begränsade insatser också kunna förbättra den information som finns i studieplanerna.

Samtidigt har vi blivit påtagligt bättre på att använda ISP-systemet sedan det digitaliserades. Men – det digitala ISP-systemet har fortfarande sina brister vilket är en anledning till att det inte alltid används på förväntat sätt. ISP är emellertid viktigt för att göra fokus, förväntningar och ansvar tydliga. Systembristerna är inte en giltig ursäkt för att strunta i det. I stället vill jag uppmuntra både handledare och doktorander lämna förslag på hur systemet kan förbättras.

Internationella gäster

Ytterligare ett tecken på att livet återgår till det normala är att vi snart kan se fram emot att ha internationella kollegor på plats som gästforskare. Jag vill i sammanhanget passa på att påminna om att det är dags att utforma platser för CSC-stipendiater. Detta gäller både de CSC-doktorander som skrivs in på KTH, där det krävs viss medfinansiering, liksom kinesiska gästforskare och gästdoktorander som vill tillbringa en kortare tid på KTH och där det inte ställs krav på finansiering från KTH:s sida. Så snart pandemin klingat av hoppas jag att vi alla kan dra nytta av nya och mer flexibla arbetsformer. Ser fram emot ett ökat samarbete med internationella kollegor, både i form av fler inkommande forskare och att vi själva återigen kan besöka utländska lärosäten.

/ Mats Magnusson, Forskarutbildningsansvarig på ITM-skolan

Longing for the whiteboard

Returning to a more normal life

I think we’re all looking forward to an autumn where we hopefully can go back to more normal working conditions. For many of us, the pandemic has meant new ways of teaching and meeting.  Today it’s easier to assess the pros and cons of teleworking. In the longer term, the pandemic most certainly leads us to change how we dispose of our working hours and the spaces available on campus for teaching, meetings, and experiments.

With the new insights, I hope we’ll find suitable combinations and ways to work to become more efficient and creative, at the same time as we have time for other parts of our lives. This applies not least to our doctoral students who occasionally experience a high workload and who during the pandemic often have been more lonely and isolated than usual.

Regaining routines in everyday life can in many cases support motivation and work pace. But even more important is of course, the social part of the work, something many of us have missed. I look forward to solving simple questions about teaching and research quickly and easily in the office or during joint coffee breaks and lunches instead of having to book a zoom meeting. It will also be nice to share ideas in front of a physical whiteboard instead of using virtual post-its.

Individual study plans

In addition, I would like to address a number of current topics that concern our doctoral education. Recently, I saw the results of an internal audit of the ISP system (system for individual study plans). It points to a number of things that can be improved. Among other things, it is clear that we can improve both by developing our doctoral students’ first individual study plan and updating them regularly. With relatively limited efforts, we could also improve the information in the study plans.

On the other hand, we have become significantly better at using the ISP system since it was digitized. But – the digital ISP system still has its shortcomings, which is one reason why it is not always used as expected. However, ISPs are important for making focus, expectations and responsibilities clear. System deficiencies are not a valid excuse to ignore them. Instead, I want to encourage both supervisors and doctoral students to make suggestions on how the system can be improved.

International guests

Another sign that life is returning to normal is the fact we can look forward to having international colleagues on-site again as guest researchers. In this context, I would like to remind you that it is time to design positions for CSC fellows. This applies to the CSC doctoral students who enrol at KTH, where some co-financing is required, and to Chinese guest researchers and guest doctoral students who want to spend a shorter time at KTH and where there is no requirement for funding from KTH. As soon as the global spread of covid-19 subsides, I hope that we can benefit from new and more flexible work forms in terms of increased collaboration with international colleagues, more incoming researchers, and more frequent stays at foreign universities.

/ Mats Magnusson, Director of Third-Cycle Education at the ITM School

Photo: Kaleidico on Unsplash

Teleworking – our new reality

In English further down.

Distansarbete – vår nya verklighet

Nu är det fokus och livliga diskussioner på KTH kring distansarbete. Precis som om det vore något nytt! Inom kärnverksamheten kallas det till vardags för förtroendearbetstid. Det vill säga: arbetstid som en arbetstagare har förtroende att själv disponera med hänsyn till sina arbetsuppgifter. I och med pandemin har frågan om förtroendetid aktualiserats, och är på väg att formaliseras under termen distansarbete.

Även inom stödverksamheten diskuteras frågan. I ena ringhörnan distansarbete ett par dagar i veckan; i den andra kontorsrummet mellan 08.00-16.30, fem dagar i veckan. På ITM har vi haft många och lång diskussioner om detta inom den administrativa ledningen. Vi kan konstatera att arbetet har fungerat bra, trots ett och ett halvt år av ovanliga arbetsförhållanden. Lite tråkigt har det allt varit att inte träffa kollegor IRL, men fungerat har det ändå.

Vår första workshop om distansarbete höll vi redan i januari. Det stod tidigt klart att samhället – och arbetsplatserna – inte skulle återgå till hur det såg ut före covid-19. Och som arbetsledare kom vi snabbt fram till att någon förändring var vi villiga att acceptera, det handlar faktiskt om att ha förtroende för våra medarbetare. Och naturligtvis gör vi inget undantag inom KTH, vi har förtroende för alla våra medarbetare – oavsett om det kallas förtroendearbetstid eller distansarbete. Men för att detta ska fungera behöver vi en tät och kontinuerlig dialog mellan chef och medarbetare. Det bygger just på det ömsesidiga förtroendet och ansvaret för arbetstiden.

Ibland har jag fått frågan: ”Men tänk på de som inte kommer att leverera?”. Ja, med så många anställda finns det alltid någon eller några som levererar i underkant – men så är fallet även vid kontorsarbete. Om några av våra medarbetare inte levererar så är det oftast inte en fråga om var arbetet utförs. Orsakerna kan vara många: hemförhållanden, att inte trivas med sitt arbete, sjukdom etc. Det är frågor som vi får hantera – distansarbete eller inte.

Vi möts också av frågan: ”bryr ni er inte om att vara verksamhetsnära?”. Och visst gör vi det, det är vårt huvudfokus! Men vad betyder verksamhetsnära 2021? ITM sitter utspritt över hela Campus Valhallavägen, vi har ett campus i Södertälje. Vi har identifierat verksamhetsnära med följande ledord:

  • Hög kompentens inom de administrativa områdena och dess processer.
  • Tillgängliga.
  • Serviceinriktade.
  • Digitaliserade.

Och här skiljer sig inte stödverksamheten från kärnverksamheten i någon större bemärkelse. Även skolans lärare måste ju vara verksamhetsnära. Att vara tillgängliga och ha hög kompetens ut mot skolans studenter bland annat, oavsett om undervisningen sker på distans eller på plats.

Inom stödverksamheten kommer vi att bevilja hemarbete till de medarbetare som har arbetsuppgifter som gör detta möjligt. Naturligtvis är det frivilligt. Det innebär att alla måste vara på kontoret åtminstone tre dagar per vecka. En dag i veckan kommer varje enhet att ha som en gemensam arbetsdag på kontoret. Detta för att alla någon gång i veckan ska få träffas. Och givietvis måste hemarbetet styras för att det ska fungera! Alla kan inte vara borta samma dag, kontoret ska vara bemannat under arbetsveckan, men alla behöver inte vara där samtidigt. Vi måste lära oss att planera om våra arbetsuppgifter. Vissa arbetsuppgifter passar bättre att göra i lugn och ro, andra passar bättre på kontoret.

Vi kommer att bevilja hemarbete terminsvis för att sedan följa upp det på individnivå, gruppnivå och ut mot kärnverksamheten. Distansarbetet ska ju inte bara passa den enskilda individen, även gruppen måste tillsammans komma överens om formerna för distansarbetet.

I och med den nya arbetssituationen där färre är på plats samtidigt, kommer vi att se över våra lokaler, precis som många andra arbetsplatser nu gör. Man får vara beredd att dela rum med någon, det är kostsamt med tomma kontorsrum som inte nyttjas fullt ut. Detta är ett steg i att få ner täckningsbidraget. Vi tar hjälp med denna fråga från lokalplaneringen vid GVS där de är proffs på just att optimera lokaler.

I februari 2022 kommer vi att anordna en gemensam konferens för stödverksamheten med temat ”Verksamhetsnära”. Tanken är att bjuda in representanter från kärnverksamheten och diskutera vilket stöd de behöver för att kunna fokusera på utbildning, forskning och tredje uppgiften utan att känna att de administrativa uppgifterna blir allt för tunga.

Jag är övertygad om att ITM:s medarbetare inom stödverksamheten kommer att leverera på samma höga nivå som före och under covid-19 – både på distans och på kontoret. Det förtroendet har jag för medarbetarna!

/ Christina Carlsson, Administrativ chef på ITM-skolan

Teleworking – our new reality

At the moment, there are loud discussions about teleworking at KTH. As if that was something new! Within the core business, it is called unregulated working hours (förtroendearbetstid). That means working hours that an employee has the confidence to organize themself – naturally in regard to the work tasks. With the pandemic, the topic of unregulated working hours has come to the fore and is about to be formalized under the term teleworking.

The issue is an ongoing match within the professional support at all levels. In one ring corner, telework a couple of days a week; in the other, work performed on-site at campus between 08.00-16.30, five days a week. Within the ITM administrative management group, we have had many – and long – discussions about this. We can establish that the co-workers have performed well despite unusual working conditions for a year and a half. It has been a bit boring not to meet colleagues IRL, but the work was done, and performed well.

We had our first workshop on telework in January. At an early stage, it was evident that that society – and its workplaces – would not return to how it used to be before covid-19. And as managers, we quickly concluded that we were willing to accept some kind of change; it’s a matter of having confidence in our employees. And, of course, we make no exception at KTH; we trust all our employees – regardless of whether it is called unregulated working hours or teleworking. But for this to be successful, we need a close and continuous dialogue between leaders and employees, based on mutual trust and responsibility for working hours.

I have been asked: “But what about those who don’t deliver?”. Correct, with many employees, there are always a few who underperform – but this is the case for work on-site too! If some of our employees do not deliver, it is usually not a question of where the work is performed. The reasons can be many: home conditions, being unhappy with their work, illness, etc. These are issues that we have to deal with – teleworking or not.

Another question I get is: “Don’t you care about being close to the core business?” And of course, we do; it’s our main focus! But what does “being close to the core business” mean in 2021? ITM is spread all over campus Valhallavägen, and we have one campus in Södertälje. We have identified ”working close to our core-business” with the following keywords:

  • High competence in the administrative areas and their processes.
  • Accessible.
  • Service-oriented.
  • Digitized.

Quite frankly, this goes for both ITM’s support and ITM’s core activities. The school’s teachers must also be close to the core business. They need to be accessible and have a high level of competence towards the school’s students, among other things – regardless of whether the teaching takes place at a distance or on-site.

Within the support units, we will grant remote work two days a week for employees who have tasks that allow it. But of course, it is voluntary. Everyone must be at the campus office at least three days a week. Each unit will have a joint working day at the campus office to meet IRL one day a week. And of course, telework has to be planned and managed for it to work! Not everyone can be absent the same day, the office must be populated during the week, but not everyone needs to be there at the same time. We must learn to re-organize our tasks. Some tasks need tranquility; others are better performed in the office.

We will grant telework on a semester basis and follow it up individually, at a group level and in relation to the core business. The telework must not only suit the individual, the group must also agree on the set-up.

With a new work situation where fewer people are on-site simultaneously, we will review our premises, just like many other workplaces do. You must be prepared to share a room with someone, it is costly with empty and under-utilized office rooms. This is one step in reducing the contribution margins. We have asked GVS for help to optimize our premises – they have experts in this field.

In February 2022, we will organize a joint conference for the professional support team at ITM with the theme “Close to the core business”. The idea is to invite representatives from the core business and discuss what support they need to focus on education, research, and outreach, without feeling that the administrative tasks become too heavy.

I am convinced that ITM’s employees in the professional support will deliver at the same high level as before, and during, covid-19 – both as teleworkers and working on-site. I have confidence in the employees!

/ Christina Carlsson, Head of Administration at the ITM School

Start-up after a great summer break

In English further down.

Uppstart efter en härlig sommar

Kära kollegor,

Jag hoppas att ni har haft en skön semester allihop, då ni haft möjlighet att göra saker ni inte har chans att göra under er normala arbetsperiod. Jag anar att de flesta av er har stannat i Sverige och njutit av det varma vädret. Förmodligen har dagarna fyllts med vatten- och naturaktiviteter som bad, segling, fiske, vandring etc. men också kvalitetstid med familj och vänner. Oavsett vad du har gjort förmodar jag att du är full av energi för att komma tillbaka till jobbet igen – Välkommen tillbaka!

När du återvänder till KTH märker du att KTH:s campus är fyllda med nya studenter, de så kallade nollorna. Situationen i Sverige och på KTH gör att vi kan återgå till nästan normala förhållanden, men med vissa säkerhetsåtgärder. Därmed ser vi studenterna sjunga, dansa och umgås på våra campus. Här vill jag passa på att informera dig om att studentkåren THS har arbetat hårt för att säkerställa att alla aktiviteter utförs säkert, vilket beskrivs i THS-dokumentet Mottagningen 2021, covid-19.

På ITM-skolan har vi också startat upp våra aktiviteter, främst med fokus på planering och förberedelser för möten och evenemang som kommer att äga rum under augusti och september. Vi kommer att ha en situation med många möten på plats på KTH, men i stora rum för att möjliggöra ett säkert avstånd mellan deltagarna. Men vi kommer också att ha hybridmöten där vissa deltar på plats och andra på zoom. Vi håller dig uppdaterad om kommande aktiviteter med hjälp av våra duktiga kommunikatörer.

Picked berries in two bowls by a window.

Slutligen vill jag berätta om min sommar. Som vi alla vet har vädret varit väldigt varmt. Detta har gett oss goda förutsättningar för att odla frukt och grönsaker. Jag och min familj har skördat möngder av tomater, körsbär, röda vinbär och en handfull andra bär och grönsaker. Det är ett stort nöje att njuta av dessa ekologiska godsaker! Utöver det har jag och de andra familjemedlemmarna slutfört ett stort projekt i sommar: att lägga sten på vår uppfart. Min son, som är certifierad stensättare, ledde detta lagarbete!

/ Pär Jönsson, Skolchef för ITM-skolan

Start-up after a great summer break

Dear colleagues,

I hope that each of you has had a great vacation where you have had the opportunity to do those things you never had a chance to do during your normal working period. I believe that most of you have stayed in Sweden and enjoyed the pretty warm weather. Probably your daily agenda has been filled with water and nature activities such as swimming, sailing, fishing, hiking, etc. but also chances to spend quality time with family and friends. No matter what you have done, I think you are full of energy to get back to work again – Welcome back!

When you return to KTH, you notice that KTH campuses are filled with new students, the so-called zeros (nollor). The situation in Sweden and at KTH allows us to return to almost normal conditions, but with some safety precautions. Thus, we see them singing and dancing as well as walking on the streets of our campuses. Here, I should inform you that the student organization THS has worked hard to ensure that all activities are carried out safely, as is described in the THS document Reception 2021, covid-19.

At the ITM School, we have also started up our activities, mainly focusing on planning and preparations for meetings and events that will take place during August and September. We will have a situation where we will have many meetings IRL at KTH, but in large rooms to allow a safe distance between the participants. However, we will also have hybrid meetings where some participate on-site and others on zoom. We will update you on our coming activities with the help of our excellent communicators.

Picked berries in two bowls by a window.

Finally, I will let you know what I did this summer. As we all know, the weather has been very warm. This has resulted in good conditions to grow fruits and vegetables. Thus, my family has harvested many tomatos, cherries, red currants, and a handful of other berries and vegetables. It is a great pleasure to enjoy these ecologic treats! In addition to this, the other family members and I have completed a major project this summer: putting pavers in our driveway. My son, a certified paviour, led this teamwork!

/ Pär Jönsson, Head of the ITM School

 

Summer greetings

The Head of school, Pär Jönsson, sums up a year with unusual conditions. He also reveals a surprise…

Subtitles in Swedish and English can be turned on and off on the CC button below the video.

Busy days when teachers wrap up the third pandemic semester

In English further down.

Dags att knyta ihop den tredje pandemiterminen

Nu börjar den andra vårterminen präglad av covid-19-pandemin lida mot sitt slut och jag är verkligen imponerad av allt som ITM-skolans medarbetare gjort för att säkerställa att våra studenter får den undervisning de behöver, trots de begränsningar vi tvingats till. Men efter sommaren och semestrarna ska vi påbörja och genomföra ett nytt läsår och jag hoppas att ni alla vet att i väntan på rektorsbeslut om hösten har grundutbildningsutskottet tagit fram ett planeringsunderlag. Detta planeringsunderlag har påverkats på kort sikt av pandemin och på längre sikt av KTH:s långsiktiga planer och visioner för utbildning. Detta beskrevs i ett mail som KTH:s undervisande personal fick av Leif Kari förra veckan, men för er som inte sett det kan ni läsa mer här:

Scenarier för KTH:s utbildningsverksamhet

ITM:s E-lärandegrupp

Eftersom dessa scenarier på olika sätt påverkar hur vi kan och bör genomföra våra kurser i höst vill jag passa på att återigen påminna om ITM:s E-lärandegrupp (amanuens-studenterna) som har i uppdrag att hjälpa oss med följande:

  • Stötta, assistera och guida i användandet av digitala undervisningsverktyg, exempelvis Canvas.
  • Introduktion och träning i verktyg som bidrar till en mer engagerad och interaktiv online undervisning, exempelvis lektioner i Zoom.
  • Hjälpa till att ta fram utbildningsmaterial för flippad undervisning.
  • Undersöka öppna frågor som kräver efterforskningar, exempelvis hur kommunikationen med studenter kan utvecklas.
  • Stötta vid skapandet av digitala examinationer.

Om du har en idé om hur och med vad ITM:s E-lärandegrupp kan hjälpa dig med, eller bara vill boka ett möte, kontakta dem direkt på deras adress itm-elearning@kth.se. Men eftersom amanuensgruppen består av både inhemska och internationella studenter, vänligen skriv till dem på engelska.

ITM:s E-lärandegrupp har genomfört flera olika workshops, till exempel fokuserade på samarbetsverktyg, interaktiv online undervisning och strukturering av canvas-sidor. Presentationer, andra dokument och kommande instruktionsvideor, som gruppen håller på att skapa, finns på en Canvassida som heter ITM E-learning. Skicka ett mejl om du är intresserad av att få tillgång till den.

Framtidens utbildning på KTH

Dessutom genomför utbildningsnämnden (UN) just nu ett flertal workshops om framtidens utbildning på KTH. Siktet är inställt på hur vår utbildningsstruktur bör se ut om tio år och att förändringsresan måste börja redan nu för att lyckas. Jag är UN:s representant i den arbetsgrupp som planerar och faciliterar dessa workshops och utredningen presenterades på KTH:s storträff den 27/5. Om ni missade detta kan ni läsa mer om detta i Leif Karis vice rektorsblogg eller se på storträffens presentationer som spelades in.

Leif Karis blogg: Nu tar vi rejäla kliv in i framtiden

Presentationer från Storträffen (KTH Social, som kräver inlogg)

KTH:s storträff den 27 maj

I övrigt var det mycket intressant som presenterades och diskuterades på KTH:s storträff. Bland annat fanns det rundabordsdiskussioner kring:

  • vett och etikett i zoom,
  • språkkunskaper bland doktorander,
  • externa intressenters engagemang i ingenjörsutbildningar,
  • bedömning av reell kompetens (validering),
  • genomströmning,
  • hållbar utveckling,
  • tillgänglighet och GDPR,
  • studentinflytande på doktorandnivå,
  • mottagningen av nya studenter,
  • studiemiljö och andra studiesocialafrågor,
  • KTH:s kvalitetssäkringssystem för utbildningar på alla nivåer,
  • blottlagda kvalitetsbrister i utbildningen i kvalitetsuppföljning 2021,
  • hur vi kan förebygga och avskräcka försök att vilseleda bedömning,
  • programöverskridande projektkurser med HU och JML,
  • experimentella lärandemiljöer,
  • livslångt lärande: uppdrag och nya förutsättningar,
  • breddad rekrytering och breddat deltagande,
  • examination som kan ersätta stora salstentor,
  • lärares arbetsbelastning under pandemin och tid för återhämtning.

Som sagt, mycket intressanta diskussioner och berikande kunskapsutbyten!

Kursutvärderningar och tentamensinformation

Avslutningsvis vill jag påminna er om att vi alla ska genomföra kursutvärderingar innan sommaren för de kurser vi genomfört under vårterminen. De färdigställda kursanalyserna ska sedan tillgängliggöras på sidan Kursens utveckling i Kurs- och programkatalogen.

Tid för kursvärdering och kursanalyser

Dessutom finns det uppdaterad information inför kommande tentamensperioder, med länkningar till nytt stödmaterial, t.ex. checklista inför examination i Canvas.

Inför tentamensperiod 4 och omtentor i juni och augusti

/ Anna Jerbrant, vice skolchef och grundutbildningansvarig på ITM-skolan

Busy days when teachers wrap up the third pandemic semester

Now the second spring semester marked by the covid-19 pandemic is reaching its end, and I am very impressed by everything that the ITM staff has done to ensure that our students get the education they need, despite the restrictions. But after the summer and the vacations, we will start and implement a new academic year, and I hope you all know that while waiting for the President’s decision about the autumn, the First and Second Cycle Education Committee (GU) has produced a planning document. This planning document has been affected by the pandemic in the short term and KTH’s long-term plans and visions for education. The scenarios were described in an e-mail that KTH’s teaching staff received from Leif Kari last week, but for those of you who have not seen it, you can read more here:

Scenarios for KTH’s educational activities

ITM’s E-learning group

Since these scenarios affect how we can and should carry out our courses this autumn, I would like to take the opportunity to remind you of ITM’s E-learning group (the amanuenses  students) who help us with the following:

  • Support, assist and guide in the use of digital teaching tools, such as Canvas.
  • Introduction and training on tools to increase engagement and collaboration during online teaching, for instance lectures in zoom.
  • Contribute on the production of education materials for flipped education.
  • Investigate open questions that require some research, for example how to improve communication with students.
  • Support with creating digital examinations.

If you have an idea on how and with what the ITM E-learning team can help you with, or just wants to book a 1-to-1 meeting, contact them directly through itm-elearning@kth.se. But, since the amanuenses group is made up of both domestic and international students, please write to them in English.

ITM’s E-learning group has conducted several workshops. For example, focused on collaboration tools, interactive online teaching, and structuring of Canvas pages. Presentations, other documents, and upcoming tutorials that the group is creating can be found on a Canvas page called ITM E-learning. Send an e-mail if you are interested in accessing it.

The future education at KTH

In addition, the Board of Education (UN) is currently conducting several workshops on future education at KTH. The focus is on what our educational structure should look like in ten years and that the journey of change must begin right now to succeed. I am the UN’s representative in the working group that plans and facilitates these workshops, and the investigation was presented at KTH’s Storgruppsmöte on May 27. If you missed this, you can read more about it in Leif Kari’s Vice President’s blog or look at the recorded Stormöte presentations.

Leif Kari’s blog: We are taking giant strides into the future

Presentations from Storträff (KTH Social, log in needed)

KTH’s Storträff on May 27

Many interesting topics were presented and discussed at KTH’s Storträff. Among other things, there were round table discussions about:

  • common sense and etiquette in Zoom,
  • language skills among doctoral students,
  • involvement of external stakeholders in engineering education,
  • assessment of real competence (validation),
  • throughput,
  • sustainable development,
  • accessibility and GDPR,
  • student influence at doctoral level,
  • the reception of new students,
  • study environment and other study social issues,
  • KTH’s quality assurance system for education at all levels,
  • revealed quality deficiencies in the education in quality follow-up 2021,
  • how we can prevent and discourage attempts to mislead in assessment,
  • program-wide project courses with sustainable development and JML,
  • experimental learning environments,
  • lifelong learning: assignments and new conditions,
  • broadened recruitment and broadened participation,
  • examinations that can replace proctored campus exams,
  • teachers’ workload during the pandemic and recovery time.

That said very interesting discussions and enriching knowledge sharing!

Course evaluations and examination information

Finally, I would like to remind you that all of us must carry out course evaluations before the summer for the courses we have completed during the spring semester. The completed course analyses must then be published on the Course Development page in the Course and Program Catalog.

Time for course evaluation and course analysis

In addition, there is updated information for future exam periods, with links to new support material, e.g., checklist for examination in Canvas.

About exam period P4 and re-exams in June and August 2021

/ Anna Jerbrant, Deputy Head of School and Director of First and Second Cycle Education at the ITM School