KTH Logo

The finances under constant watch

In English further down.

Ekonomin under konstant uppsikt

Bästa kollegor!

Behovet av att fortsätta prata om den tuffa ekonomiska situation vi är i på grund av de höga lokalkostnaderna är stort. Som en konsekvens har ITM fått i uppdrag att utreda hur en flytt av Campus Södertälje till KTH Campus, och i viss mån till KTH Flemingsberg, skulle påverka verksamheten. Detta scenario – liksom ytterligare fyra andra – förklaras av rektor Anders Söderholm i tidigare nyhetsbrev och i hans blogg.

Den 26 april deltog jag i ett uppstartsmöte med prorektor Mikael Lindström, som gav mig i uppdrag att tillsammans med ITM-ledningen och anställda på IPU Södertälje lägga frågan under lupp. ITM:s ledning har därför i veckan träffat Magnus Wiktorsson för att diskutera hur vi bildar grupper som kan arbeta med uppdraget. Vi kommer självklart att involvera medarbetarna på IPU i Södertälje, skyddsombud, studenter m.fl. Våra arbetsgrupper ska leverera rapporterna senast den 30 september. Vi kommer att se till att vi kommunicerar varje steg vi tar för att informera er alla.

Som bekant väntas kostnaderna för kontor och laboratorier på respektive KTH-campus öka mellan 2023 och 2028 (se tabell i slutet av artikeln). Även om vi på ITM har börjat se över våra kontor och laboratorier måste vi hela tiden vara medvetna om vilka kostnader vi har. ITM:s yta för kontor och konferensrum per anställd är den näst högsta på KTH (se tabell i slutet av artikeln). Vi har 13,4 kvadratmeter per anställd. Det ska jämföras med 10,2 kvadratmeter per anställd på CBH-skolan. Vi spenderar 31 procent mer på rum per person jämfört med CBH-skolan.

Dessutom är våra kostnader för våra experimentella miljöer de högsta på KTH. Det förklaras av vilken typ av forskning och undervisning vi har. Vi behöver ha välutrustade lokaler för att kunna erbjuda en utbildning av hög kvalitet. Institutionerna som ligger på Brinellvägen 66 – 87 diskuterar just nu hur man ska kunna dela de här anläggningarna. Jens Fridh leder en arbetsgrupp för att se över möjligheterna att dela verkstäder för studenter och anställda. Att minska kostnaderna är nödvändigt om vi ska ha råd att underhålla och förnya nödvändiga maskiner och utrustning.

Det finns naturligtvis andra sätt att förbättra ekonomin – till exempel genom att öka inkomsterna. Här söker vår fakultet forskningspengar, både i Sverige och i Europa. Dessutom vill jag särskilt nämna ITM-lärarnas ansträngningar för att skapa nya kurser för livslångt lärande. Hittills har lärarna vid institutionen för Lärande skapat de nyaste kurserna. Dessa nya LL-kurser ger både högre inkomster och ökar KTH:s genomslag när personer utanför KTH går dessa.

Slutligen vill jag informera om mina försök på hemmaplan att få kontroll över bostadssituationen, där målet är att ta emot fler fåglar i min trädgård men på ett mindre område. Jag har köpt ett flerfamiljsfågelhus som tillåter tre familjer att dela samma hus. Jag tycker det ser ganska fint ut, men vi får se vad fåglarna tycker…

/Pär Jönsson, skolchef för ITM-skolan

The finances under constant watch

Dear colleagues,

I feel a great need to continue to talk about the financial situation due to the rising housing costs.

As a consequence of the severe economic situation at KTH, we at ITM have been given the task to investigate the consequences of moving operations in Södertälje to the KTH Campus and, to a certain extent, to KTH Flemingsberg. This scenario and the other scenarios are explained in previous newsletters and in the blog by the President.

I attended a kick-off meeting with deputy president Mikael Lindström on April 26. Here, I got the instruction to carry this task together with the ITM management and employees at IPU Södertälje. Thus, on May 2 the ITM leadership met with Magnus Wiktorsson to discuss the formation of groups in order to carry out the task given. We will, of course, involve the employees at IPU Södertälje, safety representatives, students and others. Our working groups will deliver the reports by September 30. We will make sure that we communicate each step we take in order to inform all of you.

The costs for offices and laboratories at each KTH campus are predicted to increase a lot from 2023 to 2028 (see table at the end of the article). Even if ITM have started to look over our offices and laboratories, we need to constantly be aware of what costs we have. ITM’s area for offices and conference rooms per employee is the second highest at KTH (see table at the end of the article). Our number is 13.4 square meters per employee. This should be compared to 10.2 square meters per employee at the CBH school. Specifically, we spend 31 percentage more on rooms per person compared to the CBH school.

In addition, our costs for the experimental facilities are the highest at KTH. The reason is the nature of our research and teaching. Specifically, we need to keep well-equipped facilities in order to provide an education of high quality. The departments located at Brinellvägen 66 – 87 are currently discussing how to share experimental facilities. Jens Fridh is leading a working group to discuss possibilities to share workshops for students and employees. Cutting costs is necessary to be able to afford to maintain and renew the necessary machinery and equipment.

There are, of course, other ways of improving the economy – for example by increasing the incomes. Here, our faculty is applying for research money both in Sweden and in Europe. In addition, I especially wish to point out the efforts by ITM teachers to create new life-long learning courses. So far, the teachers at the Department of Learning have created the newest courses. These new LLL courses both result in more incomes and increases the impact of KTH when people from outside KTH attend.

Finally, I wish to inform you about my efforts at home to get control of the housing situation, where the goal is to host more birds in my garden in a smaller area. I have bought a multi-family bird house that allows for three families to share the same house. I think it looks pretty nice, but we will see what the birds think…

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

Public defences – a sign of summer approaching

 

In English further down

Disputationer – ett säkert sommartecken

Efter sedvanliga bakslag med ymnigt snöande och köldvågor verkar det äntligen som om våren bestämt sig för att komma till Stockholm. Och med ökat antal soltimmar börjar det som vanligt röra på sig ordentligt på disputationsfronten. Många doktorander håller just nu på med slutspurten på sin avhandling för att hinna disputera före sommaren. Det innebär att även de som arbetar med administration av forskarutbildningen får mycket att göra. Det är därför uppskattat om handledare och doktorander kommer in med allt underlag i god tid. Jag vet att det ofta är mycket jobb med att hitta lämpliga opponenter och medlemmar till betygskommittéer som alla är tillgängliga vid samma tidpunkt, men jag vill understryka att de tidsgränser som är uppsatta för att lämna in underlag inte går att rucka på. Med detta sagt hoppas jag att vi även i år får se åtskilliga nya doktorer på ITM-skolan i månadsskiftet maj-juni, ett sommartecken så gott som något.

Sedan en kort tid tillbaka har jag fått förtroendet att ansvara för livslångt lärande och impact på skolan. Detta är något jag ser väldigt mycket fram emot och jag hoppas att vi ska utveckla formerna för att ta oss an dessa frågor. ITM-skolan står för en betydande del av KTH:s kursutbud inom livslångt lärande, men det finns en del stötestenar som vi behöver arbeta med. Ett exempel är att vi måste se över våra särskilda behörighetskrav för fristående kurser för att på ett hanterbart sätt kunna anta sökande som inte går våra program. Vi har fortfarande mycket arbete framför oss för att hitta rätt utbud, former och processer för livslångt lärande, men jag är glad att se att de ansträngningar som både lärare och administratörer gjort har tagit oss till ett läge där vi blivit kvitt de initiala barnsjukdomarna.

Vad gäller impact finns det en rad saker att arbeta med framöver. Givetvis är det viktigt att vi på ITM-skolan fortsätter att bygga nya och utveckla existerande samarbeten med företag och andra verksamheter i vår omgivning, men det finns också potential för att involvera lärare och studenter i innovation och entreprenörskap. Vi ska också ta tillvara på de värdefulla insikter vi fick vid fjolårets RAE och det fina arbete som redan gjorts på institutionerna för att stärka vårt vetenskapliga genomslag.

Här vill jag gärna påminna om vikten av att publicera i rätt journaler och, framför allt, undvika rovtidskrifter. Det finns en hel del starka reaktioner över hur dessa oseriösa tidskrifters offrar grundläggande vetenskapliga värderingar i sin skrupelfria jakt på intäkter. Som exempel kan nämnas att ett par av MDPI:s flaggskeppstidskrifter nyligen helt fråntogs sin impact factor. Värdet av tidigare publikationer i dessa tidskrifter har således devalverats ordentligt. Som forskare är det helt klart viktigare än någonsin att vara noggrann i valet av tidskrifter.

/Mats Magnusson, Forskarutbildningsansvarig på ITM-skolan

Public defences – a sign of summer approaching

After the usual setbacks with heavy snowfall and cold fronts, it finally seems spring has decided to arrive in Stockholm. And along with an increased number of hours of sunshine, things start to speed up around the public defenses. Many doctoral students are in the final sprint of their thesis to defend them before the summer. This means that those who work with the administration of third-cycle education also have busy times. It is therefore appreciated if supervisors and doctoral students send all documentation well in advance. I know finding suitable opponents and members of evaluation committees available at the same time is tricky. Still, I want to emphasize that the deadlines cannot be missed. Having said this, I hope this year brings several new doctors to the ITM school at the turn of May-June – a sign of summer as much as anything.

I have been entrusted with the responsibility for lifelong learning and impact at ITM for some time. I am very much looking forward to this, and I hope we will develop how we tackle the topics. The ITM school accounts for a significant part of KTH’s course offering in lifelong learning, but there are some obstacles that we need to address. One example is that we have to review our entrance qualifications for freestanding courses to, in a manageable way, be able to accept applicants who do not attend our programs. We still have a lot of work ahead of us to find suitable offerings, forms, and processes for lifelong learning, but I’m glad to see that the efforts of both teachers and administrators have brought us to a point where we’ve gotten rid of the initial teething problems.

Regarding impact, there are several things to work on going forward. Of course, we must continue to build new and develop existing collaborations with companies and other businesses in our surroundings. But, there is also a potential to involve teachers and students in innovation and entrepreneurship. We will also use the valuable insights we gained at last year’s RAE and the fine work that is already done at the departments to strengthen our scientific impact.  Here, I would like to remind you of the importance of publishing in the right journals and avoiding predatory journals. There is a strong reaction to how these rogue journals sacrifice fundamental scientific values ​​to pursue revenue. For example, a couple of MDPI’s flagship journals were recently deprived of their impact factor. The value of previous publications in these journals has thus been thoroughly devalued. As a researcher, being careful when selecting journals is more critical than ever.

/Mats Magnusson, Director of Third-Cycle Education at ITM

“Nu är det dags att kavla upp ärmarna”

Så är den äntligen klubbad – den handlingsplan som rör verksamhetsstödets olika sakområden. Handlingsplanen har stötts och blötts under många långa timmar i över ett års tid, den 5 april fattade Kerstin beslut att fastställa den. Den ligger nu ute på ITM:s interna webb ”KTH:s nya verksamhetsstöd”. Här lägger vi kontinuerligt ut information allt eftersom arbetet fortskrider.

Det var roligt att se så många medarbetare på vår senaste gemensamma VS-frukost. Intresset för vad som händer med samgåendet är stort. Frågor som jag får är bland annat ”När och hur kan jag bidra till verksamhetsstödets utveckling?” Svaret på detta har jag inte ännu. Förhoppningsvis bjuds medarbetare in allt eftersom olika projekt och arbetsgrupper startar. Från ITM-skolan medverkar redan två av skolans verksamhetscontrollers i bemanning- och budgetprocessen: Eva Werner Sundén samt Erika Gilbertsson.

För att vi inom VS ITM ska kunna matcha behoven framöver gäller det att ha en plan för vår bemanning- och kompetensutveckling – liksom kompetensförsörjning. Vissa delar av ITM måste dessutom ställa om.

Jag läste en artikel i SvD från förra veckan där utbildningsminister Mats Persson skriver: ”Så ska vi minska dokumentationssjukan” – Administrationen behöver minska för att ge plats åt universitetens kärnuppdrag.”

”Akademin uttrycker förtvivlan över kraven på dokumentation och administration som tar tid från forskning och utbildning, en utveckling där personaldagar ofta handlar om att implementera policyer, snarare än om att utveckla den akademiska kvaliteten.”

Så nu, mina vänner inom stödverksamheten, är det dags att kavla upp ärmarna och visa att verksamhetsstödet kan arbeta tillsammans över de organisatoriska gränserna för att uppnå det mål som satts upp i arbetet med ett gemensamt och samordnat verksamhetsstöd:

  • Bidra till kvalitet och frigöra resurser till utbildning och forskning
  • Ha god utvecklingsförmåga
  • Vara en attraktiv arbetsgivare

Det blir inte lätt. Den stora utmaningen blir att kunna ge och ta mellan skolorna och mellan skolorna och f.d. GVS. Vi behöver lägga örat mot rälsen och lyssna av de behov som finns. Detta får bli vårt gemensamma prestigeprojekt, vi får se hur långt det tar oss.

/Christina Carlsson, Administrativ chef på ITM-skolan

New kinds of students can save the finances

Medskaparkampanjen för Framtidens utbildning som står i KTH Entré.

In English further down

Nya typer av studenter kan rädda ekonomin

Våren närmar sig äntligen och med dem konferenssäsongen. Själv planerar jag att åka på årets CDIO konferens 26-29 juni som arrangeras av NTNU vars tema är Engineering education for a smart, safe and sustainable future. Det vore roligt om fler ITM-medarbetare var där; ”Early registration” är redan öppen!

Precis nu är alla skolans masterprogramansvariga färdiga med sina granskningar av de externa studenter som ansökt om att få börja på något av våra masterprogram från och med HT23. Vi kommer kunna erbjuda fler internationella studenter plats på våra program i år, vilket är glädjande, men samtidigt har vi en för stor variation i söktrycket mellan skolans olika masterprogram så det måste vi arbeta med framöver. Ur ett strategiskt perspektiv är det viktigt att vi dels analyserar om alla skolans masterprogram har tillräcklig synlighet, dels om de har en tillräckligt aktuell profil.

Dessutom arbetar skolans ledningsgrupp med rektorsbeslutet Ekonomi-i-balans. För GRU-sidan är en viktig aspekt av beslutet att vi kommer ha möjlighet att öka antalet kursomgångar som externa personer kan läsa som en del av deras fort- och vidareutbildning. Så om ni har förslag på exempelvis programkurser som ges under HT23, där ni gärna ser att det finns en parallell kursomgång för externa studenter så meddela gärna er studierektor direkt! Målet är att ITM-skolan ska kunna erbjuda minst 100 fler externa studenter möjlighet att läsa en kurs hos oss redan under HT23.

Det händer också en hel del inom programmet för Framtidens Utbildning och jag vill framför allt belysa medskaparkampanjen som pågår just nu. Den startade förra veckan under SoTL-konferensen och syftar till att få in olika perspektiv och nya idéer till ramverkets innehåll utifrån alla KTH:s medarbetare och studenter. Lämna ditt bidrag fysiskt på KTH Entré eller digitalt via webben.

Dessutom kan du lyssna på podden ”Fikasnack om framtidens utbildning”. Nu finns avsnitt 3 tillgänglig i Fikasnacks kanaler på SpotifyYoutube eller KTH Play.  På nästa Fikapodd onsdag 29/3 15.00–15.30 kommer studenter från THS vara med och diskutera Framtidens utbildning.

Nästa avsnitt 29/3 kl. 15.00 gästas podden av THS

Avslutningsvis försöker jag, precis som de flesta av oss lärare, också hinna med att lära mig mer om ChatGPT och andra AI-verktyg som används av våra studenter. KTH:s grundutbildningsutskott arbetar med att ta fram en rekommendation kring hur vi lärare bör förhålla oss till studenternas användning av AI-verktyg i vår undervisning och examination. Tills den rekommendationen är publicerad föreslår jag att du lyssnar på End-note föredraget på SoTL-konferensen, som gavs av vår kollega, Arnold Pears om AI-verktygens troliga påverkan på higher education. Det, och alla spännande key-note från SoTL, finns tillgängliga här:

Alla key-notes from SoTL

/Anna Jerbrant, vice skolchef och grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

New kinds of students can save the finances

Spring is finally approaching, and with that, the conference season J. I plan to attend this year’s CDIO conference on June 26-29, organized by NTNU, with the theme “Engineering education for a smart, safe and sustainable future”. It would be nice if more ITM employees were there; “Early registration” is already open.

Right now, all the school’s master’s programme directors have finished their reviews of the external students applying to any of our master’s programmes in HT23. We will be able to offer more international students places in our programmes this year, which is gratifying. At the same time, the number of applicants between the school’s programmes varies too much, so we need to address that going forward. From a strategic perspective, we must analyze whether all the school’s master’s programmes have sufficient visibility and updated profiles.

In addition, the school’s management team works with the president’s decision to get the economy in balance. For the GRU side, an important aspect of the decision is that we will have the opportunity to increase the number of course rounds that external people can take as part of their further education. So if you have suggestions for, for example, programme courses for HT23, where it’s suitable with a parallel round of courses for external students, please tell your director of studies! The goal for the ITM school is to offer at least 100 more external students the opportunity to study a course with us already during HT23.

There is also a lot happening within the program for Future Education, and above all, I would like to highlight the co-creator campaign that is currently underway. It started last week during the SoTL conference and aims to bring together different perspectives and ideas from KTH employees and students for the framework’s content. Leave your contribution physically at KTH Entré or digitally here.

If you crave for more information about the program, listen to the podcast “Fikasnack about future education”. Episode 3 is now available in Fikasnack’s channels on Spotify, Youtube or KTH Play. On the next Fikapod, Wednesday March 29, 15.00 – 15.30, students from THS will be discussing the subject.

Finally, like most teachers, I try to catch up on learning more about ChatGPT and the other AI tools our students use. KTH’s First and Second Cycle Education Committee (Grundutbildningsutskott) is working on developing a recommendation regarding how teachers should deal with the students’ use of AI tools in our teaching and examinations. Until that recommendation is published, I suggest you listen to the End-note talk at the SoTL conference, given by our colleague, Arnold Pears, on the likely impact of AI tools on higher education. That, and all the exciting key-notes from SoTL, are available here: All key-notes from SoTL

/Anna Jerbrant, Deputy Head of School & Director of First and Second Cycle Education

Office spaces and cultivation smarter

In English further down.

Kontorsytor och odling smartare

Kära kollegor,

I förra bloggen nämnde jag att vi alla behöver hjälpas åt för att minska kontors- och laboratoriekostnaderna utan att försämra arbetsmiljön. Det märks att det är mycket som händer runt om på ITM-skolan och alla institutioner och Verksamhetsstöd ITM vill bidra till processen. På institutionen för materialvetenskap, till exempel, har en enkät delats ut till alla anställda för att höra hur de använder kontoren och labben på KTH. Detta gjordes för att undersöka hur kontorsytorna speciellt kan användas på ett bättre sätt. Sammantaget tycker jag att det är väldigt vettigt att först utvärdera de individuella behoven och sedan optimera så att det går att öka användningen av våra kontor och samtidigt förbättra arbetsmiljön. När jag besöker olika delar av ITM ser jag många tomma rum. Det är inte optimalt eftersom vi skulle kunna använda våra resurser till att investera i anställda istället för att betala för tomma lokaler.

Varför är så många tomma rum?

En anledning är att vi har lärt oss att jobba hemifrån under covid-perioden. För närvarande är det möjligt att arbeta hemifrån två dagar i veckan, vilket många anställda tycker är mycket attraktivt. En annan anledning är att vissa som arbetar hemifrån hävdar att det är meningslöst att komma till jobbet om det inte finns några kollegor på jobbet. Vi behöver alltså skapa arbetsmiljöer som gör att medarbetarna vill komma till jobbet samtidigt som vi optimerar kontoren så att vi kan sänka kostnaden. Du kommer att få höra mer om detta ämne under hela året eftersom det är ett av rektorns prioriterade områden!

Kom ihåg examinatorkursen

I undervisningen har jag precis avslutat ”Examinatorkursen” som KTH införde som ett krav för alla lärare som vill förbli examinatorer. Det var ett bra tillfälle att bli uppdaterad om vilka lagar vi måste följa. Här kommer en påminnelse om att alla lärare behöver slutföra kursen före slutet av mars för att fortsätta vara examinator.

Just nu planerar jag även studiebesök med mina studenter. Under pandemin var det omöjligt för dem att besöka företag, så istället fick vi använda video och onlinebesök. Jag tror att onlineversionerna hjälpte studenter att få en generell bild av den industriella processkedjan, men fysisk besök ger en helt annan upplevelse av en industrianläggning, som inte kan ersättas. Under en studieresa kan eleverna observera de processer som har diskuterats i klassrummet, vilket stärker deras förståelse. Dessutom får de träffa ingenjörer som arbetar i branschen.

Här brukar vi be studenter intervjua ingenjörer om deras arbetsuppgifter under en vanlig arbetsdag. Sedan ber vi dem reflektera över de uppgifter de skulle vara mest intresserade av att ha när de tagit examen från KTH. Våra erfarenheter är att detta får studenterna att börja fundera över sina första karriärmål och identifiera valbara kurser de vill läsa för att stödja sina långsiktiga mål.

Är våren på ingång?

En morgon såg jag äntligen att vi hade gått in i en tid då dagarna är längre. Det är ny upplevelse att ha ljus omkring sig både till och från jobbet, beroende på ens arbetsschema såklart! Tillsammans med möjligheten att ta promenader i solen under luncherna ger våren de flesta av oss en ny energikick. Förra veckan blev jag riktigt överraskad över att se blommor titta fram i ett grönområde nära KTH-biblioteket.

Är detta ett tecken på att våren har kommit? Troligtvis inte, men det är ett tecken på att naturen är redo att vakna när solen och värmen kommer tillbaka efter en lång vinter. Om du som jag längtar efter våren, föreslår jag att du provar något nytt och får ett försprång i trädgården. Testa att odla vitlök och lök på ett nytt sätt, som jag gör där hemma; se bilden. Framtiden får utvisa om det fungerar…

/Pär Jönsson, Skolchef för ITM-skolan

Office spaces and cultivation smarter

Dear colleagues,

In my last blog, I addressed the necessity that all of us help out in decreasing the office and laboratory costs without decreasing the quality of our working environment. It is clear that many activities take place within the ITM School. All six departments and the University Administration ITM wish to contribute to this process. For example, at the Department of Materials Science and Engineering, a survey was distributed to all employees to ask how they use the offices and laboratories when working at KTH. This was done in order to inquire how especially the office spaces can be used in a better way. Overall, I think it makes a whole lot of sense first to evaluate the individual needs and then optimise so that it is possible to increase the use of our offices and at the same time improve the working environment. When I visit different parts of ITM I see many empty rooms. This is not optimal since we could use our resources to invest in employees instead of paying for empty rooms.

Why are so many rooms empty?

One reason is that we have learned to work from home during the covid period. Currently, working from home two days a week is possible, which many employees find very attractive. Another reason is that some people working from home claim it is useless to come to work if there are no colleagues at work. Thus, we need to create working environments that make employees want to come to work while at the same time optimising the offices so that we can lower the cost. You will hear more about this subject throughout the year because it is a prioritised area by the President!

Remember the examinator course

In teaching I just finished the “Examinator course” which KTH introduced as a requirement for all teachers that want to remain examinators. It was a good opportunity to get updated on the laws we must follow. Here is a reminder that all teachers need to complete the course before the end of March in order to keep on being an examinator.

Currently, I am also planning field trips in courses. During the pandemic, it was not possible for our students to visit companies. Instead, we had to use videos and online visits to replace the field trips. I think the online versions helped the students to get a general view of the industrial process chain. But they can never replace the experience when visiting an industrial site for real. During a field trip the students can observe the processes discussed in class, which reinforces their understanding. In addition, they get to meet engineers working in the industry.

Here, we usually ask the students to interview engineers about their tasks during a typical working day. Then, we ask them to reflect on the tasks they would be most interested in having when they graduate from KTH. Our experiences is that this makes the students start to think about their first career goals and identify elective courses they wish to take in order to support their working goals.

Is spring arriving?

Finally, I realised one morning that we had entered a time of the year when the days were getting longer. It is suddenly a surprise to both go to work and leave for home when it is light, depending on your working schedule, of course! This, along with the possibility of taking walks in the sun during lunches gives most of us a new boost of energy. Last week, I was really surprised to see some flowers coming up in a green area close to the KTH library.

Is this a sign that spring has arrived? Most likely not, but it is a sign that nature is ready to wake up when the sun and warmth return after this long winter. If you like me long for spring, I suggest trying something new. If you wish to get a head start in the garden to grow garlic and onions, you might want to try what we are doing at home; see the picture. The future will tell if it worked…

/Pär Jönsson, Head of the ITM School