KTH Logo

Enthusiastic PhDs on conference

Foto på ITM:s programansvariga doktorander (PAD:ar): Mohammad Abuasbeh, Sudhanshu Kuthe, Amelie Bennich, Daniel Berlin, Niloufar Salehi och Monica Katherine Gonzalez Bassante. 

In English further down.

Engagerade doktorander på konferens

Den 24-25 november genomförde vi ITM-skolans doktorandkonferens för första gången på drygt två år. 39 entusiastiska och diskussionslystna doktorander deltog och många inslag kretsade kring skrivande, författarskap och etik. Ett stort tack till Ulf Sandström (Indek) och Anders Wändahl (KTH Bibliotek) för värdefull information om författarskap respektive journalval. Det var uppenbart att kunskapen om Vancouverprotokollet och andra riktlinjer för författarskap fortfarande inte är tillräckligt spridd på KTH. Och även om det inte finns ett allmängiltigt rättvist sätt att hantera författarskap så är det tydligt att vi behöver diskutera de olika normer och praktiker som finns.

Arun Kamalasekaran och Tania Loaiza Uribe.

Ett annat område som tarvar mer uppmärksamhet är journalval, och då i synnerhet hur vi undviker rovtidskrifter (predatory journals). Vissa journaler som vi på KTH publicerar ganska mycket i , t. ex. ”Sustainability” klassas nu som möjlig rovjournal enligt den officiella norska journalklassificeringen. Uppenbarligen behöver vi ta tag i dessa diskussioner, i vår forskarutbildning och på bred front.

Ett annat inslag som gjorde stort intryck var Josefin Sundins (SLU) personliga och omskakande berättelse om visselblåsning och vetenskaplig ohederlighet. Det stod klart för oss alla att vetenskaplig ohederlighet är ett betydligt mer utbrett fenomen än vad vi anat och att de mekanismer för att hantera denna typ av fusk på svenska lärosäten inte alltid fungerat. Ett ljus i mörkret är inrättandet av en oberoende nämnd för prövning av oredlighet i forskning. Den kommer förhoppningsvis göra det lättare att tvätta denna byk på ett neutralt och transparent sätt, till skillnad från att tysta ned problem på lärosäten för skydda deras rykte.

Även Hatef Madanis (Energiteknik) energiska och entusiasmerande inlägg om forskningens påverkan utanför akademin, impact, var högst uppskattat och underströk tydligt vikten av att vi redan i ett tidigt skede beaktar effekterna av vår forskning och lägger kraft på att kommunicera hur den påverkar olika avnämare och samhället i stort.

Det var också glädjande att våra programansvariga doktorander (PAD:ar) var väl representerade på konferensen och aktivt bidrog med information om såväl studentkårens arbete som doktoranders ansvar och skyldigheter. Mohammad Abuasbeh (Ordförande för ITM PhD Student Council) presenterade också resultaten från ITM:s doktorandenkät. Som FA är jag väldigt tacksam för denna insats då resultaten är till stor hjälp för att identifiera och prioritera förbättringsområden för vår forskarutbildning. Resultaten är inte på något sätt alarmerande och går i linje med tidigare genomförda enkäter. Men vi måste fortsätta förbättra och utveckla handledarkompetens, öka kursutbudet och tillse att doktorandernas arbetssituation i alla avseenden är hållbar.

Bharath Vasudev Rangavittal.

Jag vill avslutningsvis också lyfta fram doktorandernas forskningspresentationer som en av konferensens absoluta höjdpunkter. Kvaliteten på utställda posters var mycket god men det som främst gjorde intryck var doktorandernas nyfikenhet på forskningen från andra institutioner. Förhoppningsvis kan denna typ av utbyten inte bara bredda vår kunskap utan också leda till nya kontakter och i förlängningen även nya gränsöverskridande forskningssamarbeten.

/ Mats Magnusson, Forskarutbildningsansvarig på ITM-skolan

Enthusiastic PhDs on conference

On November 24-25, we arranged the ITM school’s PhD conference for the first time in over two years. Thirty-nine enthusiastic and discussion-seeking doctoral students participated, and writing, authorship and ethics were common themes. A big thanks to Ulf Sandström (INDEK) and Anders Wändahl (KTH Library) for valuable information about authorship and journal selection. Obviously, knowledge about the Vancouver Protocol and other guidelines for authorship is still not sufficiently widespread at KTH. And even if there is no universal, fair way of dealing with authorship, it is clear that we need to discuss the various norms and practices that exist.

Two students in front of a poster, discussing.
Arun Kamalasekaran and Tania Loaiza Uribe.

Another area that needs more attention is journal selection, particularly how we avoid predatory journals. According to the official Norwegian journal classification, some journals that KTH researchers publish quite a lot in, e.g. “Sustainability”, are now classified as a possible predator journal. We need to address these discussions in our doctoral education and other contexts.

Another feature that made a great impression was Josefin Sundin’s (SLU) personal and shocking story about whistleblowing and scientific dishonesty. It was clear to all of us that scientific dishonesty is much more widespread than we imagined and that the mechanisms for dealing with this type of cheating at Swedish universities did not always work correctly. A light in this dark is the establishment of an independent committee for the examination of misconduct in research. Hopefully, it will enable to clean up the mess in a neutral and transparent way and counteract universities who try to hide problems to protect their reputation.

Hatef Madani’s (Energy Technology) energetic and enthusiastic presentation about impact was also highly appreciated. He emphasized the importance of considering the effects of our research and communicating how it affects different stakeholders and society at large – already at an early stage in the research.

Student in front of his poster.
Bharath Vasudev Rangavittal.

It was also gratifying that our programme responsible students (PADs) were well represented at the conference and actively contributed with information about the student union’s work and the doctoral students’ responsibilities and obligations. Mohammad Abuasbeh (Chairperson of the ITM PhD Student Council) also presented results from a recent survey among ITM’s doctoral students. As an FA, I am grateful for this effort as the results are very helpful in identifying and prioritizing areas for improvement for our doctoral education. The results were in no way alarming and are in line with previous surveys. Still,  we need to keep improving and developing the supervisor competence, increase the range of courses and ensure that doctoral students’ work situation is sustainable in all aspects.

In conclusion, I would like to highlight the doctoral students’ research presentations as one of the conference’s absolute highlights. The quality of exhibited posters was excellent, but what mainly impressed me was the doctoral students’ curiosity about research from other departments. Hopefully, this type of exchange can broaden our knowledge and lead to new contacts and, in the long run, new cross-sector research collaborations.

/ Mats Magnusson, Director of Third-Cycle Education at the ITM School

The half-life of knowledge is 3-5 years

Photo: Charlotte Holgersson

In English further down.

Halveringstiden för kunskaperna är 3-5 år

För ett år sedan initierade utbildningsnämnden (UN) en utredning med sikte att formulera former och villkor för framtidens utbildning på KTH. Tidshorisonten är tio år och fokus ligger på förändringar som krävs för att KTH ska förbli en högaktuell utbildningsaktör. Som vicerektor för utbildning betonar i sin blogg så går den tekniska utvecklingen allt fortare. Just nu befinner vi oss i ett skede med exempelvis markant ökad digitalisering, artificiell intelligens och elektrifiering. På 1990-talet ansågs halveringstiden på kunskaperna från en ingenjörsutbildning vara runt 30 år. Idag räknar man med att den är 3-5 år. I början av januari 2021 initierade KTH:s utbildningsnämnd en utredning fokuserad på Framtidens Utbildning och som en viktig del av arbetet kommunicerar vice-rektor Leif Kari kring allt som framkommer på vägen.

Mer om framtidens utbildning i Karis blogginlägg

Utöver det kommer Leif Kari och flera av UN:s ledarmöter berätta mer om arbetet med Framtidens utbildning på kommande Storträff den 30/11. Storträffen är en arena för diskussioner, erfarenhetsutbyten och utveckling där alla på KTH är välkomna. 🙂HT-21 är träffen på plats i Ångdomen i biblioteket med ett begränsat antal platser, och delar av träffen kommer man även att kunna delta i via Zoom.

Mer om storträffen, 30 november

Content in the hybrid teaching bag.Ända sedan våren 2020 då covid-19-pandemin slog till med full kraft har vi lärt oss vilken styrka, förmåga och kreativitet hela organisationen kan uppbringa när så krävs. Men samtidigt så måste det mer långsiktiga utvecklingsarbetet mot ökad digitalisering ske på ett mer hållbart sätt och med utvecklade stödfunktioner. På ITM-skolan har vi kommit en bit på vägen och har dels sedan HT20 haft en grupp amanuenser (E-learning-gruppen) som stödjer oss lärare i tillämpningen av våra verktyg för digital examination (DE), och dessutom har våra tentasamordnare varit med och utvecklat de administrativa processerna för DE. Nu till VT22 kommer vi också satsa på att utrusta varje institution med ett antal hybrid-undervisningsväskor som innehåller en rörlig konferenskamera, en högtalarpuck samt stativ och hubb. Du kan boka en hybridundervisningsväska via din SR eller hämta en på ITM:s expeditioner och servicecenter.

Utöver detta hoppas jag att du har fått information om KTH:s program ”Framtidens ledare för strategisk utbildningsutveckling”. Programmet ska pågå under 2022 och som deltagare i detta får du möjlighet att stärka din expertis och både bidra till och driva utveckling av KTH:s utbildning och pedagogiska kultur.

Mer om programmet och hur du ansöker

Nu närmar sig den årliga kontinuerliga uppföljningen, då alla skolans programansvariga lämnar in sina programanalyser. Alla resultat från dessa kommer sedan kommuniceras och analyseras även på skolnivå. Ett av de allra viktigaste underlagen för programanalyserna är våra kursutvärderingar och kursanalyser, så därför måste vi alla nu se till att våra kursanalyser från förra läsåret är slutförda och publicerade. 🙂

AdventsljusSå här mitt i terminen är dagarna fyllda av undervisning och forskningsverksamhet samtidigt som dagarna blir kortare och kortare. Men som tur är närmar sig adventstiden vilket gör att vi får sätta upp adventsbelysning och julpynt. Det är i alla fall något jag njuter mycket av. 🙂

 

/Anna Jerbrant, vice skolchef och grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

The half-life of knowledge is 3-5 years

A year ago, the Board of Education (UN) initiated an investigation to formulate forms and conditions for future education at KTH. The time horizon is ten years, focusing on changes needed for KTH to remain an attractive education actor. As the vice president for education emphasizes in his blog, technical development goes faster and faster. Right now, we have significantly increased digitization, artificial intelligence and electrification, for instance. In the 1990s, the half-life of knowledge from an engineering education was considered around 30 years. Today it is estimated to be 3-5 years. At the beginning of January 2021, KTH’s Board of Education initiated an investigation focused on the Education of the Future. As a vital part of the work, Vice President Leif Kari communicates about everything that comes up along the way.

More about the future education in Kari’s blog post

In addition, Leif Kari and several UN representatives will tell more about the work with the Education of the Future at the upcoming Storträff on November 30. Storträff is an arena for discussions, exchanges of experience and development where everyone at KTH is welcome. 🙂Autumn-21, the meeting is on-site in Ångdomen in the library with limited seats, and you can join parts of the meeting via Zoom.

More about the Storträff, November 30

Content in the hybrid teaching bag.Ever since the spring of 2020, when the COVID-19 pandemic struck with full force, we have learned what the entire organization can acquire with strength, ability and creativity when there is no alternative. At the same time, the long-term development towards increased digitization must be more sustainable and with developed support functions. At the ITM School, we have reached far. Since autumn 20 have had a group of assistants (the E-learning group), who support us teachers in applying our tools for digital examination (DE). Also, our exam coordinators have been involved and developed the administrative processes for DE. For spring 22, we will also invest in equipping each department with several hybrid teaching bags that contain a portable conference camera, a speaker puck and a tripod and hub. You can book a hybrid teaching bag via your SR or pick one at ITM’s expeditions and service centre.

In addition, I hope that you have been informed about KTH’s program, “The future leader for strategic educational development”. The program will run in 2022. As a participant, you will have the opportunity to strengthen your expertise and contribute to and drive the development of KTH’s education and pedagogical culture.

More about the program and how to apply

The annual continuous follow-up is approaching when all the school’s program directors submit their program analyzes. All results from these will then be communicated and also analyzed at a school level. Essential documents for the program analyzes are our course evaluations and course analyzes, so all of us must ensure that our course analyzes from the previous academic year are completed and published. 🙂

AdventsljusNow, in the middle of the semester, our days are filled with teaching and research activities at the same time as the daylight hours are decreasing. But luckily, the advent season is approaching, which means that we can set up Advent lighting and Christmas decorations. In any case, it’s something I enjoy a lot. 🙂

 

/Anna Jerbrant, Deputy Head of School & Director of First and Second Cycle Education

Was everything better before?

In English further down.

Var allt bättre förr?

Jag får ofta höra ”Allt var bättre förr”. Speciellt när det kommer till administrationen av KTH. Det här är påståenden jag tror att vi kastar ur oss när vi inte har i balans i vardagen. Visst kan även jag med nostalgi se tillbaka på mina år på KTH och tänka ”Nog var det bättre förr”. Men jag kommer också ihåg min första tid här på KTH, då som ung kvinna. Den värld jag mötte var inte riktigt verklig för mig. Jag kom hem och sa ”Det är som att vara på ett studiebesök dag efter dag”. Men snart vände det och studiebesöket blev vardag. Snabbt insåg jag att om jag skulle vara kvar måste jag bestämma mig för att inte känna ängslan för den hierarki jag mötte. Där och då bestämde jag mig för att människor är människor och jag kommer att möta mina medarbetare som just människor. Det är nog det ställningstagandet som format mig under åren på KTH (det är trots allt väldigt många år som förflutit).

Mina medarbetare säger att jag är ”rak”. Det kan skrämma mig lite, för ibland används det även för en omskrivning för ”sanningssägare” eller ”dominant”. Inom stödverksamheten arbetar vi med JML-frågor (Jämställdhet, Mångfald och Lika villkor), precis som kärnverksamheten gör. När jag pratar med mina medarbetare så upplever jag att vi ser L:et som en större fråga än J och M. Troligen är det mycket lättare att i vardagen lägga märke till ojämlika villkor. Att möta någon som tycker sig ha rätt att uttala vad som helst på vilket sätt som helst är ju helt oacceptabelt. Troligen anser sig personen vara ”rak” men i själva verket är hen dominant. Det är i dessa situationer som varje åskådare borde vara rak och ge direkt feedback på vad som händer i exempelvis mötet eller hur ett mail är formulerat. För om vi inte gör det bidrar vi till en tystnadskultur där vi accepterar att vi inte är jämställda, där mångfalden glöms bort och likaberättigandet inte existerar.

Att det finns en organisatorisk hierarki är nog självklart för oss alla, men det betyder inte att vi inte ska försöka leva upp till den värdegrund som finns på KTH.

Och naturligtvis finns dessa problem även inom stödverksamheten. Därför startar vi nu grupputvecklingsaktiviteter under hösten med temat JML. Vi anser att verksamheter fungerar väl med hjälp av tydliga strukturer och funktioner, klara förväntningar och ett aktivt ledarskap.  Så nu tar vi nästa steg och undersöker hur den sociala arbetsmiljön kan utvecklas. Tanken är att skapa en riktigt attraktiv arbetsplats präglad av öppenhet, tillit och ansvarstagande med möjlighet till fördjupade samarbetsrelationer, ömsesidigt stöd och personlig utveckling.

Det ska bli spännande att följa detta under hösten och förhoppningsvis kommer vi att få igång ett riktigt bra samtal kring hur vi upplever och ser på jämställdhet, mångfald och lika villkor.

/Christina Carlsson, Administrativ chef på ITM-skolan

Was everything better before?

It happens that I hear, “Everything was better before”, especially when it comes to the administration of KTH. I think we make such statements when our lives are not balanced. And of course, I can nostalgically look back on my years at KTH and think, “It was probably better before”. But I also remember my first time here at KTH as a young woman at that time. The world I met did not seem real to me. I came home and said, “It’s like being on a study visit” day after day. But soon, it turned around, and the study visit became the new normal. I quickly realized that I would have to decide not to feel anxious about the hierarchy I encountered if I were to stay. Right then, I said to myself that people are people, and I will meet my employees as people. It is probably that statement that shaped me during the years at KTH (after all, many, many years have passed). My co-workers say that I am “direct”. That in itself can scare me a little because when someone tells me that the person is “direct”, I always think about what that statement stands for. Direct, truth-teller or dominant?

We work with JML issues in the professional support and the core business (J=Gender equality, M=diversity and L=equal conditions). When I talk to my employees, I experience that we see the L as larger than J and M. It is probably much easier to see the L in everyday life. To be faced by someone who thinks they can say anything in any case just because they give themselves the right to do so is unacceptable. We then quickly return to the fact that the person probably thinks they are direct but, in fact, is dominant. In these situations, each bystander should be straightforward and give immediate feedback on what happens during the meeting, how the email is phrased, etc. Because if we do not, we contribute to a culture of silence, where we accept that we are not equal, where diversity is forgotten, and equality does not exist. That there is an organizational hierarchy is probably obvious to all of us, but saying that does not mean that we should not try living the values ​​of KTH.

And of course, these problems also exist in the professional support teams. That’s why we are starting group development activities during autumn with the theme JML. We believe that operations work well with the help of distinct structures and functions, clear expectations and active leadership. So now we take the next step and investigate how the social work environment can be developed. The idea is to create an attractive workplace characterized by openness, trust and responsibility with the opportunity for in-depth collaborative relationships, mutual support and personal development.

It will be exciting to follow these activities during the autumn. Hopefully, we will start a really good conversation about how we experience and think of gender equality, diversity and equal conditions.

/ Christina Carlsson, Head of Administration at the ITM School

Back to normal and mushroom hunts!

In English further down.

I vanliga hjulspår och jakt efter svamp

Kära kollegor, vi fick en drastisk förändring på KTH när regeringen bestämde sig för att återöppna samhället. Många lärare har, precis som jag, njutit av att undervisa i klassrum igen eftersom interaktionen mellan oss och eleverna blir så mycket större jämfört med i zoomundervisning. Men vi har även lärt oss mycket av perioden då de flesta kurserna var digitala. Alla lärare har ändrat sina sätt att undervisa, och många kommer att behålla sina nyutvecklade digitala koncept framöver. Nu är det dags att lära av varandra för att påskynda anpassningen av undervisningen till ett digitalt samhälle. Jag tycker att livslångt lärande med digitala metoder är extra spännande!

Jag hörde nyligen om ett gott exempel från en annan skola där biträdande professor Johan Jansson lyckades öka antalet studenter från 20 till 10 000 (!) per år när han gav kursen High Performance Finite Element Modeling på edX som en digital kurs. Detta är ett imponerande exempel på hur digitalisering kan hjälpa lärare att nå en större grupp och öka KTH:s inflytande.

I ITM:s ledning fortsätter vi med våra möten som vanligt och vi träffas varannan vecka. Då brukar jag berätta om mina möten med rektor medan prefekter och administrativa chefen delar information från sina verksamheter. Vi har många aktuella och planerade aktiviteter. Vi håller dig uppdaterad genom vårt nyhetsbrev, intranät och APT-möten.

Protokoll från ledningsgruppsmöten

En viktig aktivitet som jag särskilt vill peka på är arbetet med att skapa en ny stark insitution för produktion genom sammanslagningen av institutionerna för industriell produktion och hållbar produktionsutveckling. Som ni nog känner till leder professor Magnus Wiktorsson det arbetet. Han har haft många diskussioner med medarbetare på båda institutionerna och med representanter från industrin. Här om dagen träffade till exempel jag och Magnus representanter från Scania. De gladde sig över KTH:s ambitioner att stärka utbildning och forskning inom produktion, eftersom det i sin tur kommer att gynna Scania. Senare i år, när arbetet har blivit mer strukturerat, kommer Magnus dela med sig av sina tankar och utvecklingen i en separat blogg.

Nu över till lite naturreflektioner. Under distansarbete har en del upptäckt att naturen är en fantastisk plats för reflektioner och avkoppling efter en hel dag med zoommöten. Jag tror att många av oss kommer att fortsätta besöka naturen även när arbetet är normalt igen. Jag kan starkt rekommendera att packa en matsäck och göra en tur till skogen för att plocka lite av det överflöd av svampar som finns den här tiden på året. I helgen fick jag ihop en liten korg med läckerheter, som ni ser på bilden. För dig som inte är så erfaren inom “svampjakt” är den självklara frågan, hur hittar jag svampen? Jag är ingen expert, men jag kan dela med mig av en erfarenhet från i höst. Följ de uppbökade spåren efter vildsvinen! Det finns goda chanser att du hittar din skörd i området där de redan har bökat efter svamp, eftersom de växer så snabbt!

/Pär Jönsson, ITM:s skolchef

 

Back to normal and mushroom hunts!

Dear colleagues,

We have experienced a drastic change in activities here at KTH when the government has decided that society should open up again. Many teachers like me have found that it is fantastic to teach in a classroom again since the interactions between students and the teacher become so much more active compared to only performing education using zoom. Nevertheless, we have learned so much from the period when most of the teaching took place in digital rooms. All teachers have changed their ways of teaching, and many will keep some newly developed digital concepts even in the future. Now it is time to learn from each other to speed up the adaptation of the teaching to a digital society. Especially the life-long-learning possibilities using digital methods is exciting.

I have seen examples from another school where Assistant Professor Johan Jansson increased the number of students from 20 to 10 000 (!) per year when providing the course High-Performance Finite Element Modeling on edX as a digital course. This is an imposing example of how digitalization can help teachers reach a larger audience and improve KTH’s impact.

On a daily basis, the ITM management continues to run our meetings as usual. We meet in the management group every second week. Here, I provide information from the meetings with the President and the Department Heads, and the Administrative Head includes information from their activities. We have many ongoing and planned activities. We will keep you informed in our newsletter and through your usual channels in the unit meetings.

Protocols from ITM management meetings (Swedish)

An important activity that I wish to stress is the ongoing work on creating a new strong department focusing on production through a merger of the Department of Production Engineering and the Department of Sustainable Production Development. As you know, Professor Magnus Wiktorsson leads this work. He has had many discussions with employees in both departments and with representatives from the industry. As an example, yesterday Magnus and I met with representatives from Scania. They were happy to hear about KTH’s ambitions to strengthen the production area’s education and research, which will benefit Scania. We will let Magnus share his views later this year in a separate blog when the work has become more structured to keep you updated on this development.

Now over to some nature thoughts. During remote work, some people have discovered that nature is a fantastic place to enjoy reflections and relaxation after a full day of zoom meetings. I think many of us will keep visiting nature even when work is back to normal. I recommend packing some food and making a trip to the forests to collect some of the abundance of mushrooms available this time of the season. This weekend I gathered some lovely mushrooms, as seen from the enclosed picture. For you who are not so experienced in “mushroom hunting,” the obvious question is, how do I find mushrooms? I am not an expert, but I wish to share an experience I got this fall. Follow the diggings of the wild boars! There is a good chance that you will find your harvest in the same area where they have been eating since mushrooms grow so fast!

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

 

Thoughts about the future education

In English further down.

Tankar om framtidens utbildning

Utbildning i förändring

Idag är det måndag den vecka då begränsningarna för antalet deltagare vid olika tillställningar och event tas bort, vilket medför en hel del förändringar för vår undervisning – igen. Själv har jag undervisat i hybridformat både under vårterminen och ännu mer sedan höstterminens start och har lärt mig uppskatta formatets fördelar (tillgängligheten och möjligheten att trots pandemin få undervisa på campus), samt flera gånger svurit över dess nackdelar (teknikstrul och kommunikationssvårigheter). Dock kommer arbetet med den undervisningsutveckling som pandemin kickstartade fortsätta, såsom beskrivs på intranätet:

”Från läsperiod 2 kan därmed utbildningsaktiviteter formas enbart utifrån vad som gynnar lärandet, med den övergripande inriktningen för vad som beskrevs i scenario LÅG som utgångspunkt.” 

Så påverkar lättade pandemirestriktioner KTH:s utbildning 

I en artikel med rektor säger Sigbritt:

”Den pedagogiska utvecklingen släpper vi inte, även om restriktionerna hävs, utan vi tar även fortsatt fasta på det vi lärt oss under pandemin för att fortsätta utveckla framtidens utbildning.”

Och även vicerektor för utbildning, Leif Kari, beskrev visionerna för detta i en artikel publicerad före sommaren:

”Vi kan säga att nu ska vi tillbaka till framtiden… Det blir en större variation och mångfald när det gäller såväl undervisning som examination. Vi blandar digital och fysisk närvaro för att kunna ge bästa möjliga utbildning i linje med våra långsiktiga mål.”

Från pandemi till pedagogisk utveckling, med Leif Kari

Själv ser jag med spänning fram emot att på olika sätt kunna bidra till KTH:s långsiktiga planer och visioner för utbildningens utveckling. Både behoven av det, samt målet för det arbetet, diskuterades under det första tillfället av KTH Debatt. Du som missade diskussionen kring behoven av nya format och ökad flexibilitet för framtidens utbildning kan ta del av den i efterhand här:

Ta del av tidigare debatter

Stöd inför tentaveckorna

Tentaveckorna för period 1 är snart här och flera av ITM:s kurser kommer då genomföra sina tentor i datorsal istället för skriftlig salstentamen (båda mina egna kurser bland annat). Så jag vill bara påminna alla lärare som måste, eller vill, genomföra digital examination (både formativ och sumativ) att det finns stor hjälp att få med utformningen av detta både av ITM:s E-lärandegrupp (amanuensstudenterna nås via itm-elearning@kth.se) samt KTH:s e-lärande team för digital examination (e-learning@kth.se).

Stöd, råd och riktlinjer kring examination

ITM:s E-lärandegrupp genomför även workshops (exempelvis med fokus på digital examination och avancerade quizzar). Deras presentationer, andra dokument och inspelade videos från worskhops finns samlade på den här sidan:

ITM E-learning(Canvas)

Kursutvärdering

Avslutningsvis vill jag påminna er alla om att det snart är dags att genomföra kursutvärderingar för de kurser vi genomfört under period 1 HT21 och att de färdigställda kursanalyserna sedan ska tillgängliggöras på sidan Kursens utveckling i Kurs- och programkatalogen.

Mer om Kursanalys och kursdata

/Anna Jerbrant, vice skolchef och grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

Thoughts about the future education

Education under change

Today is Monday, the week when the restrictions regarding the number of participants at various events will be eased, which will entail many changes for our teaching – again. Personally, I have taught in a hybrid format both during the spring semester and even more since the autumn semester began and have learned to appreciate the format’s advantages (accessibility and the opportunity to teach on campus despite the pandemic), and several times swore about its disadvantages (technology and communication difficulties). However, work on the educational development that the pandemic kick-started will continue, as described on the intranet:

“From reading period 2, educational activities can thus be shaped solely on the basis of what benefits learning, with the overall focus on what was described in the LOW scenario as a starting point.”

How eased pandemic restrictions affect KTH’s education

In an article with the president, Sigbritt emphasizes:

“We will not let go of the pedagogical development, even if the restrictions are eased, but we will also continue to focus on what we learned during the pandemic to continue develop the education of the future.”

And Vice President for Education, Leif Kari, also described the visions for this in an article published before the summer:

“We can say that now we are going back to the future… There will be greater variation and diversity in terms of both teaching and examination. We will mix digital and physical presence in order to provide the best possible education in line with our long-term goals.”

From pandemic to pedagogical progress, with Leif Kari

With excitement, I look forward to contributing in various ways to KTH’s long-term plans and visions for education development. At the first session of KTH Debatt the participants discussed the needs for education development and the goals of that work. For those who missed the discussion about the need for new formats and increased flexibility for future education can take part in it afterwards here:

Take part in previous debates (Swedish)

Support during exam weeks

The exam weeks for period one will soon be here, and several of ITM’s courses will then conduct their exams in a computer room instead of a handwritten, traditional exam (both my courses, among others). So I just want to remind all teachers who must, or want to, conduct digital examinations (both formative and summative) that there is good help to get with the exam design, both by ITM’s E-learning Group (amanuens students are reached via itm-elearning@kth.se) and KTH’s e-learning team for digital examination (e-learning@kth.se)

Support, advice and guidelines for examinations

ITM’s E-learning group also gives workshops (for example with a focus on digital examination and advanced quizzes). Their presentations, documents and recorded videos from workshops are gathered on this page:

ITM E-learning (Canvas page) 

Course evaluations

Finally, I would like to remind you that it is soon time to carry out course evaluations for the courses we have completed during period one, HT 21. The completed course analyzes will then be available on the Course Development page in the Course and Programme Catalog.

More about Course analysis and course data (Swe)

/Anna Jerbrant, Deputy Head of School & Director of First and Second Cycle Education