KTH Logo

Insatserna börjar ge resultat

Bild: KTH:s ledning och rektor Anders Söderholm besöker ITM-skolan.

Efter att i helgen ha växlat över till vintertid är det denna vecka dags för såväl höstlov som kursstart. Jag hoppas att alla ni som är lediga får en välförtjänt paus från arbete och att ni kommer tillbaka med fulladdade batterier. Själv hade jag i måndags nöjet att köra igång en ny kurs, något jag alltid ser lika mycket fram emot. På grund av campusflytten har det i år varit lite svårare än vanligt att hantera schemaläggning och salsbokning men jag hoppas att det löst sig på ett bra sätt för alla.

Förra veckan hade vi i skolledningen besök av KTH:s ledning med rektor Anders Söderholm i spetsen för årets skoldialog. Fokus för mötet var till största del ekonomin och kvalitetsuppföljning av våra utbildningar. Vad gäller utbildningskvaliteten vill jag först och främst tacka alla som bidragit till arbetet. Vi har i år använt ett nytt system för kvalitetsuppföljningen, vilket för forskarutbildningen inneburit att handledning, studiemiljö och progressuppföljning ägnats mer uppmärksamhet. Jag ser detta som en väldigt positiv utveckling då vi vet att dessa faktorer har stor inverkan på hur forskarutbildningen fungerar. Nästa år kommer vi lägga mer fokus på uppföljningen av kurserna på forskarutbildningsnivå, där kan vi fortfarande bli mycket bättre. Vi ser fortfarande att det erbjuds alltför få kurser för våra doktorander. Därför vill jag uppmuntra er att anmäla de FU-kurser ni vill ge under våren, deadline för detta är 11 november. Under diskussionerna med rektorn om vår grundutbildning framkom det tydligt att det mesta fungerar väl och att kvaliteten på den utbildning vi erbjuder är hög. Trots det verkar vi tappa attraktionskraft inom vissa områden och det är viktigt att vi verkligen kommer igång med att se över och förnya vår programportfölj, ett arbete som redan påbörjats. För att vi i framtiden ska kunna leverera relevant och högkvalitativ utbildning på ett effektivt sätt, behöver vi ta ett helhetsgrepp om frågan och inte bara arbeta med enstaka kurser och program, utan hela utbildningsutbudet liksom våra arbetsprocesser. Utvecklingsarbetet kommer alltså att beröra många av oss, och er energi och kompetens kommer att behövas.

De ansträngningar som vi har gjorts kring ekonomin börjar synas väldigt tydligt i våra prognoser och resultat! Efter två år med betydande negativa resultat ser det nu ut som att denna tråkiga trend brutits. Detta har givetvis inte hänt av sig själv. Bakom förbättringen ligger alla de ansträngningar som gjorts på skolan för att få ekonomin i balans. Här vill jag i synnerhet lyfta fram de insatser som gjorts för att höja TAK-beloppet, vilket medfört en påtaglig ökning av studentantalet på våra program och kurser, och arbetet med kursbudgetar för att kunna anpassa kostnaderna efter de intäkter får för våra kurser. Vi har också fått betydligt fler beviljade externfinansierade projekt, en direkt följd av den möda och tid som många kollegor lagt ned på ansökningsskrivande. Vi kan också konstatera att våra lokalkostnader nu är nere på de nivåer vi hade för några år sedan, trots de senaste årens ohemula hyreshöjningar från Akademiska Hus. Man ska ju inte ropa hej för tidigt, men sammantaget ser det ekonomiska läget lovande ut. Min förhoppning är att det ska ge ITM-skolan det handlingsutrymme som behövs för att under de kommande åren förnya och utveckla vår verksamhet i en positiv riktning, inom såväl forskning som utbildning.

/Mats Magnusson, andre vice skolchef på ITM

Efforts starting to pay off

After the switch to winter time, this week marks both the autumn break and the start of new courses. I hope those of you taking time off are enjoying a well-deserved rest and will return fully recharged. On Monday, I had the pleasure of kicking off a new course—something I always look forward to. This year, due to the campus relocation, scheduling and room booking have been a bit more challenging than usual, but I hope it’s gone smoothly for everyone.

Last week, the school’s management team hosted a visit from the KTH management, led by President Anders Söderholm, for this year’s school dialogue. The focus of the meeting was mainly on finances and quality monitoring of our programs. Regarding educational quality, I want to start by thanking everyone who has contributed to this work. This year, we’ve implemented a new system for quality monitoring, which has allowed us to place greater emphasis on supervision, study environments, and progress tracking in third-cycle education. I see this as a very positive development, as we know these factors significantly impact the success of our doctoral programs. Next year, we’ll place more emphasis on following up on third-cycle level courses, where we still have room to improve. We continue to see that not enough courses are being offered to our doctoral students, so I’d like to encourage you to register the FU courses you plan to offer this spring—the deadline for this is November 11.

During discussions with the president about our first and second-cycle education, it became clear that most areas are running smoothly and that the quality of our education remains high. However, we’ve noticed a decline in attractiveness in some areas, and it’s crucial that we get moving on reviewing and renewing our program portfolio—a process that’s already underway. To effectively deliver relevant and high-quality education in the future, we need to take a holistic approach, focusing not only on individual courses and programs but also on our entire range of offerings and work processes. This development effort will involve many of us, and your energy and expertise will be essential.

The efforts we’ve made to improve our finances are starting to pay off clearly in our forecasts and results! After two years of significant losses, it looks like we’ve finally reversed this unfortunate trend. Of course, this didn’t happen on its own. The improvement is thanks to all the hard work at the school to bring the budget back into balance. I particularly want to highlight the work done to increase the “TAK amount,” which has led to a substantial rise in student numbers in our programs and courses. The efforts around course budgeting have also helped align costs with the revenue received. We’ve also secured significantly more externally funded projects, which is a direct result of the effort and time many colleagues have invested in writing applications. Additionally, we’ve managed to bring our premises costs back down to levels we had a few years ago, despite the outrageous rent increases from Akademiska Hus in recent years. We’re not out of the woods yet, but overall, the financial outlook is promising. My hope is that this will give the ITM School the space needed to renew and advance our operations positively in the coming years, both in research and education.

/Mats Magnusson, Second Deputy Head of the ITM School

Höstfokus: Flytt, Framtidens utbildning och ett nytt uppdrag

Photo by Krzysztof Niewolny on Unsplash

Nu är hösten här så jag hoppas ni alla njuter av skogspromenader, frisk luft och svamp 🙂 . I min roll som vice skolchef på ITM arbetar jag främst med två stora förändringsuppdrag; projektledning av verksamhetsflytten från Södertälje campus samt ITM:s utvecklingssatsningar inom programmet Framtidens utbildning.

Inom ramen för styrelsens beslut att flytta vår verksamhet på campus Södertälje till campus KTH på Valhallavägen arbetar vi främst med att:

  1. identifiera, tidplanera och allokera resurser för alla nödvändiga aktiviteter,
  2. identifiera och utreda vilka förändringar som behöver genomföras i labbhallarna som ITM/IPU har på Brinellvägen 68 och
  3. identifiera och utreda vilka investeringar som krävs för att vi ska kunna bibehålla kvaliteten för utbildning och forskning och 4) skapa översikt av samt påbörja genomförandet av de HR-aktiviteter som måste genomföras när man flyttar personal från ett campus till ett annat.

Nu till terminsstarten 2024 såg vi i princip en fördubbling av studenter till civilingenjörsprogrammet CITEH, det nya högskoleingenjörsprogrammet TINTE fick också ett högt söktryck och många nyantagna. Utöver dessa program kommer också masterprogrammet TITHM flytta sin labbverksamhet till campus KTH så det är många olika utbildningsprogram som ska använda de laborativa miljöerna vid IPU i Stockholm efter att campusflytten genomförts. Alla dessa kurser & studenter har labbverksamhet som måste tillgodoses samtidigt som forskning genomförd av IPU medarbetare både från Södertälje och Stockholm ska integreras och samsas i samma lokaler. I samband med att ITM/IPU nu samlar all forskning inom produktion på ett campus, lanseras skolan & institutionen också i januari 2025 en ny centrumbildning med stort stöd av bl a Scania. Ett välfungerande labb är kritiskt för att detta centrum ska lyckas.

Målet för de lokalanpassningar som KTH den 4e oktober godkände starten av, syftar alltså till att behålla funktionalitet men samtidigt minska ytan för respektive maskin eller utrustning, och byta ut viss utrustning för att öka kapaciteten och få plats med både forskning och utbildning.

Nu till lite av det som händer i Framtidens utbildning 🙂 . Jag hoppas ni alla lyssnar på Framtidens utbildnings livepodd ”Fikasnack om framtidens utbildning” som ges på onsdagar kl. 15.00–15.30. Sedan premiären 15/2 2023 har närmare 5000 lyssningar fördelats på totalt 42 poddavsnitt, som finns tillgängliga på Spotify, Youtube och textat i KTH Play.

Sedan KTH etablerade F@KTH har ett av programmets huvudaktiviteter varit att samordna, underlätta genomförande och stödja synergier av utvecklingsprojekt som finansieras helt eller delvis av Framtidens utbildning. ITM har genomfört två omgångar av öppna utlysningar där alla medarbetare fått möjlighet föreslå satsningar som på olika sätt bidrar till att utveckla våra utbildningar. För år 2024 inkom 17 förslag varav ITM:s ledningsgrupp valde ut nio utvecklingsprojekt som tillsammans genererar kunskap inom fyra av fem områden i Framtidens utbildningsramverket.

Framtiden utbildning (intra.kth.se) 

I år har det också funnits möjlighet att få finansiering för KTH-gemensamma utvecklingsprojekt vilka exempelvis initieras efter förslag av enskilda medarbetare på utveckling som behöver genomföras men som inte kan genomföras med resurser enbart från en skola. Ett sådant projekt som ITM varit med och initierat och som genomförs nu är E-mobility. Det projektet genomförs med resurser från flera olika skolor och syftar till att skapa ett ”elektromobilitetstema” hos KTH baserat på kurser inom befintliga masterprogram. KTH täcker redan in samtliga områden som kan sägas utgöra elektromobilitet, så projektet ska skapa synlighet som gör att presumtiva och inskrivna studenter skulle kunna skapa en egen profil av elektromobilitet på sitt program.

Utöver allt detta har Framtidens utbildning också varit engagerade i att ta fram inriktningsbeslutet för genomlysning av KTH:s utbildningsutbud samt bidragit till arbetet med KTH:s framtida lärmiljöer tillsammans med grundutbildningsutskottet på uppdrag av rektor. Arbetsgruppen har särskilt beaktat KTH:s vision samt hur KTH:s gemensamma lärandemiljöer skall, kan och bör utvecklas och rustas i samklang med parallella pågående utvecklingsprojekt såsom Framtidens utbildning, utfall av tentamenspiloten, skolornas och KTH:s reformagendor och e-lärande. Dessutom har den förväntat ökande mängd studenter på KTH Campus i samband med inflyttningen från KTH Kista och KTH Södertälje beaktats. Den slutrapport som presenterades den 15 september kommer säkerligen fortsätta diskuteras på KTH under den närmaste tiden.

Avslutningsvis vill jag också berätta att mina arbetsuppgifter kommer förändras från den 1 november, eftersom jag då ska tillträda som programledare för Framtidens utbildning på 50%. Detta ser jag verkligen fram emot, även om det innebär att jag kommer kliva av som projektledare för campusflytten.

/Anna Jerbrant, vice skolchef och grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

Cash and “carry” (out new examination methods)

The winning team, Ludvig Fraenkel and Erik Dahlkvist.

In English further down.

Kära kollegor,
Vi har precis avslutat merparten av löneförhandlingarna på KTH. Vi har bett varje chef att notera att alla blivit erbjudna ett lönesamtal. Om du av någon anledning inte har blivit erbjuden ett sådant, vänligen kontakta HR eller mig. Förberedelserna inför årets samtal är ett bra tillfälle att reflektera över sin egen insats under det gångna året, men vid det här laget har ni alla diskuterat era prestationer med er chef. Denna vecka kommer jag att träffa HR för att se över resultaten från cheferna. KTH har som mål att betala ut de nya lönerna den 23 december.

Rektor bad oss förra året att göra en kort Reformagenda som skulle fokusera på varje skolas behov under det kommande året. Detta skilde sig från den längre utvecklingsplan som vi har gjort tidigare. Som ni redan vet var vi på ITM nödgade att fokusera på att få en balanserad ekonomi under 2024. Här har Christina Carlsson och Mats Magnusson gjort ett mycket bra jobb tillsammans med våra verksamhetscontrollers och chefer på respektive institution för att både fokusera på att öka intäkterna, men också minska kostnaderna. Forskarna har jobbat hårt på att få in nya anslag och resultatet har varit mycket bra på alla avdelningar, men framförallt Materialvetenskap och Energiteknik har varit framgångsrika med att erhålla nya anslag. Alla institutioner har också jobbat för att öka utbildningsintäkterna. Till exempel har institutionen för Lärande varit framgångsrik med att öka antalet studenter som läser så kallade livslångt-lärandekurser. Vi har också sänkt kostnaderna för kontor och laboratorier samt minskat konsultanvändningen.

För 2025 planerar vi att fortsätta arbetet med att få kontroll över ekonomin för att nå en balanserad ekonomi för de flesta institutioner 2025, och där alla är med på tåget 2026. Vi behöver dock även arbeta med planer för ITM:s framtida utbildningar. Under 2024 har vi under ledning av Frauke Urban inlett ett arbete med att samla in information om alla våra utbildningar för att få en övergripande förståelse för antalet kurser, typ av kurser etc. Nu är det dags att arbeta fram en plan för hur vår utbildning kan uppdateras för att möta framtida utmaningar i samhället. Detta kommer att röra alla er som är involverade i undervisningen.

På tal om undervisning måste jag dela med mig av ett intressant experiment som jag och mina kollegor Yu-Chiao Lu och Jesse White nyligen testade i en klass bestående av studenter från 3:e året på Material Design-programmet och de internationella studenterna i 1:a året på masterprogrammet på Materialvetenskap. En så kallad “flipped-location-examination” genomfördes på Kanthals produktionsanläggning i Hallstahammar (industriell värmeteknik). Studenterna hade fått i uppgift att föreslå framtida idéer för att förverkliga elektrifiering i olika metallproduktionsprocesser för att förbättra både hållbarhet och möjliggöra en mer cirkulär ekonomi. De gjorde posters och pitchade sina idéer i 3-5 minuter för tjugo Kanthal R&D-experter och fyra KTH-lärare, som roterade runt i rummet för att ställa frågor. Alla posters bedömdes och en vinnare utsågs (se foto). Studenterna, lärarna och Kanthals personal var alla nöjda med konceptet, så vi kommer säkert att använda det igen!

Se mer i ett LinkedIn-inlägg (eng)

/Pär Jönsson, skolchef för ITM-skolan

Cash and “carry” (out new examination methods)

Dear colleagues,

We have just finished the majority of the salary negotiations at KTH. We have asked each manager to note if a person have been offered a salary negotiation talk. If you for some reason have not been offered one, please contact HR or me. The preparation of this yearly talk is a good time to make a self-reflection on your performance during the last year. By now, all of you have discussed the performance with your manager. Thus, this week I will meet with HR to look at the results from the Division Heads and Department Heads. KTH aims at finish the process so that the new salaries are paid on December 23.

The President asked us last year to make a short Development Plan (reformagenda) that should focus on each School’s need the coming year. This was different from the longer yearly Development Plan that we had made in the past. As you are aware of, we found it necessary to focus on obtaining a balanced economy during 2024. Here, Christina Carlsson and Mats Magnusson have done a very good job together with the operations controllers (VHC) and managers at each department to both focus on increasing incomes but also decreasing costs. Researchers at departments have been working hard to hand in proposals. The result has been very good since all departments, but especially the materials department and the energy department, have been successful in obtaining new grants. All departments have also worked hard to increase educational incomes. For example, the Department of Learning have been successful in increasing the number of students taking so-called “life-long-learning” courses. We have also decreased costs by lowering the costs for offices and laboratories as well as by decreasing the use of consultant.

For 2025 we plan to continue the work on getting a control of the economy to reach a balanced economy for most departments in 2025, but for sure in 2026. However, we also need to work on plans for the future educations to be offered by ITM. During 2024 we have initiated a work on gathering information on the education we offer under the lead of Frauke Urban, so that we get an overall understanding regarding the number of courses, type of courses, etc. we offer. Now it is time to work on a plan for how our education can be updated to meet future challenges in society. This will involve all of you involved in teaching.

Talking about teaching, I need to share an interesting experiment me and my colleagues Yu-Chiao Lu and Jesse White just tested in a mixed class consisting of students from the 3rd year Material Design programme and the international students in the 1st year master programme at the department of Materials Science and Engineering. A so-called “flipped–location” examination was carried out at the production site of Kanthal in Hallstahammar (industrial heating technology). The students had been given the task to suggest future ideas of realizing electrification in various metal production processes in order to improve both sustainability and to enable a more circular economy.  They made posters and pitched their ideas for 3-5 minutes for 20 Kanthal R&D experts and four KTH teachers, that rotated around the room to ask questions. All posters were graded and a winner was selected (see photo). The students, teachers and the Kanthal personnel were all pleased with this concept of examining the learning goal, so we will for sure use it again!

See more about this event on LinkedIn

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

More students at ITM and success for TINTE

In English further down.

Fler studenter på ITM och succé för TINTE

Välkomna till ett nytt studieår! KTH campus är fyllt med liv igen nu när KTH-studenter och personal är tillbaka på campus. Våra nya studenter har haft sina mottagningsveckor och undervisningen har börjat. Denna termin välkomnar ITM-skolorna fler nya studenter än tidigare. För de 5-åriga civilingenjörsprogrammen (CING) och de 3-åriga högskoleingenjörsprogrammen (HING) tar ITM-skolan emot nästan 1,110 nya studenter. Det är en ökning med drygt 17 % jämfört med höstterminen 2023 (data från den 26 augusti 2024). Antagningsstatistiken för masterprogrammen offentliggörs inom de närmaste dagarna. När all data är inne kan du hitta den på intranätet här.

Cirka 110 studenter har börjat det första året på Högskoleingenjörsprogrammet i industriell teknik (TINTE). Det är en stor framgång för det nya programmet som är ett samarbete mellan olika institutioner vid ITM. Programmet ska kombinera teori med praktisk träning, arbeta nära industrin och innefattar utbildning relaterad till digitalisering och gröna omställningar.

Nyhetsartikel om det nya programmet från i fjol

De ökade studentantagningarna är positiva för ITM-skolans ekonomi, men samtidigt innebär det också utmaningar när det gäller personalresurser och tillgång till undervisningslokaler på campus. ITM-skolan påverkas av campusflytten från Södertälje till campus Valhallavägen. En arbetsgrupp undersöker lärmiljöer i samband med campusflytten och deras rapport föreslår bland annat:

  • Gör befintliga lokaler flexibla för att möjliggöra olika former av interaktion
  • Se till att en student kan komma till campus närhelst på dagen och hitta en studieplats
  • Balansera antalet studieplatser med undervisningslokaler
  • Ge studenterna tillgång till experimentella lärmiljöer (t.ex. labb eller maker spaces, både fysiska och digitala)
  • Öka möjligheten för lärare att boka lokaler efter undervisningens form.

/Frauke Urban, Grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

 

More students at ITM and success for TINTE

Welcome to a new academic year! The KTH campus is filled with life again as KTH students and staff are back on campus. Our new students had their welcome weeks and teaching has started. This term the ITM schools welcomes more new students than in previous years. For the 5-year MSc engineering programs and the 3-year BSc engineering programs we are welcoming nearly 1,110 new students to the ITM school this year. This is an increase of more than 17% new students compared to the autumn term 2023 (data from August 26, 2024). The admission figures for Master programs will be released in the coming days. Once all data will be available, it can be found on the intranet here.

It is the first year for the BSc Program in Industrial Engineering (TINTE) and about 110 students have started. This is a great success for the new program which is a collaboration between various departments at ITM. The program has the guiding principle to combine theory with practical training. It is working closely with industry and incorporates education related to digitalization and green transitions.

News article from 2023 about the new programme

 

The increased student numbers are positive for the ITM school’s economy, at the same time this also poses challenges regarding staffing capacity and availability of teaching rooms on campus. ITM school is being affected by the campus move from Södertälje to campus Valhallavägen. An extra group was formed to investigate the study environment for the campus move. Their report suggests the following:

  • To make existing facilities flexible to accommodate different types of teaching activities
  • To ensure that students can come to the campus at any time of the day and find a place to study
  • To balance the number of study places and teaching rooms
  • To give all students access to experimental learning environments, which can be labs or maker spaces (either physical or digital)
  • To increase the possibility for teachers to book premises according to teaching design.

/Frauke Urban, Director of First and Second Cycle Education at the ITM School

Reaching the end of my thread

In English further down

Min röda tråds slut…

Nu har jag efter mycket grubblande äntligen fattat mitt beslut. Efter 36 år på KTH ska jag aldrig mer gå uppför Osquars Backe för ännu en dag inom verksamhetsstödet. Beslutet blev lite lättare i och med att verksamhetsstödet skulle omorganiseras. Jag har haft förtroendet att tillsammans med mina medarbetare bygga verksamhetsstödet inom ITM-skolan. Vi har varit många som sett till att det finns en röd tråd i det vi gör genom åren. Skolchefer har kommit och gått, men den röda tråden har alltid funnits där; viljan från verksamhetsstödet att stötta nya skolchefer, prefekter, GA, studenter etc. Det är just det som har varit och är vår uppgift: att se till att den röda tråden inte bryts.

KTH har förändrats genom åren, som sig bör, men kanske framförallt inom verksamhetsstödet. När jag började 1988 på Institutionen för industriell ekonomi och organisation attesterades fakturorna på institutionen, men redovisningen sköttes centralt. Tentaresultaten skickades ner för att registreras centralt, ett fåtal gemensamma datorer fanns, men ingen e-mail. När faxen introducerades log vi i mjugg och tänkte ”vilken nymodighet, det kommer inte att funka” (och där hade vi ju mer eller mindre rätt), men inte kunde vi ana den digitala utveckling som sattes igång.

Då fanns egentligen bara det nära stödet inom institutionen, att ge stöd till institutionens lärare kopplat till undervisningen samt ledningsstöd. När jag nu tänker tillbaka slår det mig att det är dit vi är på väg igen, i och med den senaste omdaningen av verksamhetsstödet.

Jag kommer så väl ihåg att vi lite sarkastiskt pratade om ”Kloka Huset”, redan då fanns ”vi och dom”. Detta har inte förändrats genom åren, trots olika typer av omorganiseringar. Här behövs nog en rejäl satsning för att få till en kulturförändring, men det är ett hårt arbete som inte kommer gratis.

Vi pratar ibland om den lite hårda ton som finns mellan kärn- och stödverksamheten. Och visst har det hänt att tonen varit skarp, men jag har aldrig känt mig förminskad eller mötts av disrespekt. Kan det vara så att tonen överlag i samhället har hårdnat och KTH är en del av detta? Vi måste påminna oss om att vara varsamma med hur vi bemöter varandra.

Den 1 oktober lämnar jag över mitt arbete som kanslichef till Jenni Hollbrink som blir tillförordnad kanslichef. Jag kommer att hålla mig backstage och se till att vi får en planerad överlämning fram till i vår, då jag tar ut min pension. Vi människor kommer och går, det får gunga till lite på ytan men inte mer än så och det kommer det heller inte att göra, det finns en stabil grund inom skolkansliet och fantastiska medarbetare som kommer att se till att allt fungerar och att den röda tråden bibehålls.

För mig återstår att försöka klura ut vad jag ska engagera mig i som pensionär, ni som känner mig vet att jag har mycket energi och fantasi, jag kommer att behöva ha något nytt att fokusera på. Jag anar att min man är lite nervös för alla upptåg jag nu hinner med att planera.

Tack alla medarbetare och tack KTH för alla fina, lärorika, spännande år jag fått uppleva inom mitt yrkesliv!

/Christina Carlsson, Kanslichef ITM-skolan

 

Reaching the end of my thread

After much reflection, I have finally made my decision. After 36 years at KTH, I will no longer be walking up Osquar’s Backe to spend another day within the university administration. My decision was made somewhat easier by the planned reorganization of operational support. I have had the privilege of building ITM’s administrative support within the school alongside my colleagues. Many of us have worked to maintain a consistent thread in what we do over the years. Heads of School have come and gone, but the common thread has always remained: the university administration’s commitment to supporting new school heads, department heads, faculty, students, and others. That has always been our mission — to ensure that this common thread is never broken.

KTH has evolved over the years, as it should, but perhaps nowhere more so than within the university administration. When I started in 1988 at the Department of Industrial Engineering and Management, invoices were certified at the department level, but accounting was handled centrally. Exam results were sent down for central registration, and there were only a few shared computers — no email. When the fax machine was introduced, we smiled and thought, “What a novelty; it won’t last” (and we were more or less right). We could not have imagined the digital transformation that would soon follow.

Back then, administrative support was provided closely within each department, assisting faculty with teaching and management needs. Reflecting on it now, I realize this is where we are heading again with the latest changes to the university administration.

I remember that we spoke somewhat sarcastically about the “Wise House,” even back then, it was always “us and them.” This dynamic has not changed over the years, despite various reorganizations. It will likely take a major effort to bring about true cultural change, but that is hard work that does not come easily.

We sometimes talk about the somewhat strained relationship between the core and support organizations. And yes, there have been times when the tone has been harsh, but I have never felt belittled or disrespected. Perhaps the general tone in society has become harsher, and KTH is simply reflecting that change. It is important to remind ourselves to be mindful of how we treat one another.

Thank you all coworkers, and thank you KTH for all the great, educational, exciting years I have experienced in my professional life!

/Christina Carlsson, Head of ITM School’s Office