Visa version

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Arbetsgång

Du måste räkna med att det tar mer än 20 veckor från det att du påbörjar exjobbet till dess att det är godkänt. Handledare och examinator behöver tid för att läsa igenom rapporten. Och under den tiden kan du sannolikt inte göra så mycket åt exjobbet. Det tar en viss tid från det att din rapport är klar och tills du gjort din presentation. Dessutom kanske du vill ha ledigt för semester, jul eller tentaläsning.

Exjobbet är en del av din utbildning. Du måste därför acceptera att då och då besöka KTH.

Ungefär så här är arbetsgången (kan variera något mellan exjobbsämnena):

• Leta reda på en uppgift som du tror passar som examensarbete. Diskutera uppgiften med uppdragsgivaren och se till att få en kort, skriftlig beskrivning av den.
  • Kontakta exjobbskoordinatorn för ditt exjobbsämne för att få tips om en (grupp)handledare vid CSC.
  • Kontakta handledaren vid CSC. Om handledaren anser att uppgiften är lämplig och är villig att åta sig att handleda dig, går du vidare.
  • Kontakta examinator för att få exjobbsuppgiften godkänd.
  • Kontakta exjobbskoordinatorn för att få exjobbet registrerat. Du får då också hjälp med den blankett som studievägledningen ska ha.
  • Om du har grupphandledning ska du delta aktivt i alla gruppträffarna och inför varje träff lämna in det som överenskommits, läsa det som överenskommits och även i övrigt förbereda dig.
  • Se till att exjobbsavtalet skrivs på (om du vill ha den tryggheten eller är din egen uppdragsgivare)
  • Kom överens med din handledare om hur du ska dokumentera processen (processen är ju en viktig grund för betygssättningen)
  • Du ska genomföra en metodkurs om den är ett krav för ditt exjobbsämne. Kursens utformning varierar mellan exjobbsämnena.
  • Påbörja arbetet med att göra en noggrann specifikation och tidsplan för exjobbet och att söka litteratur. Håll kontakt med handledaren.
  • Se till att få den noggranna specifikationen och tidsplanen godkänd av handledare och examinator.
  • Arbeta med litteraturstudierna. Du kan också börja med själva arbetet och rapporten.
  • Se till att litteraturstudierna examineras på det sätt du kommit överens med din handledare.
  • Gör själva arbetet och skriv rapporten. Håll kontakt med handledaren.
  • Gå på så många exjobbspresentationer som krävs i ditt exjobbsämne.
  • Gör din opposition. Anmälan krävs.
  • Om det krävs att du går på ett forskningsseminarium vid CSC, så gör det. Det kan göras vid valfri tidpunkt.
  • Finputsa rapporten.
  • Granska rapporten språkligt och typografiskt.
  • Presentera ditt exjobb. Vid enskild handledning gäller att din rapport ska vara helt färdig när du anmäler du dig till presentation. Anvisningar för hur du anmäler dig finns under ditt exjobbsämne på webben.
  • Slutjustera rapporten. Efter presentationen har du möjlighet att göra ändringar i rapporten med anledning av vad opponenten tyckt eller du själv kommit på. Handledare/examinator kan kräva att du gör vissa ändringar.
  • Lämna in den ifyllda exjobbsblanketten till den exjobbskoordinatorn tillsammans med rapporten i pdfform och sammanfattningen i htmlform så att du kan bli godkänd.