Visa version

Version skapad av Kris Granholm 2014-02-24 13:30

Visa nästa >
Jämför nästa >

Innan du påbörjar ditt exjobb vid CSC

Här får du lite tips om hur du kan hittta en uppgift för ditt exjobb och de första stegen därefter.

Läs anvisningarna

Redan innan du börjar att leta efter en exjobbsuppgift bör du läsa texten " Vad är ett examensarbete vid CSC?"  samt anvisningarna för att göra exjobb .

Mogen för exjobb?

Civilingenjörsstudenter måste ha 240 högskolepoäng (210 hp för dem som läser för 270 hp-examen) inrapporterat i Ladok och ha klarat av de kurser som utgör en grund för exjobbet. Programmet ställer normalt krav på att obligatoriska kurser ska vara avklarade.

När kan du börja?

Fram t.o.m. våren 2008 har exjobbare vid CSC kunnat påbörja sitt exjobb när som helst under året med undantag för semestertid. Fr.o.m. hösten 2008 införs fasta starttidpunkter åtminstone för vissa exjobbsämnen - se webbinfon för ditt exjobbsämne.

Hitta en exjobbsuppgift

Det finns många vägar att gå för att hitta en bra exjobbsuppgift. Ansträng dig för att hitta en uppgift som du känner att du vill göra och där du känner förtroende för uppdragsgivaren.

Leta på webben

Det finns exjobbsförslag på webben både på institutionen och hos andra uppdragsgivare. Du kan hitta en hel del på följande ställen

På CSC

CSC, Beräkningsbiologi. Här kan du hitta exjobb både i Beräkningsbiologi och i Datalogi

CSC, Datalogi: Datorseende och robotik

CSC, Centrum för autonoma system

CSC, Datalogi: Teoretisk datalogi

CSC, Numerisk analys

CSC, Tal & musikkommunikation finns på exjobbspoolen. Nyckelord: speech@kth, music@kth eller tmh@kth

På andra ställen:

KTHs exjobbsportal (den nationella exjobbspoolen lades ner 1 april 2012)

ABB

Ericsson; sök på Internships eller Graduate jobs

FOI

Saab

Scania

SICS, Swedish institute of computer science

TeliaSonera

Teracom

Vattenfall

Volvo

Kontakta forskare vid CSC

Du kan titta på webben och se vad CSCs olika forskargrupper håller på med. Om du tycker att det vore intressant att göra exjobb inom något av de områden där CSC forskar och om du har kompetens inom det området, så kan du kontakta forskningsledaren för det aktuella projektet.

Forskargrupperna på CSC är ibland lite dåliga på att uppdatera webbsidorna om exjobbsförslag. Det kan alltså finnas färdiga förslag som inte ligger på webben. Du kanske själv har idéer om något som skulle passa in i forskningen inom en viss forskargrupp.

Kontakta företag

Du kan ta direkt kontakt med ett företag genom att ringa eller skriva dit. Du kan också träffa representanter på Armada eller andra typer av arbetsmarknadspresentationer.

Titta på redan färdiga exjobb

På webben finns listor över färdiga exjobb. Där kan du se var intressanta exjobb gjorts och sedan direkt kontakta uppdragsgivaren. Du kan också kontakta exjobbaren för att höra hur det var att exjobba hos den uppdragsgivaren.

Kontakta uppdragsgivaren

Hittar du en exjobbsuppgift som du tycker är intressant på webben, ska du naturligtvis kontakta uppdragsgivaren. Uppgiften kanske inte längre är aktuell eller redan är upptagen. Men redan innan du gör det bör du läsa anvisningarna för att göra exjobb. Läs dels CSCs allmänna anvisningar och dels vad som gäller just för ditt exjobbsämne.

Skaffa en handledare vid CSC

I vissa exjobbsämnen förekommer grupphandledning. Några studenter som börjar sina exjobb samtidigt utgör då en grupp och får en grupphandledare. Denna person kan samtidigt vara vanlig handledare. Kolla vad som gäller för ditt exjobbsämne.
Om du redan vet någon som du tror passar som handledare vid CSC kan du kontakta honom/henne direkt. Annars frågar du exjobbskoordinatorn. Vid denna första kontakt med handledaren är det viktigt att du har en kort, skriftlig beskrivning av din tänkta exjobbsuppgift. Beskrivningen ska ge en kort bakgrund, beskriva den frågeställning du ska utreda (det problem du ska lösa) och ge en antydan om angreppssätt. Handledaren ska ha möjlighet att bedöma om den tänkta uppgiften är lämplig som exjobbsuppgift. Handledaren kan också vilja se en studiemeritförteckning för att bedöma om dina förkunskaper är lämpliga.

Få uppgiften godkänd av examinator

Kolla med handledare eller exjobbskoordinatorn vem som bör vara examinator för ditt exjobb. Skicka uppgiftsbeskrivningen till honom/henne för att få uppgiften godkänd.

Registrera exjobbet hos exjobbskoordinatorn

När du har en handledare vid CSC och fått din exjobbsuppgift godkänd av examinator registrerar du exjobbet hos exjobbskoordinatorn innan du påbörjar exjobbet. Till registreringen tar du med dig:

• en studiemeritförteckning (t.ex. utskrift från Mina sidor) som visar att du uppfyller förkunskapskraven (har du fått kurser tillgodoräknade, t.ex. från utlandsstudier, så tar du med dig papper på dem också)
  • den skriftliga beskrivningen av din exjobbsuppgift

I samband med registreringen ska du också fylla i en blankett för att ansöka om att göra exjobb som ska lämnas till din studievägledning. Den kan du hämta från din studieväglednings webbsida eller få den hos exjobbskoordinatorn. Exjobbskoordinatorn skriver under den blanketten. Du måste sedan lämna blanketten till din studievägledning så att de lägger in kursen åt dig. Du måste också vara terminsregistrerad. Annars kan vi varken registrera dig på exjobbet eller godkänna det.

Exjobb utomlands

Det kan vara mycket givande att göra exjobbet utomlands, men det kräver vanligen en hel del planering i förväg. Visum, försäkringar, bostad m.m. kan behöva ordnas. Precis som i Sverige kan uppdragsgivaren vara ett företag, en myndighet eller organisation eller en universitetsinstitution. Du bör kontakta den ansvariga för utbytesstudier på ditt kansli och titta på KTHs webbsidor om exjobb utomlands.

KTHs sida om exjobb utomlands