Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Modelltentamen

Teacher Lars Filipsson created page 23 February 2012

Teacher commented 23 February 2012

Det finns nu en modelltentamen upplagd. Den säger förstås ingenting om hur den ordinarie tentan ser ut - det blir helt andra uppgifter och formuleringar på den. Det man ska kunna göra för att klara tentan står listat i kursmålen i kursplanen (länk till höger). Där står vad som krävs för att man ska klara kursen. Man ska kunna göra det som står i kursmålen på den svårighetsnivå som anges av boken, föreläsningar, övningar och seminarier. Och det räcker inte med att kunna härma lösningar, man måste kunna använda begrepp och metoder i kursen för att själv tänka ut lösningar som sedan ska presenteras på ett läsbart sätt. På första sidan av tentan står det klart och tydligt att en lösning som inte är läsbar bedöms med högst 2 poäng (av 4 möjliga) - även om den har resulterat i rätt svar.

Assistant commented 5 March 2012

Var finns modelltentan upplagd?

Mvh,

Martin

Teacher commented 5 March 2012
commented 27 May 2012

Jag skulle vilja ha fullständiga lösningar till denna modelltentamen, skulle ni kunna lägga upp dem?

Teacher commented 27 May 2012

Tyvärr har vi inte gjort det, men om du får problem med någon uppgift kan du gärna ställa en fråga här.

(Om någon annan har skrivit lösningar till en eller fler av uppgifterna så posta gärna dem här.)

commented 2 June 2012

Jag blir tokig på uppg 9, hur bestämmer man karaktären av de två punkterna (±1, 0)? Ytterligare en implicit derivering ger tre andraderivator beroende av z i punkten.

i (1,0) går det väl an men z(-1,0) ger ekvationen z^3+z-6=0... ingen trevlig sak att beräkna manuellt vilket får mig att tro att det finns bättre sätt.

Teacher commented 2 June 2012

Om z³ + z - 6 = 0 så ger det att z = 6/(z² + 1). Från detta kan du bestämma vilket tecken z måste ha och det är tillräcklig information för att analysera karaktären av de stationära (kritiska) punkterna.

commented 2 June 2012

•_• vilken uppgift...

Tack Tommy!

Teacher Tommy Ekola changed the permissions 24 August 2012

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.